Siirry pääsisältöön

liikenteenvalvoja



Tättis on tällä viikolla ollut valvomassa koulunpihan aamuliikennettä. Maanantaina otin siitä valokuvia kun se oli niin tärkeenä ja täpinöissään. Jannut oli vähän epäuskoisia, onhan Tättis neljäsluokkalainen ja liikenteenvalvontaan pitää olla viidennellä luokalla, mutta siellä se nökötti. Tiistaina Fredde kävi työmatkallaan kurvaamassa pihan kautta, jotta Tättis sai pysäyttää sen ja ohjata jalankulkijat suojatien ylitse. Me vähän hassut, ylpeät vanhemmat. Meidän silmissä niin täydellinen – omalla tavallaan.

Keskiviikkona törmäsin vähän tarkoituksella opoon ja erityisopeen. Erityisopea mä itseasiassa yritin löytää kun opon toimisto oli tyhjillään ja pimeänä, mutta sain samalla kerralla kiinni molemmat. Vähän nolona kysyin saisinko ihan hetken näin erikseen sopimatta ja yllättäin ne molemmat sanoo että ehdottomasti, me kun just puhuttiin Tättiksestä. Tavallaanhan se helpottaa asiaa, se että ne jo puhui tytöstä, mutta samalla sai mut kipeästi oivaltamaan että ne lauseet ja sivujuonteet ja rivienvälit joita olin kotona kuunnellut ja lueskellut, illalla hieronut hartioita ja pyyhkinyt kyyneleitä oli epäilemättä olleet aiheellisempia kuin mä ajattelin. Mä kyllä tiesin että oli draamaa, mutta lapsella on toisinaan myös tarpeetonta dramatiikkaa ja draamantajua. Se mikä mun korvaan oli särähtänyt, oli se puolihuolimaton lausahdus siitä kuinka hän ei mitenkään taida ehtiä opon palaveriin ja miten nopeasti se vaihtui kyyneleisiin kun mä tokaisin että opon palaveriin ei voi vaan jättää menemättä koska on muuta tekemistä.

Niin että siellä me istuttiin - opon toimistossa – opo, erityisope ja minä, Tättiksen valvoessa liikennettä ikkunan toisella puolen. Minä kuuntelen tarinaa ja tapahtumia. Tunnistan lapseni, ja olen taas kerran kiitollinen näille aikuisille siitä että suunnitelma on jo olemassa, että nämä aikuiset eivät ole yhtä avuttomia tässä kohdassa kuin minä, että ne osaa, että ne tekee ja että ne on jo ottaneet kopin, ennen kuin edes ehdin pyytää.

Kun Tättis oli pieni, oli sen autismi tavallaan näkyvämpää. Se oli puhumattomuutta, se oli joustamattomuutta, se oli sukkajonoja koko talon halki ja tuntien raivareita. Vaikka se oli puhumattomuutta se oli samalla äänekkäämpää, raivokkaampaa ja jotenkin kokonaisvaltaisempaa. Siitä oli helpompaa saada ote. Rehtori muistelee edelleen sitä aamua kun Tättis veti kilarit koulubussissa ja reksi istui sen kanssa siellä juttelemassa tovin jos toisenkin. Vuosien aikana puhumattomuus on vaihtunut puheeseen, joustamattomuudesta on tullut hienovaraisempaa ja sukkajonotkin on vaihtuneet vähemmän näkyvään järjestämiseen, niitten omien sisäisten sääntöjen mukaisesti. Autismi ei ehkä enää ole yhtä näkyvää ja kokonaisvaltaista, mutta siellä se edelleen on ja sosiaalisten vaatimusten kasvaessa siihen törmätään yhä useammin ja useammin.  

Sosiaalisesta kanssakäymisestä, keskustelun vivahde-eroista, vaikeudesta tunnistaa toisen ihmisen tunnetiloja ja ihmisten välisen kanssakäymisen miljoonista eri sävyistä on tämän kouluvuoden aikana kasvanut haaste. Tiedettiinhän me kai jollakin tasolla että jossakin vaiheessa muiden sosiaaliset taidot ottaisivat erävoiton meidän lapsesta, mutta maailma on julma meidän Tättiksen kaltaiselle nuorelle eikä kymmenvuotiaitten maailma aina ymmärrä erilaisuutta.

Koulunpihalla Tättis ajautuu konfliktiin toisensa jälkeen. Ei se riitele, mutta se pettyy ja menee pois – kerta toisensa jälkeen. Se on monesti mustavalkoinen, sen eleet on toisenlaisia, sen ilmeet ei aina vastaa tunnetiloja, eikä se aina ymmärrä sitä mitä muut kohteliaasti sanovat. Verhottu loukkaus ei osu ja johtaa valitettavasti vaan uuteen ja uuteen pettymykseen.  

Jokainen iltapäivä kun koulupäivä on mennyt hyvin, mä huokaisen helpotuksesta, olen kiitollinen siitä ettei sen tarvinnut olla yksin. Ettei sitä tänään suljettu ulkopuolelle koska se on joustamaton, kontrolloiva ja joskus näyttää vihaiselta vaikkei olekaan.


Minä rakastan sinua. Me rakastetaan sinua. Sinä olen meille tärkeä silloinkin kun maailma ei ymmärrä sinua. 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän