Siirry pääsisältöön

kehityskeskusteluissa

ei täällä kylmä ole...


Täällä me ollaan, ja täällä on just tasan yhtä ihanaa kuin aina ennenkin. Ulkona sataa, tuulee ja myrskyää. Edellisen kerran me osuttiin myrskyyn täällä ollessamme Tättiksen ollessa nelikuinen, silloin oli elokuu. Kunhan päivä valkenee me lähdetään Martan kanssa katsomaan aaltoja. Illalla sängyssä lehteä selatessani törmäsin Oregonin matkailumainokseen, siinä sanottiin jotenkin näin; ”Jos saavuit rannalle bikineissä, joku kyllä varmasti lainaa sinulle villapaidan. Me ollaan ystävällisiä.”

edellisessä myrskyssä turvassa sadetakin sisällä


Lauman syksyn kehityskeskustelut oli hellyyttäviä. Ensinnäkin tän ekan vetää lapset itse. Ollipollia ujostutti. Se tuijotti sormiaan ja varpaitaan, samalla kun mumisten veti miitinkiä. No, mun tavoitteet olis tota opetella lukemaan kokonaisia sanoja, ja mä tykkään matematiikasta – jätkä virkoaa ja virnistää – itseasiassa mä oon luokan paras matikassa... Opettaja naurahtaa ja myöntää että niin kyllä oletkin. Pojan toinen tavoite oli harjoitella pitämään pulpettinsa sellaisessa järjestyksessä etä sieltä ehkä löytääkin jotakin. Mukavinta koulussa oli matematiikka.



Seuraavana aamuna istuttiin Kentsun keskustelussa. Sanavalmis elohiiri istui. Keinuvalla ja pyörivällä tuolillaan ja keinui ja pyöri menemään. Se veti tilaisuutta niin kuin ois koko elämänsä pitänyt palavereja. Muistiinpanoja oli tosin vähän hankalaa lukea kun ne oli kohtalaisessa epäjärjestyksessä, mutta se ei menoa, saati iloa haitannut. Kentsun tavoitteet liittyi järjestelmällisyyteen – yllätys, yllätys – työn jälkeen ja matematiikkaan. Kielen- ja kirjallisuuden puolella oli tavoitteena opetella käyttämään isoja alkukirjaimia ja välimerkkejä. Niin, ja sit sen tavoite oli oppia lukemaan niin kuin sisko. Tilaisuuden jälkeen opettaja laittoi mulle perään sähköpostia ja pyysi kotona vähän harjoittelemaan vähennyslaskua, Kentsun mielestä kun on yhdentekevää onko se 1-6 vai 6-1. Tai siis ope lähinnä kysyi että onko meillä vanhemmilla jotain ideoita siihen millä sen sais hahmottamaan mitä eroa näillä kahdella on.



Ja sitten Tättis. Tättiksen tilaisuudessa oli mukana opettajan lisäksi myös erityisope. Lapselta edellytettiin selkeästi jo vähän enemmän tässä palaverin pitämisessä. Tättiksellä oli edessään runko jonka mukaan edettiin kun se kertoi tavoitteistaan ja haasteistaan ja esitteli koulutyötään. Post-it -lappusin se oli merkkaillut vihkoihin mitä se haluaa näyttää mulle. Prinsessaa hermostutti ihan valtavasti ja me kolme aikuista kehuttiin ja kannustettiin, puhuttiin siitä miten palaverin pitäminen on monelle aikuisellekin haastavaa ja siksi sitä on hyvä harjoitella. 

Me ratkottiin sekin ongelma ettei tättis voi syödä koulussa koska sitä ällöttää ne ruokalan likaiset pöydät ekaluokkalaisten jäljiltä, ja maanantaina pakkaan sille mukaan kosteuspyyhkeitä jotta se voi ensi siivota ennen kuin istuu alas syömään. Sit me puhuttiin lukemisesta. Mä pyysin apua siihen mistä ja miten löytää sopivia kirjoja meidän rinsessalle. Opettaja katsoo mua ja kysyy että tiedänhän mä että se lukee hyvin? Vastaan et joo. Se hakee testitulokset ja mä meinaan pudota tuolilta kun ymmärrän että lapsen lukemisen ja luetunymmärtämisen tason on suunnilleen samalla tasolla kuin opettajalla ja mulla. Opettaja sanoo että se voi lukea ihan mitä vaan, minkä vanhemmat katsoo sopivaksi luettavaksi kahdeksanvuotiaalle. Se kehottaa haastamaan sitä asiakirjallisuudella, elämänkerroilla ja historialla. Istun hiljaa. Olen yhtäaikaa ihan hillttömän ylpeä ja vähän kauhuissani. Oikolukijana olen käytänyt Tättistä jo useamman vuoden, mutta että sen lukutaito ja luetunymmärtäminenkin on aikuisen tasolla...

luettavaa lapselle?


Seuraava kierros on keväällä välitodistusten jälkeen. Nyt katsotaan kun sade piiskaa ikkunoita ja tuuli heiluttaa pihan pensaita.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän