Pieni tyttö istuu
pulpetissaan ja nyppii sormiaan, näen että se yrittää kovati pidättää
kyyneleitä ja peittää harmistuksensa siinä onnistumatta. Opettaja rientää apuun
ja kysymään mikä on hätänä, kuuntelen vähän kauempaa sillä vaikka olen luokassa
en halua puuttua ja osallistua, tiedän että näitä on aika usein. Tyttö sanoo
että sen naapurin paperit ovat hänen pulpetillaan, hänen työtilassaan. Opettaja
sanoo että eihän se haittaa jos ne tulee puolentuumaa pulpettien rajojen ylitse.
On ahdasta, kaikilla pulpetillaan tehtävään liittyvät viisi monistetta,
kaikkien paperit on vähän naapurin pulpetilla. Pieni tyttö ei enää kykene pidättämään
kyyneleitään ja purskahtaa vuolaaseen itkuun, opettaja katsoo muhun ja mä
kävelen luokan halki... Tai ei se enää mikään pieni ole, se on jo niin iso
ettei sen enää kai pitäis näin kauheesti moisesta hermostua, ei kukaan muukaan
kärsi niistä naapurin papereista, mutta mun lapseni kärsii. Lopulta tilanne
ratkeaa niin että se pieni tyttö siirtyy papereineen pienryhmäpöytään tekemään
ryhmätyötä itsekseen. Kyyneleet kuivuvat poskille ja elämä jatkuu.
Muutamaa
minuuttia myöhemmin se itkee taas. Kysyn siltä mikä nyt on hätänä ja huutaa
kuiskaamalla että toi nainen väittää että hänellä on tehtävät tekemättä... se
on väärässä! Se nainen on tytön luokkatoverin äiti ja mun ystävä. Äiti katsoo
mua kysyvästi, mä kysyn mitä tapahtui ja se kertoo että tytön sammakopäiväkirjasta
puuttui hypoteesiin liittyvät kysymykset. Äiti kuiskaa mulle ettei hän
tarkoittanut mitään pahaa. Nyt tyttö ei enää kuiskaa, se huutaa: “Mutta kun mä
olen tehnyt ne! Sä olet väärässä.” Toinen äiti näyttää hämmentyneeltä, vähän
säikähtäneeltäkin. Mä sanon ettei tää ole sen vika, ettei tää oikeesti liity
nyt siihen päiväkirjaan yhtään mitenkään. Tytöllä menee alle minuutti kun se
kopio opettajan kysymykset omaan päiväkirjaansa. Tilanne on ohi.
On
pitkäperjantai. Edessä on pääsiäinen ja viikon kevätloma. Pientä tyttöä
ahdistaa pääsiäinen. Sitä ahdistaa loma. Sitä ahdistaa se ettei maanantaina mennä
kouluun ja ettei ole ihan tarkkaa mielikuvaa siitä miten seuraavat päivät
kulkee. Ahdistus vyöryy yli äyräitten ja purkautuu kyyneleinä ja harmistuksena kesken
koulupäivän.
Lauantaina me
lähdetään tanssitunnin jälkeen retkelle automuseoon. Muut kävelee edeltä sisään
museoon kun mä jään autolle päästämään Martan pissalle ja puen sille
työvaatteet. Martta tulee mukaan museoon. Museon kassalla kohtaan seuraaven tilanteen.
Tyttö kieltäytyy laittamasta ranneketta koska se ei pidä siitä miltä rannekkeet
tuntuu. On museovirkailijan vuoro näyttää hämmentyneeltä. Lopulta meillä
kaikilla on ranneke. Tyttö kulkee meidän perässä jupisten itsekseen. Muistutan
sitä että tämä paikka on hänen isänsä paratiisi, että ehkä meidän kaikkien
pitäis suoda Freddelle mahdollisuus ihailla mittavaa autokokoelmaa, että tyttö
kestää kyllä hetken. Tyttö pyytää isältään anteeksi, mutta samaan hengenvetoon
muistaa kuitenkin sanoa että ranneke tuntuu pahalta ja että hänestä automuseo
on ihan tyhmä paikka eikä hän oikeastaan halua yhtään olla siellä. Sellainen
puolittainen anteeksipyyntö.
Muutamaa tuntia
myöhemmin me ollaan lautassa matkalla takaisin kotiin. Jannut juoksee lautan tyhjällä
ulkokannella kilpaa. Niillä on kivaa. Ne nauraa ja ajaa toisiaan takaa, hyppii
ja nojaa tuuleen. Niitten isä naurahtaa että kerrankin ne tekee jotakin
sellaista mikä ei ole kiellettyä. Sitten tulee se hetki kun pojat tulee vähän
liian lähelle ja ennen kuin ehdin estää tyttö ojentaa jalkansa ja kampittaa
veljensä täydessä vauhdissa. Poika lentää nenälleen karkeaan liukuestepinnotteeseen.
Mulkaisen tyttöä, poimin itkevän pojan syliin ja istun penkille. Tytön isä jää
puhumaan tytölle. Lasin läpi näen miltä tyttö näyttää. Sitä ei kaduta yhtään.
Umpimielisenä se katsoo varpaitaan kun sen isä yrittää saada sen ymmärtämään
että olis voinut käydä pahasti, että se olis voinut lyödä päänsä, että se olis
voinut katkaista kätensä. Tyttö jää nojaamaan lautan kaiteeseen kun isä tulee
katsomaan poikaansa. Poika istuu mun sylissä nyyhkyttäen ja hokee ettei hän
ollut tehnyt siskolle yhtään mitään. Katson isää kysyvästi, se vastaa mun
katseeseen sanomalle että tyttö sanoi ettei se tiedä miksi. Kai niillä oli vaan
liian kivaa keskenään.
Tämä sama tyttö
rakastaa isäänsä ja veljiään. Se pärjää koulussa loistavasti ja kantaa kotiin huikeita
arvosanoja. Se harrastaa tanssia. Sillä on ystäviä. Se osaa rakastaa ja olla
hellä. Se on herkkä, se on rohkea, se on kaunis ja älykäs.
Yksi vajaasta
kahdestasadasta (1:189) tytöstä saa autisminkirjon diagnoosin. Tutkimusten mukaan
tyttöjen autismi on alidiagnosoitua koska tyttöjen autismi poikkeaa poikien
autismista.
Autisminkirjon
tyttöjen leikki ja kiinnostuksen kohteet eroavat autistisista pojista. Tyttöjen
kiinnostuksenkohteet muistuttavat enemmän neurotyypillisten ikätovereitten
kiinnostuksenkohteita: Autismin yhdeksi tunnuspiirteeksi luetaan usein
mielikuvitusleikkien puute, se kuitenkin pätee harvemmin tyttöjen kohdalla. Tytöillä on myös kyky peittää autistiset piirteet opitulla käytöksellä. Tytöillä pakonomainen tarve lukea ja etsiä sääntöjä ja säännönmukaisuuksia sosiaalisessa elämässä, on huomattavasti yleisempää kuin autistisilla pojilla.
Murrosikä on
luonnollisesti haastavaa aikaa monille lapsille, mutta se on erityisen vaikeaa
autismikirjon tytöille. Useat heistä pärjäävät vielä ala-asteen yksinkertaisten
ystävyyssuhteiden maailmassa, mutta seinä tulee vastaan ala-asteen lopussa ja
yläasteelle siirryttäessä, kun he astuvat tyttöjen välisen ilkeilyn ja
flirttailun ja seurustelun hankalaan ja hienovaraiseen maailmaan.Tästä
meilläkin on jo saatu esimakua ja sosiaalisten suhteiden haasteet ovat
korostuneet tänä kouluvuonna.
Tosiasiassa
arvellaan ettei tyttöjen autismi ole yhtään sen harvinaisempaa kuin poikien. Koska
autismi ilmenee tytöillä usein eritavalla kuin pojilla, monet tytöt jäävät
vaille diagnoosia ja tarvitsemaansa tukea.
Autismiliitto
kirjoittaa tyttöjen autismista loistavasti. Voit lukea artikkelin täältä.
Kommentit
Lähetä kommentti