Siirry pääsisältöön

päivän tärkein ateria

 

Ruispuuroa, voisilmä ja vadelmia - maanantai.

Kyllähän isot lapset nyt osaa itsekin aamiaisensa laittaa... auts! Se osui ja se upposi. Istuin hiljaa enkä sanonut mitään, en kehdannut. Sen sijaan mietin hiljaa: Niin. Kai niitten pitäis. Kymmenen ja kaksitoista. Osata laittaa aamupalaa ihan itse. Minä, joka olen aina ollut ylpeä siitä etten nouse pöydästä hakemaan lapsille ketsuppia tai vesilasia, osaahan ne itsekin enkä minä ole mikään kotiapulainen. Minä, joka olen aina ollut sitä mieltä että vanhempina meidän tehtävä on antaa lapsille eväät elämään, ihan kirjaimellisestikin, siis keittotaito ei pastapakkausta. Niin, että siinä istuin enkä kehdannut edes väittää vastaan koska kyllähän niitten pitäis.


Tiistai.


 

Mutta aamiainen on mulle jotenkin rakas ja pyhä. Onhan meillä niitäkin aamuja kun lapset vetää muroja alakerrassa mun istuessa palaverissa, niin että osaahan ne, mutta minä rakastan sitä hetkeä kun kolme koululaista istuu mun kanssa aamiaispöytään, kynttilät on sytytetty ja jossakin välissä me soitetaan päivän biisi joka yleensä löytyy jostakin keskustelusta jota käydään tai vaan yleisestä tunnelmasta. Kokeilkaapa vaikka Manic Monday maanantaiaamuun tai Every Breath You Take muistuttamaan että mutsi tietää käykö ne koulua siellä oven takana vai ei. Musiikin laji ja aikakausi vaihtuu ja aika usein vähintään Fredde huhuilee että voisko tän ***kan kuuntelun lopettaa.


Ruisvohveleita hapanjuuresta, pakastemansikoita joissa lusikallinen hilloa ja makeuttamatonta vaniljajogurttia - keskiviikko.


 

Aamiainen on meidän hetki, mun ja lasten. Se kun jutellaan kaikkea sekalaista, epämääräisessä järjestyksessä ja mä olen laittanut meille aamiaisen. Ehkä ne sitten aikuisena miettii että meillä kotona oli aina äiti laittanut aamiaisen valmiiksi kun herättiin tai sitten ei, ehkä ne miettii että se oli ihan karseeta kun ei saanut syödä mitä halus kuin satunnaisesti. Toivon että näistä hetkistä jäis kaikille lämpimät muistot, meidän yhteisistä aamiaisista.


Persikoita, ruisskonsseja ja kaksi munaa - tiistai.


 

Sunnuntaiaamiainen on vielä omassa sarjassaan ja sen laittamiseen menee usein toista tuntia, koska aamiainen on vaan niin ihana. Sunnuntaisin istutaan brunssille ja syödään erikseen makeat ja suolaiset, juodaan mimosat ja lastenkin appelsiinimehut on skumppalaseissa. Sunnuntaisin lapset auttaa. Ne keittää mun kanssa kompotit marjoista tai hedelmistä, latoo pekonit tai makkarat ritilälle ja rikkoo kananmunat. Jos on pannareita pojat usein paistaa ne tai ainakin kääntää ja Tättis auttaa vohveleissa, niin että osaahan ne, minä vaan varaan itselleni oikeuden ruokkia ne arkiaamuisin.


Tämän aamiaisen lapset valmistivat ja tarjoilivat mulle. 

 


Lauantaina jokainen tekee aamiaisensa itse. Yksi syö muroja banaanilla, toisen lautaselta löytyy islantilaista jogurttia ja mysliä, kolmas lämmittää perjantain pizzan jämiä. Niin että osaahan ne kun tarkemmin ajattelen. Minä en osaa. En osaa olla laittamatta aamiaista, koska se on mun hetki lasten kanssa – rakas ja pyhä.


"Make your own breakfast day" - Niih... pakastevphveleita, vaahterasiirappia ja paljon kermaa.


Olen juuri niin hullu kuin ajattelet. Leivon käytännössä kaiken leivän ja leipomotuotteet itse. Meidän lapset on innoissaan kun ne löytää pakastimesta hätävaraksi ostetun paketin kaupan paahtoleipää tai saa lauantaisin syödä näitä pakastevohveleita. Tätä kirjoittaessa mulla on alakerrassa leipätaikina kohoamassa huomisaamuksi. Miksi? Koska aamiainen on päivän paras ja tärkein ateria.




Kommentit

  1. oon vähän kateellinen :)
    Meillä on menossa putkihuolto, eikä edes oma aamiainen ole sellainen kuin haluaisin. Aika paljon tunnelmasta latistuu siinä, kun mieluummin syö kertakäyttölautasilta kuin lähtee tiskaamaan aamiaisastioita yhteisvessaan...

    Olis ihanaa laittaa aamuisin kunnon aamiaista ja istua rauhassa; mut niistä ajoista, kun siihen olisi ollut mahdollisuus on jo vuosia. Silloin välillä kikkailinkin, tosin meillä jälkikasvu oli ja on niin urautunutta, että jokainen haluaa juuri sen tietyn oman aamiaisen. Ei todellakaan mitään äidin hauskoja kikkoja.
    Se kun kaikki oltiin yhteisen pöydän ympärillä, oli ihan parasta aikaa. Huomaan nyt, että vaikka omat aamuni ovat itsekkäämmän verkkaisempia, niin oli noissa yhteisissä aamuissakin tiettyä juhlatunnelmaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ja voi putkiremonttia, se ei tosiaan ole mikään kokkailuun innostava tilanne ja paperilautaset latistavat tunnelmaa.

      Lopulta jokainen aikakausi päättyy, meillä näitä yhteisiä aamiaisia lienee vielä edessä jokunen vuosi sillä koulut alkavat samaan aikaan tai ainakin sen verran pienellä erolla että kaikki ehtivät vielä mukaan.

      Poista
  2. Ihana Muusa, go for it! Meillä kanssa mies leipoo itse leivät ja minä laitan aamiaista viikonloppuisin ja niinä arkiaamuina kun teen kotoa käsin töitä. Aivan mahtavaa nauttia hyvistä aamiaisista perheen kanssa! ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aamiainen jotenkin virittää koko päivän fiiliksen ja koska mun harvemmin tarvitsee olla aamuvarhaisella missään niin ehditään hyvin nautiskella aamiaisista.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän