Siirry pääsisältöön

high school grad

“Ota kiinni tupsusta ja siirrä se oikealta vasemmalle merkiksi valmistumisesta. Olet nyt valmistunut high schoolista.” Hetkeä myöhemmin ilma on täynnä lentäviä lakkeja. 


Olen aina miettinyt miten lakit löytävät takaisin omistajalleen, tänä keväänä selvisi, että niissä on nimet sisäpuolella. Sitäkin monesti mietin, että miten niin ihminen ei muista olleensa samassa matematiikan-englannin-historian ryhmässä lukiossa, kyllä minä ainakin muistan. Tiedätkö mistä puhun? Siitä kun elokuvissa ja telkkarissa tyyppi sanoo toiselle, että olit mun matikan ryhmässä ja istuit mun edessä, eikä sillä toisella tyypillä ole mitään hajua tästä ekasta tyypistä. Miten se on muka mahdollista? Onhan sitä vähän pihalla jos ei tiedä kuka istuu edessä-takana-vieressä, siis edes ulkonäöltä, mutta kun koulussa on tuhansia oppilaita ja kursseja käydään sikin sokin, siis oikeasti niin, että samalla matematiikan tunnilla saattaa olla oppilaita jokaiselta vuosikurssilta, niin onhan niitä mahdollisia kurssikavereita aika paljon. 



Elokuvissa ja telkkarissa high schoolin valmistujaisjuhla on koulun edustan nurmikentällä ja tilaisuus muistuttaa enemmän häitä kuin todellisuutta. Puheita pitää rehtori ja koulun parhaimpana oppilaana valmistunut valedictorian. Kun lakit on heitetty ilmaan, juhlitaan yhdessä perheen ja ystävien kanssa. Miten ne kaikki koulukaverit voi olla omissa juhlissaan samaan aikaan kuin sen päähenkilön juhlissa? 

Todellisuudessa valmistujaisia järjestetään koulun jumppasalissa – kuten Suomessa. Koulun urheilukentällä – satoi tai paistoi. Kirkossa – koska riittävästi tilaa. Urheilustadionilla - varmasti mahtuu, tai sitten kuten meillä, yliopiston koripalloareenalla. Tänä vuonna sattui olemaan helleaalto, eikä korisareenalla ollut ilmastointia. Tilaisuuden ohjelmalehtisellä oli siis käyttöä vilvoitteluvälineenä. Kaulassa vanhemmilla oli kauniisti joko patterilla toimivia tuulettimia, märkiä rättejä, tai kuten meidän perheellä, kasteltuja käsipyyhkeitä. Tästä huolimatta hiki valui noroina pitkin selkää ja poskia. 


Monella koululla on ihan oikeastikin se valedictorian puhumassa, mutta meidän koulussa nyt sattuu olemaan sen verran monta ylisuoriutujaa, ettei sitä parasta ole mahdollista löytää, kun asteikko loppuu 4.0:aan. Halukkaat puhujat saivat siis ilmoittautua englanninlaitokselle, koepuhua opettajille, ja sitten heidän joukostaan valittiin kaksi puhujaa tilaisuuteen. Ihan hyviä puhujia molemmat, ensimmäinen puhe parempi kuin toinen, se toinen puhuja yritti kai miellyttää vanhempia ja puhui pääasiassa täyttä potaskaa siitä kuinka ihmisen on hyvä olla koskaan pysähtymättä sillä joutilaisuus johtaa ihmiskunnan tuhoon. Siis, what?! Tää tyyppi ei kai ollut koskaan kuullutkaan siitä, että joutilaisuus ja tylsistyminenkin ovat tärkeitä ihmisen luovuudelle. 

Kahden oppilaan lisäksi, koulun viidestä rehtorista yksi sai puheenvuoron. Lapsi ei ole koskaan edes puhunut tämän tyypin kanssa, minä olen törmännyt naiseen sen yhden kerran, kun toinen pojista pyörtyi koulussa ja mut kutsuttiin paikalle juttelemaan ensihoitajien kanssa. Puheesta mulle ei jäänyt mieleen yhtään mitään. 

Ehdottomasti paras puhuja oli koulupiirin superintendentti. Normisti sellainen perustylsä keskitienkulkija puheissaan, mutta tällä kertaa hänen nuorin poikansa valmistui rimaa hipoen, ja isä oli ymmärrettävästi täynnä ylpeyttä. Kyllä siinä meni roska silmään kun poika huusi isälleen sieltä tuolirivistöjen keskeltä että: ”I love you dad!”


Kun tilaisuus loppui joskus kymmenen jälkeen illalla, me ei tosiaankaan järjestetty juhlia, eikä edes menty illalliselle. Me ajettiin suoraan kotiin, käytiin suihkussa, avattiin pullo skumppaa ja lämmitettiin muutama valmispitsa. Onnea rakas! Nyt nukkumaan, pojilla kun oli seuraavana aamuna vielä lukukauden päätöskokeet. 


Meidän koulupiirissä on yhdeksän high schoolia, niiden valmistujaiset on kolmen päivän urakka siellä korisstadionilla ja järjestys on aina samankaltainen: Iso koulu, pieni koulu, iso koulu. Joka toinen vuosi meidän koulu saa sen päivän ekan ajan, joka toinen vuosi viimeisen. Koska perheen lapsukaiset ovat syntyneet mallikkaasti kahden vuoden välein, on meillä edessä ilta-aika myös poikien valmistuessa. 

Mutta kyllä me ollaan juhlittukin! Tättis valitsi juhlilleen paikaksi meidän kodin sijasta panimon ja valmistujaistilaisuutta seuraavana päivänä meillä oli panimossa oikein onnistunut valmistujaisjuhla. Paikalla oli paitsi meidän ystäviä, niin myös Tättiksen ystäviä, opettajia koko koulutien varrelta ja kirsikkana kakun päällä neidon ensimmäinen koulunkäyntiavustaja eskarivuodelta. Pitkälle on meidän Tättis tullut. Rakas. 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

kuin Harry Potterissa

- Kävitkö kotona viikonloppuna? - Kävin, tulin eilen illalla takaisin. - Miltä sodan runtelemassa Portlandissa näytti? - Oli pelottavaa! Naapurissa oli vuohijoogaa ja donitsi kauppaan oli törkeä jono.  Naurua, mutta naurun takana asuu myös huoli.  - Joko kuulit mitä ”SE” sanoi tänään? - En lue enää uutisia, tulen liian vihaiseksi… tai surulliseksi. - En minäkään. Tai, eilen luin ja itkin. Päätin taas olla lukematta. - Joko otit Covid rokotteen? - Joo. Otin. Ostin samalla Tylenolia (parasetamolia) tukeakseni omaa sisäistä autistiani.  Seurue remahtaa nauruun opettajainhuoneessa ja tunnelma kevenee taas. Keskustelu siirtyy vesisateeseen ja syksyyn ja kissoihin.  Minä luen edelleen uutisia, luen niitä useammasta lähteestä, täältä ja Euroopasta. Luen liberaaleja ja konservatiivisia uutisia. Usein pudistelen päätäni ja huokaan, mietin että miten oikeasti voi olla näin hullua tässä maassa. Virnistän kun rauhanpalkinto menee sivu suun. Tuuletan opettajakolleegoiden kanssa, ...

koulushoppailua amerikan malliin (osa 1)

Silloin joskus kauan aikaa sitten… siis oikeesti kauan aikaa sitten olin aloittelemassa abivuotta Helsingissä. Kukaan ei puhunut mistään muusta kuin kirjoituksista ja ehkä yliopistosta. Siinä opinahjossa jota minä kävin oli silloin 80-luvun loppupuolella olemassa tasan yksi yliopisto. Ihan jokainen meistä oli jatkamassa opintojaan Helsingin Yliopistossa, sitten kun sinne joskus pääsisi. Ainakin siltä se silloin tuntui. Todellisuudessa moni jatkoi lukiosta Helsingin Yliopistoon, muutama piti välivuoden tai kaksi. Joku luki ensin itsensä yo-merkonomiksi, muutama haki lastentarhanopettajaopistoon ja kai kaksi uskalsi lähteä pois Helsingistä. He lähtivät Mikkeliin opiskelemaan MBA-tutkintoa.  Tänä syksynä oma tyttäreni aloittaa täällä viimeistä vuottaan high schoolissa. Oikeasti hän opiskelee pian jo toista vuotta collegessa ja tulee valmistumaan lukiosta kädessään myös Associates Degree. Associate's Degree on Yhdysvalloissa tarjottava kaksivuotinen korkeakoulututkinto, jota suoritetaa...

ihan tavallinen keskiviikko

Keskiviikko oli ja meni. On sunnuntai, ulkona paistaa aurinko ja pihapuun orava ”Sam” ajaa linnut pois ruokinta-asemalta. Mutta minkälainen se ihan tavallinen keskiviikko sitten oli? Hypätkää kyytiin… Keskiviikkoisin saan nukkua pidempään kuin muina aamuina ja herään ennen herätyskelloa varttia yli kuusi. Ulkona on sysipimeää sillä meidän makuuhuoneeseen eivät paista sen enempää katuvalot kuin naapureidenkaan pihavalot. Yöllä heräsin karhuun joka heitteli naapureiden roskiksia pitkin kujaa herkkulöytöjen toivossa. Otso lienee pettynyt lähinaapureiden siirryttyä meidän lailla lukittuihin roskiksiin vaikka toisaalla olikin lykästänyt. Luin nimittäin naapuruston Facebook ryhmästä, että joku poloinen oli unohtanut autotallin oven auki yöksi ja yöllinen vieras oli jäänyt valvontakameraan varastaessaan autotallista laatikollisen mangoja.  Kaikki 365 päivää vuodessa alkaa samaan tapaan. Nousen sängystä niin hiljaa kuin se nyt on mahdollista innokkaan koiran kanssa, laitan jalkaan tohvelit...