Siirry pääsisältöön

kun koulussa takkuaa

Tättis valvoo aamutuimaan pikkukoululaisten turvallista koulutietä. 


Viikko on mennyt koulun kanssa säätäessä. Meillä on asiat hyvin, koulu tule vastaan ja on sitoutunut  ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan – se on ihan valtavan iso asia, se meidän tiimi.

Tättis tulee maanantaina kotiin koulusta. Kiukuttelee aikansa ja saa lopulta kerrottua mikä mättää. Asiat tulee ulos yhtenä valtaisana ryöppynä, kuinka opettaja on takavarikoinut kynän ja kuinka sen mielestä Tättis tekee aina kaiken väärin ja kuinka välitunnillakin tulee vaan koko ajan riitaa kaikkien kanssa. Me mietitään ratkaisuja yhdessä. Miksi opettaja huomauttaa koko ajan kaikesta? Miksi kynä takavarikoitiin? Aikuisen vinkkelistä katsottuna opettajan toimintaa on helpompi ymmärtää, olenhan minä tämän lapsen äiti ja todistan ihan samanlaisia ongelmia myös kotona. Uutta on se että nämä asiat näkyvät näköjään nyt myös koulutyöskentelyssä toisin kuin aiempina vuosina.

Laitan sähköpostin opettajalle ja erityisopettajalle. Seuraavana päivänä juttelen erityisopen kanssa pitkään. Yhteispalaveri on sovittu heti keskiviikolle. Ennen palaveria osallistun luokkahuonetyöskentelyyn reilun tunnin antamalla matematiikan tukiopetusta ja ohjaamalla pienryhmää.

Aamulenkillä perjantaina


Luokalla on 29 lasta. Se on kymmenen enemmän kuin edellisenä vuonna. Luokkahuoneessa on meluisaa ja ahdasta, ja mulla on lapsi joka tarvitsee liikettä tilassa johon sitä ei kerta kaikkiaan mahdu. Tättis on myös tottunut saamaan enemmän huomiota opettajalta, mutta ymmärrettävästi sitäkin on tänä syksynä aiempaa vähemmän. Opettaja kertoo että Tättis keskittyy luokassa lähinnä säätämään. Nousee ylös hakeakseen nenäliinan. Nousee ylös mennäkseen teroittamaan kynää. Nousee ylös ottaakseen jotakin repustaan. Nousee ylös kysyäkseen jotakin opettajalta. Nousee ylös... Näen ongelman ja kysyn miten se on ajateltu ratkaista. Tättiksellä on ensimmäistä kertaa vanhemmanpolven opettaja, sellainen jolla on selkeä visio siitä miten luokkahuoneessa toimitaan. Ero edelliseen vuoteen on valtava. Ei pelkästään Tättikselle vaan kaikille. Tättis vaan sietää tilannetta keskimääräistä huonommin.

Erityisopettaja ottaa ekan kopin. Se sanoo muuttavansa erityisopetussuunnitelmaa niin, että Tättis pääsee pienryhmään päivittäin keskellä päivää. Ryhmään jossa voi puhua ja saa erityisopen huomion. Minä ehdotan luokkaan aktiivituolia ja opettaja ilmoittaa ettei se tykkää niistä. Kysyn tykkäiskö se siitä kuitenkin enemmän kuin ympäri luokkaa vaeltelevasta lapsesta? Tuoli kun tarjoaisi mahdollisuuden liikkeeseen ilman paikalta nousemista. Löydetään kompromissi, tasapainotyyny tuoliin ja kuminauhat tuolinjalkoihin. Tättis saa myös luvan siirtyä työskentelemään yksin halutessaan. Pulpetit kun on kuuden ryhmissä ja jo se saattaa välillä olla prinsessalle kohtuuton vaatimus.

Tilannetta jäädään seuraamaan liikennevalojärjestelmällä. Opettaja merkkaa neidin päivyriin miten päivä on mennyt ja opettajan merkinnän alle Tättis värittää itse oman valonsa. Mä käyn jatkossakin luokassa kerran viikossa auttamamassa ja pääsen samalla seuraamaan miten luokassa sujuu.

Pubissa on illalla tunnelmallista. Monessa pöydässä istuu tuttuja. 



Kun torstai-iltana istun lasillisella muutaman muun äidin kanssa on kaikilla sama viesti. Neljännen luokan alkaminen on ollut kaikilla odotettua haastavampaa. Ryhmät on suuria ja tapa opiskella ja opettaa on selkeästi toisenlainen kuin edellisinä vuosina. Vaikka retkiä on paljon ja luokissa tehdään yhdessä asioita, ei aikaa leikille enää ole ja se näkyy jokaisen kotona. Yhtäkkiä koulussa tehdäänkin töitä – aikuisten oikeesti. 

Syysaamu kutittelee kirpeänä nenänpäätä aurinkoisella metsäpolulla kun me Martan kanssa haistellaan syksyisen maan voimakasta tuoksua. Maahan on pudonnut ampiaispesä, tikka etsii termiittejä jossakin lähistöllä ja joskus aiemmin samaa polkua on kulkenut ratsukko tuoreista kavionjäljistä päätellen. Jossakin kauempana moottorisaha kaataa ison puun. On perjantaiaamu.

Me löydettiin ampiaispesän jämät.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

toisenlainen äitienpäivä

Tämä teksti piti kirjoittaa ja julkaista jo miltei viikko sitten – äitienpäivänä. Piti kirjoittaa äitiydestä, elämästä meidän perheessä ja siitä miten ihani mun lapset on, mutta kuten usein käy, elämä heitti kapuloita rattaisiin ja teksti jäi kirjoittamatta. Moni muukin asia jäi tekemättä, moneksi päiväksi. Tästä ei kuitenkaan tule kirjoitus koronasta. Särky alkoi jo perjantaina, ajattelin hammassäryksi ja kiroilin. Kiroilin koska hammaslääkärit on kiinni eikä ne nyt muutenkaan ole ihan mun parhaita kavereita. Kiroilin koska hammassärky tarkoittaa juurihoitoa ja tässä maassa juurihoito ja sen päälle laitettava kruunu maksaa helposti tuhansia taaloja, jopa vakuutuksen kanssa. Otin kipulääkkeen ja toivoin että tilanne poistuisi itsestään. Arvannette... ei se poistunut. Siinä vaiheessa kun mukaan tuli päänsärynpoikanen ja tunsin miten mulla on kuvitteellinen otsatukka otsalla, ja takaraivo tuntui siltä että joku olisi tukistanut lujasti, ja silmäkin tuntui kummalliselta kerroin asiast...