Tättis ilmoitti
jo vuodenvaihteen jälkeen että hänen ajatuksensa on siirtyä matematiikasta
algebraan syksyllä. En miettinyt asiaa sen enempää, nyökkäsin ja sanoin kai
että selvä. Mikä minä olen sanomaan mitä se valitsee, kunhan ei pelkkää joogaa,
tanssia ja mietelauseita, niillä kun voi olla vähän haastavaa tähdätä sinne
lääkikseen minne se on ollut menossa jo vuosia, eikä sitä porttia kannata
sulkea vaikka mieli ehtiikin ehkä vielä muuttumaan.
Algebra ja
valinnaisaineet painuivat jonnekin vähemmän tärkeiden asioitten lokeroon kun
koulunkäynti muuttui etäkouluksi maaliskuun alussa. Nettisovellusten ja
pilvipalveluiden mukana poikien koulunkäynnistä tuli tärkeämpää, olihan niillä
enemmän haasteita neidin suorittaessa koulutehtävänsä vartissa ja niittäessä
arvostelusivustolle edelleen kymppejä. Kertaalleen laitoin Tättiksen kotitalousopettajalle
sähköpostia kun tehtävänanto oli tehdä itse pastaa, siis tehdä eikä vaan
keittää. Kieltäydyin kaivamasta pastakonetta kaapin uumenista ja sadattelin
että ensi viikolla ne sitten kalastaa itse lohen ja pyytää merralla hummereita.
Itse tehdyn pastan sijaan se teki lopulta meille pizzaa.
Vasta viime
viikolla, kun koulu laittoi meille sen sähköpostin että Tättis saa siirtyä
syksyllä algebraan mulle alkoi hahmottua minkälaisesta valinnasta oli kysymys.
Laitoin nuoren naisen lukemaan sen kymmenen kilometrin mittaisen sähköpostin ja
se oli edelleen vakuuttunut siitä että tämä on hänen tulevaisuutensa. Täsmensin
vielä uudestaan ja kysyin onko se nyt ihan varma? Oli se. Mun
kaksitoistavuotiaani oli sitä mieltä että hän ihan ilolla kahlaa seitsemännen
luokan matematiikan kesällä ja vähän kahdeksattakin luokkaa, voidakseen siirtyä
suoraan lukiomatematiikkaan syksyllä. Mietin onko se liikaa ja liian pian mutta
tyttö vakuuttaa että valinta on oikea. Puhun matematiikanopettajan kanssa
pitkään puhelimessa ja päätös on tehty. Vanhempana haluaisin ehkä vähän
jarrutella, antaa aikaa olla lapsi ja nuori, ehtineehän se myöhemminkin. Loppupeleissä
valinta on kuitenkin lapsen.
Tiistai-iltana
istun koneen ääressä sen saman nuoren naisen kanssa kuuntelemassa selostusta
tanssitiimin pääsykokeista. Viikon se on jo tanssinut turvonneella polvella
teipin ja kipulääkkeitten turvin, hoitona jäähaude tanssitunnin jälkeen. Juuri
nyt ei voi sairastaa ja kilpaurheilusta haaveilevan nuoren tie ei ole helppo. Ihan
niin kuin algebrankin kanssa, lapsi tietää mitä haluaa ja valmistautuu
kilpatiimin koetansseihin. Viime vuonna se melkein pääsii tiimiin ja on sen
jälkeen tehnyt tarmolla työtä tämän kevään pääsykokeisiin tähdäten. Syksyn ja
talven se tanssi neljästä kuuteen tuntia viikossa studiolla ja päälle viisi
tuntia viikossa koulussa. Nyt kun myös tanssi on siirtynyt videopuheluksi on
tunteja seitsemän viikossa. Maanantaisin lihaskuntoharjoittelu ja lyrical,
tiistaina broadway ja jazz, keskiviikkoisin baletti, torstaina hiphop ja
perjantaisin contemporary. Kaiken tämän jälkeen tavoitteena on päästä hiphopin
kilpatiimiin, muihin ei rahkeet riitä vaikka halua ehkä olisikin.
Pääsykoekaudella kaikki tunnit videoidaan ja lisäksi jokainen tanssija lähettää
kilpatiimin vetäjille pääsykoevideon jokaisesta tanssityylistä missä toivoo
kilpailevansa.
Kesällä lapsi
ajatteli kirjoittavansa kirjan. Siis tanssin ja matematiikan ohella.
Salaa huokaisen
helpotuksesta että pojille riittää, ainakin toistaiseksi, vähempi. Toisaalta Tättiskin
oli neljännen luokan keväällä vasta aloittelemassa tanssia ja koulukin meni
vähän olankohautuksella. Ollipolli vetäytyy viikoittain karatetunnilleen ja käy
isänsä kanssa päivittäin pyöräretkellä. Lapsi joka vielä keväällä harjoitteli
pyöräilyä ajatuksentasolla terapiassa, on kasvattanut pyöräretken nopeasta korttelin
ympäri pyörähtämisestä yli kymmenen kilometrin lenkkeihin. Kentsu taas, on
edelleen tyytyväinen ihan ilman sen kummempia harrastuksia kuin legoilla
rakentelu ja mun mukana metsissä samoilu. Se ei halua tanssia sen enempää kuin
pelata jalkapalloa, koripalloa, pallopalloa, pesäpalloa, tennistä tai mitään
muutakaan palloa. Sitä ei kiinnosta yhtään enempää myöskään kuvataide,
leipominen, ruuanlaitto tai puutarhanhoito.
Ääripäästä
toiseen siis. Siinä missä yhtä lapsista ajaa jonkinlainen sisäinen palo ja
loputon kunnianhimo, asustaa meillä myös rento elämäntaiteilija, joka uskoo
siihen että kaikki järjestyy vähän vähemmälläkin.
Kommentit
Lähetä kommentti