![]() |
Onneksi on Martta ja onneksi on metsä. |
Nyt jos koskaan
on tämä äiti loman tarpeessa. Viimeiset viikot on olleet melkoista haipakkaa ja
kun siihen päälle heitetään vielä menneet seitsemän päivää alkaa tilanne olla
aika kohdillaan. Olen ehtinyt muunmuassa useasti pohtimaan yön pimeinä tunteina
miksi kukaan ylipäätään haluaa lapsia ja vielä vapaaehtoisesti. Vaikka eihän
tämä lapsiin liity vaan järjestelmään.
Amerikkalaisessa
koulujärjestelmässä, ei kun meidän koulupiirissä ja vielä tarkemmin meidän
lasten koulussa on ihan valtavasti hyvää. Lapsia ei lokeroida, heitä kuunnellaan,
opetusta muokataan jokaisen lapsen tarpeisiin sopivaksi silloinkin kun luokassa
on 29 oppilasta, pieneenkin kiusaamiseen puututaan rakentavasti ja järeästi, ja kaikki mahtuu mukaan oli kysymys sitten
kielipuolesta kiinalaislapsesta, autistista, sähköjäniksestä, huippuälykkäästä
tulevaisuuden maailmanmullistajasta, tavallisesta taapertajasta tai siitä jolle
koulunkäynti ei oikein iske. Retkeillään paljon, opitaan tekemisen kautta.
Tehdään projektia, esiinnytään, lauletaan, leikitään, liikutaan, tehdään
taidetta... oikeesti ihan super, hyper huippua. Läksyjäkin on todella
maltillisesti. Just nyt neljäsluokkalaiset kasvattaa luokassaan sammakoita ja valmistautuvat
vankkurivaellukselle villiin länteen. Ne siis oikeesti lähtee vankkureitten
kanssa, roolivaatteisiin pukeutuneena taivaltamaan metsään päiväksi jotta
voivat eläytyä uudisraivaajien elämään.
![]() |
Siis katsokaa nyt näitä tyyppejä! Mittaa reilu sentti... kudusta kasvatettu ja kun ovat tarpeeksi isoja palautetaan nää tyypit takaisin luontoon. Ihan mieletön projekti. |
Mutta sitten se
kolikon kääntöpuoli, ne perhanan testit. Tokan luokan loppuun niillä on ihan
selkeä tarkoitus, selvittää lapsen taso jotta opetsta voidaan sitten taas
kohdentaa paremmin lapselle sopivaksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Dibels,
lukemisen ja luetunymmärtämisen testi auttaa bongaamaan lukihäiriöitä,
löytämään lapselle lapsen tasoon sopivaa luettavaa jne. Kolmannesta luokasta
eteenpäin niillä on sen sijaan jokainen kevät monta päivää testausta, Washington
State Smarter Balanced Assessment Consortium eli kotoisammin vaan SBA-testit.
Näiden testien tarkoitus on selvittää opetuksen tasoa eri kouluissa,
koulupiireissä ja osavaltiotasolla. Siis huom, ei lapsen tasoa, vaan opetuksen
tasoa. Jotta koulu ja opettaja saa hyvät arvosanat lapsia prepataan näihin
välillä oikein olan takaa.
Viimevuonna meillä
oli opettaja joka suhtautui tähän rumbaan olankohautuksella ja asenteella että
tulee mitä tulee. Kehoitti leikkimään ulkona treenaamisen sijasta. Tunnelma
välittyi myös lapsille eikä Tättis stressannut lainakaan vaan pärjäsi itselleen
tyypillisen loistavasti. Tänä vuonna sen sijaan näistä on puhuttu kuin
YO-kirjoituksista konsanaan. Opettaja lähetteli jo tammikuussa linkkejä
harjoituskokeisiin ja luokassa harjoiteltiin testausta monta viikkoa. Arvatkaa
harjoiteltiinko me kotona? No, ei tasan harjoiteltu. Meillä tehtiin ne tavan
läksyt ja sit leikittiin kavereitten kanssa ulkona kuten ennenkin. Viikkoa
ennen kokeita alkoi yövalvominen, painajaiset ja kiukuttelu. Ei auttanut vaikka
kuinka hoin ettei näillä kokeilla ole tuon taivaallisen merkitystä. Ne eivät
vaikuta lapsen arvosanoihin. Ne eivät vaikuta tasoryhmiin koulussa. Niillä
testataan vain ja ainoastaan koulua ja opettajaa.
Tuli testiviikko.
Ei nukuttanut. Ei nälättänyt. Itku oli herkässä ja kaikki kiukutti. Paniikkikohtauksista
tuli taas arkipäivää ja sieltä täältä löytyi jonoja... legoja järjestyksessä
värin ja koon mukaan, kyniä jonoissa, vaatteita jonoissa. Mä uhkasin
erityisopettajalle että vedän tytön pois testeistä, ne kun ei aikuisten
oikeesti ole edes pakollisia. Koulu vaan ei halua ettei lapset tee niitä, koska
silloin lapsen arvosana on hylätty ja se alentaa koulun arvosanaa. Tättis on vielä
yksi niistä lapsista joka vetää sitä koulun arvosanaa ylöspäin. Aivan sama.
Perjantaina homma
oli ohi ja lapsi lopen uupunut.
![]() |
Raukka nukahti yläkerran lattialle. |
Tuli lauantai ja
tanssikoulun näytöspäivä. Ehkä huonoin mahdollinen viikko. Lasten piti olla
esiintymispaikassa ennen kolmea ja tilaisuus kestäisi iltayhdeksään. Meillä oli
liput iltanäytökseen. Pakkasin eväät, kampasin hiukset, puettiin näytösasut
jokaiselle ja mentiin. Kentsu muistutti enemmän kännistä oravaa kuin
ihmislasta. Tättistä oksetti ja itketti. Onneksi se kolmas vihelteli
lakonisesti niitten välissä. Sanoin ettei ole pakko mennä, mutta kaikki halusi
kuitenkin esiintyä, olihan tätä tanssia jo kuukausia harjoiteltu. Sinne ne meni,
äidin sydän huolesta nyrjähtämäisillään kun vielä viimeiseksi pyyhittiin
poskilta muutama kyynel. Ovessa lappu: Ei vanhempia. – Pysykää yhdessä, kysykää aikuisilta apua,
syökää eväitä... tulen käymään ennen kuin iltanäytös alkaa.
Illalla törmään
teatterin aulan ihmisivilinässä meidän jannuihin joista toinen itkee koska ne
on eksyksissä eikä löydä sitä huonetta jossa niitten tavarat on. Toisella on
ihan hirvittävä pissahätä koska se ei tiedä missä vessa on. Tättis itkee koska
se ei koskaan päässyt meikkiin. Murisen sisäänpäin, viittä veisaan oven
kieltolapuista ja etsin sen huoneen ja vessan ja hoidan tytölle huulipunat. Kun
aulassa tuttu äiti sanoo miten hän rakastaa näitä näytöspäivä mun tekee mieli
läimäyttää naispoloa. Mutisen jotakin olemattomista turvajärjestelyistä,
yksikseen vaeltelevista lapsista ja valvonnan puutteesta – joo mä oon vähän
amerikkalainen – kuka tahansahan voi kävellä ihan mihin tahansa, napata pari
lasta kainaloon ja kadota.
Tättis nukahtaa
vasta aamuyöstä. Sitä ennen on hengitelty paperipussiin, kylvetty, tehty
jonoja, kuunneltu musiikkia, itketty, raivottu ja riehuttu. Jannut oli syytä
pitää vähän kauempana ja Fredde päätyi nukkumaan Kentsun kanssa Tättiksen
sängyssä koska Kentsu ei ollut kovin paljoa paremmassa hapessa kuin siskonsa.
Testien
päättymisestä on tänään viikko. Tanssinäytöksestä viisi päivää. Eilen illalla
oli ensimmäinen ilta kun meidän prinsessa nukahtaa illalla järkevään aikaan
rauhalliseen uneen. Tänä aamuna oli ensimmäinen aamu kun kouluunlähteminen sujui
kohtuullisen järjestelmällisesti ilman järjetöntä riitaa. Yhden päivän Tättis
oli kotona. Silloin se nukkui iltapäiväyhteen. Aika monta kertaa olen itselleni
sanonut viimeisten päivien aikana ettei tässä ole mitään vitun järkeä – anteeksi.
Ensi vuonna saattaa testit jäädä tekemättä ellei opettajan asenne ole yhtä
lakoninen kuin ekalla kierroksella. Tanssinäytöksestä en osaa sanoa mitä
ajatella mutta se ei ainakaan ole: “My most favorite day of the year.”
Lauantaina
lähdetään lomalle. Odotan autiomaan auringon lämpöä, viinilasillista ja
viiniköynnösten keskellä kirmaavia lapsia.
![]() |
Tätä tulossa viikonlopulle! |
En ole siis ainoa loman tarpeessa oleva. Tai en loman, vaan tavallisen, tylsan arjen tarpeessa, ei mitaan naytoksia, juhlia, eri teemoja jokaiselle koulupaivalle, vaan ihan vain tasapaksua arkea. Mutta taidan joutua odottamaan syyskuuta :)
VastaaPoista