Tättis tutkii mikroskoopilla lammen eläimistöä. |
Saanks mä nutellaa
leivälle kysyy kymmenvuotias lauantaiaamuna, äiti vastaa lapselle että joo, miksikäs
ei, ota nutella ruokakomerosta. Sillä aikaa kun mä sudin sokerista
pähkinätahnaa vastaleivotulle leivälle lapsi jatkaa pohdintaansa: ”Mä otin
nutellaa aamuleivälle viimeksi helmikuussa, helmikuun alussa... nutella ei ole
kovin terveellistä, mutta se on hyvää. Meidän perheessä nutellaleivän saa syödä
ehkä joka kolmas kuukausi, se on hyvä sääntö nutellaleivälle.” – Mä katson
lasta kulmain alta ja hammasta purren mietin samalla mitä muu maailma mahtaa ajatella
meidän perheen touhuista. Tekis mieli sanoa, mutten sano ettei meillä ole
nutellasääntöjä – pitäköön sääntönsä. Ei
meillä ole kauheesti mitään muitakaan sääntöjä, mutta silti mun lapsen mielessä
kaikessa on säännöt ja rytmi – järjestys. Sillä on sääntö ihan kaikkeen, miten syödään, kuinka usein käydään
ravintolassa, miten monta värikynää otetaan piirtäessä, missä järjestyksessä
niitä käytetään, kuinka kylvetään, miten ajetaan pyörällä ja seurustellaan
ystävien kanssa.
Vähän myöhemmin
ne pelaa Unoa keittiön pöydän ääressä Fredden kanssa. Se on Tättiksen ja
Fredden juttu, Tättis muistuttaa että tänään pitää pelata kahden päivän edestä
koska yksi päivä jäi kouluviikolla väliin. Unoa pelataan jokainen päivä, se on
Uno-sääntö. Kuuntelen kun ne juttelee pelin lomassa, tyttö huudahtaa isälleen,
kysyen heti perään mitä isä tykkäsi hänen reaktiostaan? Oliko se hyvä reaktio
siihen kohtaan peliä? Isä vastaa lapselle, kyllä oli, ihan oikeassa kohdassa. Lapsi
jatkaa että huomaako isä kuinka hän on harjoitellut oikeanlaisia reaktioita. Paljon
on harjoiteltu, mielettömästi opittu. Vain tarkka korva huomaa opitun fraasin
ja harjoitellun naurahduksen oikeassa kohdassa. Paljon on edelleen opittavaa,
ystävää ei voi vain hylätä pihalle seisomaan kun ei enää jaksa leikkiä vaan
pitäis muistaa sanoa että lähtee sisään. Pitäis harjoitella joustamista vaikka
joskus onkin kivaa piirtää vain kolmella värillä voi muut haluta käyttää
useampaakin.
On hetkiä joina
vanhempana katson liian tarkkaan ja läheltä, turhauttaa, ärsyttää ja väsyttää...
se ulkoa opeteltu fraasi särähtää korvaan ja tekee mieli huutaa sille, vaatia että
puhuis niinkuin ikäisensä. Ei niin kuin erityisopettaja ja terapeutti opettaa
puhumaan. Usein olen sanonut ettei kaikkea tartte aina säädellä, liian moni
lause alkaa niillä samoilla sanoilla: ”Meillä on sellainen sääntö että...” –
Eikä ole. Sulla on, mutta ei meillä muilla.
Aamulla se suihkauttaa vettä hiuksiin, asettaa jakauksen kohdilleen ennen kuin sipaisee pinkkiä liitua vähän väriksi. Kainaloon sipaus deodoranttia samalla tavalla kuin mutsinsa on sille opettanut, vähän vaan. Miten siitä on kasvanut jo nuori nainen, ihanan mahtava, kaunis ja älykäs.
Kouluretkellä. |
Kommentit
Lähetä kommentti