Siirry pääsisältöön

tilastoja koulumaailmasta

 


Sateisena maanantaiaamuna istun lasten kanssa seisovassa autojonossa matkalla kouluun. Moni muukin on tehnyt saman ratkaisun, heltynyt, ja hypännyt autonrattiin, jotta jälkikasvun ei tarvitse kävellä tai pyöräillä, ja sen myötä istua märissäm vaatteissa koko päivää. Ei muuten, mutta meillä ei ole naulakoita tai säilytyslokeroita ja siksi valtaosa yläkoululaisista jättää takin kotiin. Koulunpiha kuhisee maskipäisiä, reppuselkäisiä nuoria. Osa laahustaa väsähtäneenä maanantaiaamun kunniaksi, joku halaa ystävää, toiset juttelevat keskenään.

Meidän kolmikko jakautuu kahtia, kuudesluokkalaiset menevät sisään etuovesta, kahdeksasluokkalaiset länsisiivestä. Ekalla tunnilla Kentsulla on pelastusliivimatikkaa, Ollipollilla luonnontieteitä ja Tättiksellä englantia. Koulupäivän päättyessä vähän ennen kolmea on Tättis tulossa espanjantunnilta, Kentsu luonnontieteistä ja Ollipolli yhteiskuntaopin tunnilta. Väliin mahtuu sekalaisesti historiaa, kotitaloutta, liikuntaa-tanssia-kuntosaliharjoittelua. Kaikilla kolmella kun on eri liikuntavalinnainen. Koulupäivän jälkeen Kentsu jää koululle maastojuoksutreeneihin ja ne kaksi muuta tulevat kotiin tankkaamaan ja tekemään läksyt ennen maanantai-illan tanssituntiputkea. Kun treenit päättyvät 16:30 tipautan samalla kierroksella tanssijat tanssikoululle. 

 


Korjatkaa jos olen ihan väärässä, mutta kansainvälisiä kouluja lukuunottamatta yleinen ajattelumalli tuntuu olevan että mitä enemmän koulussa on diversiteettiä, sitä enemmän haasteita kouluilla on, tiedättehän - ne itähelsingin ”mamukoulut” jossa lapset eivät puhu edes suomea, tai vastaavasti täällä meillä ne alueet joissa suurinosa lapsista käy koulua silloin kun muistaa tai vanhemmat sattuu huomaamaan että kouluakin tarttis käydä. Tasoeroja on paljon, haasteet melkoisia ja opettajien jaksaminen koetuksessa. Tällaisesta koulusta kirjoittaa bloggarikolleega Sirpa Timonen-Nurminen Teksasista.

Koulualueemme on harvinaisen riemunkirjava - kirjaimellisesti - ja kulttuurien sekamelska tekee elämästä paitsi hetkittäin haastavaa niin ennenkaikkea aivan mahtavan monimuotoista ja ihanaa. Todellisuudessahan me ollaan kaikki aika samanlaisia, hyvätuloisia, enimmäkseen tietotyöläisiä ja mausteena välissä lääkäreitä, asianajajia, yrittäjiä. Lapsiperheitä joille on tärkeää turvallisuus, luonto ja hyvät koulut. Tervehdimme toisiamme kaduilla, juttelemme ja tunnemme naapurit ja naapureiden lapset.


Ehkä siksi on erityisen kivaa päästä jakamaan meidän koulun tilastoja jotka rehtori eilen lähetti sunnuntaisähköpostissaan. Olin erityisen ilahtunut siitä että kyselyssä otettiin huomioon myös nuorten seksuaalinen suuntautuminen ja heidän käyttämänsä persoonapronominit.

  • 410 oppilasta käyttää pronomineja - he/him,
  • 387 oppilasta käyttää pronomineja - she/her
  • 8 oppilasta käyttää pronomineja - they/them

Meidän yläkoulussa on tänävuonna 805 oppilasta, 51 opettajaa ja 2 rehtoria ja 19 muuta kouluhenkilökuntaan kuuluvaa. Koulu on moneen muuhun yläkouluun verrattuna pieni. Oppilaiden lukuaineiden keskiarvo on 9, ja matemaattisten aineiden keskiarvo 9+. Koulun oppilaat puhuvat 41 eri kieltä ja esimerkiksi meidän lapset on systeemiin kirjattu amerikkalaisina, englanninkielisinä.

Koulun oppilaista:

  • 3% on mustia
  • 10% latinalaisamerikkalaisia
  • 45% aasialaisia/intialaisia
  • 36% valkoihoisia
  • 6% kahden tai useamman rodun edustajia

Heistä:

  • 82% on yleisen opetuksen piirissä
  • 18% erikoislahjakkaiden opetusohjelmassa
  • 10% erityisopetuksessa

Meidän kolmesta lapsesta vain yksi lasketaan tänäpäivänä erityisopetuksen piirissä olevaksi sillä heidän opetuksensa on ainoastaan mukautettua, ei tuettua. Kentsun pelastusliivimatematiikka taas on erityisopetuksenalaista toimintaa, ja luokassa on erityisopetukseen erikoistunut matematiikanopettaja yhdessä erityisopettajan kanssa. Myös vaatimukset ovat toisenlaisia kuin siihen perusmatematiikkaan osallistuvilla. Tättis taas tekee jo toistavuotta lukion matematiikanopetusohjelmaa ja hyppäsi siten kahden luokka-asteen yli.

Näitten lasten kasvuympäristö on kovin erilainen kuin heideidän vanhempiensa. Rotujen ja kulttuurien kirjo on rikkaus, mutta siitähän olen toki kirjoittanut ennenkin. Toisaalta he ovat kasvaneet omanlaisessaan kuplassa missä maailman huolet ovat aika kaukana lasten arjesta.


Kommentit

  1. Kulttuurien diversiteetti on eri kuin osaamistasojen diversiteetti. Se näkyy juuri Helsingissä kaikista pahiten. Samanlaiset ongelmat ovat olemassa jokaisessa kaupungissa, joihin otettu paljon maahanmuuttajia. Luulisi, että vika on maahanmuutossa. Ehhei. Vika on lainsäädännössä, joka mahdollista maahanmuuton, mutta ei tarjoa sen jälkeen mitään palveluita maahanmuuttajille. Aikuisten kieliopetukseen joutuu jonottamaan kuukausikaupalla (8-12kk) ja se loppuu tasoon A2. Lapsia sijoitetaan tavallisiin kouluihin, vaikka koulunkäyntiavustajia ei ole tarjolla. Nämä lapset eivät ymmärrä, mitä ympärillä tapahtuu, harvoin osaavat käyttäytyä niin, mitä koulu vaatii, eivätkä vanhemmat osaa kieltä auttaakseen lapsiaan.

    Opettajien näkökulmasta tilanne on katastrofaalinen: koita opettaa jotain, jos puolet luokastasi juoksee tunneilla ympäriinsä pitkin seiniä ja kalusteita, ihan vaan sen takia, että heillä on tylsä.

    Kulttuurien ja etnisyyksien diversiteetti sen sijaan on koululle hyväksi. Sellaista on koettu usein niissä kouluissa, joissa lapsemme oli opiskelemassa. (https://viaperasperaadastra.com/2021/05/01/koulu-maailmalla/). Se on varsin rikastuttava kokemus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai nämä ovat kaiksi toisistaan erillistä asiaa ja osaamistaidon diveriteettiä voi olla myös hyvin rodullisesti tai kulttuurillisesti homogeenisessa oppimisympäristössä. Käytännössä moni kuitenkin oikoo mutkia ja ajattelee kultturillisen diversiteetin ja osaamistaitojen diversiteetin kulkevan käsikädessä.

      Poista
  2. Sivuatkin pienesti sitä, mikä nähdäkseni tekee sitä haastetta oppimisympäristöön: oppilaan ja oppilasta ympäröivän yhteisön sosioekonominen tausta.

    Helsingistä en niinkään tiedä, mutta omassa kotikaupungissani nämä suuren kulttuuridiversiteetin koulut sattuvat sijaitsemaan alueilla, joissa yleisesti ottaen perheiden enemmistöllä on erilaisia haasteita oman elämänsä hallinnassa. (ylisukupolvista syrjäytymistä, työttömyyttä, kouluttamattomuutta, ja osalla se maahanmuuttajuus, mahdollisesti siihen liittyen traumat)

    Omista lapsukaisistani yksi oli luokkansa ainoa omaa sukupuoltaan edustava suomea äidinkielenään puhuva - ja koko luokan oppilaista liki ainoa jolla oli työssäkäyvät, koulutetut vanhemmat.
    Jos lähdetään siitä oletuksesta, että lapset oppivat vertaisryhmässä kieleen, kulttuuriin ja koulunkäyntiin, on yhden lapsen niskoilla aikamoinen vastuu koululuokan sopeuttamisesta.

    Yleisellä tasolla kannatan lämpimästi kaikenlaista monimuotoisuutta, mutta ja mutta.
    Yksilötasolla olen nähnyt ja kokenut monimuotoisuudessa - silloin kun siihen yhdistyy myös elämänhallinnan haasteita - enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Nuoristani yksi on jäänyt paitsi puheopetusta.

    Yhden lukivaikeudet huomattiin vasta lukiossa.

    Ympäristön sukupuoliroolit ovat ahtaat; tätä ovat analyyttisesti pohtineet erityisesti tytöt, jotka kumpainenkin, toisistaan tietämättä, ovat tuoneet esiin sitä, että siirtymä oman alueen koulusta (kyllä, olemme koulushoppailijoita!) keskiluokkaisempaan kouluun on tuonut heille enemmän liikkumavapautta omassa sukupuolessa ("mä olisin ihan kauhee pissis, jos olisin käynyt XX:n koulua")

    Enemmistö vie mennessään. Jos enemmistön yhteinen kieli on heikkoa, on koko yhteisön kieli heikkoa. Jos enemmistön koulunkäyntiasenne on heikkoa, on koko yhteisössä vallalla sama - sitä ei muuteta erityisopetuksella eikä sellaisessa tilanteessa ole mahdollisuuksia eriyttää opetusta sekä ylös- että alaspäin, niin että kaikentasoisilla oppilailla olisi mahdollisuus pyrkiä omaan parhaaseensa.
    Jos ympäristö ei aseta painetta vanhemmille koulunkäynnin tukemiseen, ei koulunkäyntiä tueta.
    Tai kääntäen: jos enemmistö vanhemmista ja oppilaista asennoituu koulunkäyntiin suhteellisen positiivisesti, on kouluyhteisön helpompaa kiskoa perässään ja tukea niitä joilla siihen on tarvetta.


    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena....

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...