On sellaisia aamuja
joina tietää jo heti alusta alkaen että päivästä tulee raskas. Vire on heti
jotenkin epävireinen ja ilmassa on jatkuvaa tappelua, kiukuttelua, ahdistusta
ja jännitystä... Tänään oli sellainen päivä.
Aamiainen ei maistu, veli tai sisko tekee sitä tai tätä tai tota ja
ainakaan ei sais olla niin tai näin. Telkkarista tulee väärä ohjelma, tai
ainakin yksi kolmesta ei halua katsoa just sitä ohjelmaa ja raivoaa, kiukkuaa,
paiskoo ovia... M yrittää taas kerran lähteä liikenteeseen ilman alkkareita,
tällä kertaa mä tiedän ettei kysymys ollut siitä et ne olis vaan unohtuneet.
Kun huomautan asiasta se kysyy multa et mistä mä tiesin ettei sillä ollut
niitä... Kello on vähän yli yhdeksän kun lastaan lauman autoon, tarkistan
uudemman kerran että neidillä on myös alushousut. M ei kykene käsittämään miksi alkkareiden puutumista hameen alta ei pidetä sosiaalisesti hyväksyttävänä.
Kouluuntutustuminen
oli kaoottista... kauheesti lapsia ja vanhempia ja lapsia kierrättämässä lapsia
ja niitten vanhempia. Me juostiin seiskaluokkalaisen pojan perässä kierros
läpi. Hyvää työtä se teki, sitä mitä oli pyydetty tekemään, mutta mä kannoin
hyperventiloivaa M:aa sylissä samalla hoputtaen jannuja... O kompuroi hitaana
ja kömpelönä ja K olis vaan halunnut pysähtyä katsomaan ja koskettamaan
kaikkea. Selvittiin kuitenkin kunnialla, käytiin koulun toimistossa ostamassa
M:n kuulokkeet ja vielä erikseen palaveeraamassa erityisopen kanssa.
Kotona me käytiin
pikaisesti lounastamassa, rauhoittumassa ja pakkaamassa eväät syömisterapiaan.
Toimintaterapian
evaluaatio kesti kaksi (2) tuntia. Ystävä viihdytti jannuja sen aikaa että sain
puhu terapeutin kanssa kahden ja testauksen ajan me odotettiin odotushuoneessa
ja mä täyttelin kaavakkeita. Onneksi L käväs hakemassa K:n mukaansa, K:n
odottajanlahjat kun on aika heikot.
Jokainen
erityislapsenvanhempi tietää minkälaisia nämä käynnit on. Istutaan pöydän
ääressä puhumassa ja listataan. Listataan kaikki mihin oma lapsi ei pysty.
Kaikki mihin oma lapsi ei kykene. Kaikki minkä se tekee väärin tai väärällä
tavalla. Keskitytään heikkouksiin ja lopulta uloskävelevällä vanhemmalla on
sellainen fiilis että se oma lapsi on vielä paljon rikkinäisempi kuin se
onkaan. Tuntuu että lapsessa on vikoja ja puutteita enemmän kuin taitoja ja
hyvää. Mä katson sitä nauravaa lasta ja mietin puhuttiinko me siitä samasta
lapsesta... Mä aina välillä haaveilen että saisin kulkea päivän, edes yhden
päivän, sellaisen ihan tavallisen – keskinkertaisen – lapsen vanhemman
kengissä. Saisin kulkea, jotta tietäisin ja ymmärtäisin minkälainen sellainen
tavallinen lapsi on, ja osaisin asettaa mittasuhteisiin ne meidän ongelmat, tai
asiat joihin kiinnitetään huomiota. En saa, joudun luottamaan omaan tunteeseen
ja ammattilaisen mielipiteeseen siitä mikä on normaalia ja oletettavaa ja mikä
poikkeaa niistä asetetuista normeista.
Me tavataan M:n
luokanopettaja. Se jututtaa M:aa kahdenkesken parikymmentäminuuttia ja sen
jälkeen puhuu mun kanssa. Rivien välistä ymmärrän että se haluu tietää onko M
se hänen luokkansa erityislapsi, josta on puhuttu... joo on se. Se on se jolla
on erityisopetussuunnitelma, mukautettu opetus ja pidennetty koulupäivä. Se on
just se joka on autisminkirjolla ja jonka koulunaloitus on yleisesti tiedossa
oleva ongelma, se syömishäiriöinen autisti. Vammainen. Opettaja on mukava ja
uskon että tästä tulee ajan kanssa ihan hyvä. Me molemmat kommunikoidaan
mieluiten sähköpostilla, sillä on kolme poikaa, se vaikuttaa mukavalta. Jätän
kertomatta M:n ahdistuslääkityksestä, puhutaan siitä sit myöhemmin. Saan mukaan taas nipun papereita. Ne pitää palauttaa torstaina.
tyhjä koulunpiha näyttää surulliselta |
M:aa odotellessa
me jutellaan käytävässä L:n kanssa. Me katsotaan meidän poikaa kuinka se
aikansa kuluksi sotkee lyijukynällä kasan papereita, repii vahaliitujen
pahvipakkauksen ja heittää matikkapelin palat lattialle. Kotona se oli
järjestänyt kaiken taas jonoon... L sanoo että yleisin syy ADHD:n virhediagnoosille
on autisminkirjo, vastaan että tiedän. Me katsotaan kun se hyppii paikallaan
eikä tunnu kestävän itseään ja päätetään että haetaan sille aika tutkimuksiin.
Meidän perheessä
on kaksi vammaista lasta. Molemmat näyttää ulkoisesti ihan tavallisilta.
Ensimmäinen ajatus on että ne on huonostikasvatettuja ja kurittomia, ehkä
kaiken saaneita tai vapaan kasvatuksen uhreja. Päällepäin kukaan ei näe että
meillä on rutiinit ja aikataulut ja säännöt. Kukaan ei näe että se vamma on
jossakin muualla, se ei ole ulkonäössä, se ei ole liikuntavamma, niiltä ei puutu käsiä tai jalkoja, ne kävelee, ne puhuu, ne osaa paljon ja kaikenlaista. Vamma on jossakin
aivojen sisällä, neurologinen virhe. Mua väsyttää.
Halit ja tsemppiä! Oot mun sankari! Kyllä se siitä taas. <3
VastaaPoistaM
Hyvä idea tutkituttaa K autisminkirjon diagnoosit mielessä pitäen. Meidän poika sai aikoinaan autismikirjon diagnoosin ja aika samantapaista touhua oli hänelläkin. Nyt on jo paljon rauhoittunut.
VastaaPoistaNeurologi selitti meille aikoinaan, että autisminkirjon diagnoosit, esim Aspergerin syndrooma, sisällyttävät usein itseensä myös ADHD:N tai ADD:n mahdollisuuden. Ne ovat siis ADHD:tä laajempia diagnooseja ja silloin vaikka myös ADHD-diagnoosin kriteerit täyttyisivät sitä ei laiteta lisädiagnoosiksi.
Yhdellä lähisukulaisella on ADHD-diagnoosi ja sen kriteerit hän varmasti täyttääkin. Mutta olen varma, että oikeasti hänellä on autismia kuten joillakin muillakin sukulaisillaan, mutta tutkimuksissa(aikuisena) hän ei vastaillut siihen malliin kysymyksiin itsestään, että se tarkempi diagnoosi olisi löytynyt. Se on harmi, koska ajattelen, että auttaisikohan sen Aspergerin syndrooman (tahi muun autisminkirjon diagnoosin) tiedostaminen edes vähän siihen, että hän tiedostaisi ja yrittäisi hillitä luennointiaan ja töksäyttelyjään meitä sukulaisiaan ja muitakin kohtaan.
Oma poikani on oppinut jo varsin hienotunteiseksi, kun olemme koko hänen ikänsä yhdessä tiedostaneet ongelma-alueet ja opetelleet millaiseen käytökseen on hänellä taipumus, mutta miten sosiaalisissa tilanteissa kuitenkin kannattaa käyttäytyä. Lisäksi on tullut toki sitten toimintaterapiat ym.
Sen sijaan tuo sukulaismies ajattelee vain omaavansa keskittymishäiriön, muttei tunnu tiedostavan mitään ongelmaa käytöksessään muita kohtaan. Ilmankos muut ottavat häneen etäisyyttä, mutta poikani seurasta pidetään, vaikka onkin autisminkirjolainen. Asioitten tiedostaminen ja se ,että niille pyritään todella tekemään jotain, on niin tärkeää.
Kovasti tässä vuosien varrella on hoidettu ja kuntoutettu poikaa ja tulokset ovat olleet ilahduttavia. Sen sijaan monet lapset voivat syrjäytyä ja joutua vaikeuksiin, kun vanhemmat eivät jaksa/ tajua etsiä oikeita diagnooseja ja apua. Ja tosiaan usein joutuu olemaan tosi sinnikäs, että ne oikeat diagnoosit ja sopivat tuet ja avut löytyvät.
Hienoa, kun jaksatte olla niin tunnollisia ja tutkituttaa kunnolla ja vaatia asiantuntijoilta huolellisuutta! Meidän suvussa on ollut usein alkuunsa paljon monenmoisia vääriä diagnooseja, joita on sitten korjailtu myöhemmin.On toki niin tärkeää löytää ne oikeat diagnoosit, jotta saadaan täsmällisemmin sopivaa apuakin tilanteeseen.
Jaksamista!
Miiru
Tsemppiä! Eiköhän tilanne ajan myötä helpotu!
VastaaPoistaPs. Onko sun rintatulehdustilanne jo helpottunut? Sulla on ollut nyt kaikenmoista stressiä, kun on tuo koulun alkaminenkin. Ajattelin, että ehkä se vaikutti jotenkin sairastumiseen.
Mukavaa ja helpompaa päivää! <3