Siirry pääsisältöön

oodi erityisopetukselle


Mulla on taas kommentteja vastailematta ja palaan niinhin kyllä – promise!

Naiset tuli, neuloi, joi kahvia ja lähti. Sillä aikaa yläkerrassa pyöri Toy Story ja mun sukkaan ilmesty kantapää.  Ottaen huomioon että edellisen kantapään tekemisestä on karkeesti arvioiden noin 25-30 vuotta olen aika otettu tästä suorituksesta - en en tehnyt sitä päästä vaan tavailin ohjeita kädet täristen.

Siinä kahvitellessa jutella turistiin. Käytiin läpi karhut ja puumat ja uusi koulu ja lapset... joukossa tavallisia lapsia, tavallisia ESL lapsia (lapsia joiden äidinkieli ei ole englanti), autisti, kolme ADHDtä ja vilkas ja O ja. Kolmen ADHD pojan äiti puki sanoiksi sen minkä mäkin on yrittänyt. Se lähti liikkeelle siitä et se mietti miten ihmessä sen aviomies on selvinnyt aikuisuuteen ja saanut velä koulunkin käytyä. Mä oon viimepäivinä ajatellut tätä asiaa niin paljon et musta tuntuu et oon jo kirjoittanutkin siitä mutten löytänyt sitä tekstiä... Ehkä se on jossakin kommentissa, ehkä se vaan on vielä mun korvienvälissä.  Antakaa siis anteeksi jos tää ajatus tulee toiseen kertaan. Tää on tärkeää.

Mä kuulen sjatkuvasti kuinka nykyään on trendikästä saada diagnoosi. Viikonloppuna Suomikoulussa oppilaan isä kertoi kuinka kaikki lapset saa tänä päivänä jonkun typerän diagnoosin ja kaikilla on joku vikana. Jos liikuntaa lisättäis kouluissa katois diagnoositkin.  En ole erimieltä. Varmasti siitä olis paljon hyötyä. Olen myös sitä mieltä että tyttöjen ja poikien koulutuksen erottamista pitäis oikeesti harkita. Ei siksi että on tyttöjä ja poikia vaan siksi että pääsääntöisesti väittäisin tyttöjen ja poikien oppivan eritavalla. Tässä kohdassa M on poikkeus eli ei tää teoria tosiaankaan päde kaikkeen ja kaikkin, mutta usein se nyt on vaan niin että tämä istumiseen ja hiljaisuuteen ja rauhassa nyhertämiseen pohjautuva oppimistapa sopii paremmin tytöille. Tai ehkä pitäis olla eri oppimistyylin mukaisia opetustapoja... teoreettista matikkaa, käytännön matikkaa, liikunnallista matikkaa. Joo. Ei oo rahaa. Ei oo resursseja. Ollaan siis jumissa nykyisessä järjestelmässä ja sen kanssa on vaan elettävä.

Kun mä olin lapsi, tai siis kun mä kävin koulua. Luokassa oli hyviä oppilaita, tavallisia oppilaita, häiriköitä, tyhmiä, laiskoja oppilaita, huonoja oppilaita. Näistä lapsista kasvoi erilaisia aikuisia. Osasta tuli ihan yhteiskuntakelpoisia, osasta menestyjiä, jostakin tuli alkoholista tai rikollinen tai narkkari. Yksi yritti kyllä mutta se ei ikinä saanut työpaikkaa pidettyä kovin pitkää tai kiersi vaan ”hanttihommasta” toiseen. Jossakin vaiheessa keksittiin et osalla oli lukihäiriö ja osa tyhmistä, huonoista ja laiskoista siirtyi kategoriaan lukihäiriö. Oli trendikästä olla lukihäiriöinen ja jotkut oli sitä mieltä että se oli verruke tai keppihevonen. Mikä se sellainen lukihäiriö on? Eihän sellaisia ennenkään ollut. Tänä päivänä ollaan päästy eteenpäin ja nyt tiedetään että niissä tyhmissä-huonoisa-laiskoissa-häiriköissä on mukana myös lapsia jotka kuuluvat autisminkirjoon tai niillä on ADHD tai sensorisenintegraationhäiriö. Yhdellä yhtä ja toisella toista. Edelleen valtaosa lapsista on ihan tavallisia.

Mitä tällä tiedolla sit tehdään?  Elettiinhän ennenkin. Miksi laittaa kaikille lappu kaulaan? Onko vaan muodikasta nostaa kädet pystyyn ja huutaa et mun lapsi on erilainen. Onko muodikasta haluta lapselleen leima? Diagnoosi? Itse diagnoosilla ei kai ole merkitystä, mutta sillä että tiedetään mikä se oppimisen, elämisen ja olemisen ongelma on, on ihan valtava merkitys. Näitä lapsia voidaan auttaa ja tukea. Kasvattaa ne uskomaan itseensä ja omiin kykyihinsä.

Vuosi sitten me oltiin uuden edessä ja osa prosessia oli ilmoittautua koulupiirin testeihin. Me mietittiin sitä pitkään ja pelättiin et M on leimattu lopuksi elämäänsä. Meitä pelotti ja moni sanoikin ettei  missään tapauksessa kannata ottaa kunnallisia palveluita ja paljastaa että meillä on erityislapsi. Meitä pelotti. Erityisopetus kuulosti pelottavalta ja kummalliselta ja... Tänä päivänä mä mietin että miksi ei. Miksi joku ei halua tarjota lapselleen erityistä tukea ja apua jos tämä sitä tarvitsee. Kyllä se ihan varmasti olis tullut ihan kaikille täysin selväksi että M on erilainen oppija, erilainen lapsi. Nyt se tiedetään jo tässä vaiheessa. M saa siitä etua. M saa lisätukea ja lisäapua. M:n oppimisen ongelmat tiedostetaan ja niihin puututaan. Koulu ja vanhemmat yhteistyössä. Ilman M:n erityisopetussuunnitelmaa ja erityisluokkaa me ei oltais nyt tässä. M ei osais niitä asioita, jotka se nyt osaa. Se ei olis omatoiminen ja kykenevä. Se tuskin edelleenkään osais kirjaimia, numeroita tai kirjoittaa nimeään. Nyt se osaa melkein lukea. Kiitos diagnoosin ja erityisopetuksen.


Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

toisenlainen äitienpäivä

Tämä teksti piti kirjoittaa ja julkaista jo miltei viikko sitten – äitienpäivänä. Piti kirjoittaa äitiydestä, elämästä meidän perheessä ja siitä miten ihani mun lapset on, mutta kuten usein käy, elämä heitti kapuloita rattaisiin ja teksti jäi kirjoittamatta. Moni muukin asia jäi tekemättä, moneksi päiväksi. Tästä ei kuitenkaan tule kirjoitus koronasta. Särky alkoi jo perjantaina, ajattelin hammassäryksi ja kiroilin. Kiroilin koska hammaslääkärit on kiinni eikä ne nyt muutenkaan ole ihan mun parhaita kavereita. Kiroilin koska hammassärky tarkoittaa juurihoitoa ja tässä maassa juurihoito ja sen päälle laitettava kruunu maksaa helposti tuhansia taaloja, jopa vakuutuksen kanssa. Otin kipulääkkeen ja toivoin että tilanne poistuisi itsestään. Arvannette... ei se poistunut. Siinä vaiheessa kun mukaan tuli päänsärynpoikanen ja tunsin miten mulla on kuvitteellinen otsatukka otsalla, ja takaraivo tuntui siltä että joku olisi tukistanut lujasti, ja silmäkin tuntui kummalliselta kerroin asiast...