Siirry pääsisältöön

arvioita ja konferensseja

Meillä on konferenssiviikko, eli siis se viikko koulupiirissä kun järkätään lasten vasu-pesu-keskustelut – palaveri lapsen ja lapsen opettajien kanssa. O käy yksityistä opinahjoa, sillä ei ole virallisia keskusteluista sen enempää kuin tasokokeita tai osavaltiotasolla mitattuja tavoitteitakaan. Kahdella muulla sen sijaan on ollut tapaamiset opettajalauman kanssa. M on tällä viikolla koulussa vain aamupäivät, K:lla on koko viikko vapaata. Perjantai on opettajien koulutuspäivä, eikä koulua kenelläkään.



Maanantaina aloitettiin M:n kanssa. Palaveri kesti parikymmentä minuuttia, läsnä oli M, sen Ope, erityisope ja mä. Epävirallisia läsnäolijoita oli ne kaks jannua siellä nurkassa. M oli yhdessä Open ja erityisopen kanssa asettanut tavoitteet koulutyölle tänä vuonna. Eka tavoite liittyi lukemiseen, siihen et jos tulee vastaan outo sana, pitää selvittää mitä se tarkoittaa. Hyvä tavoite. Neidon toinen tavoite oli sosiaalinen; löytää kouluvuoden aikana ystäviä. M kyllä löytää kavereita, mutta ystävyyden ylläpitäminen tuntuu olevan vaikeeta. M esitteli itse tavoitteensa tiimille ja mulle ja sit se näytti omasta mielestään tärkeimmät jutut luokassa. Sillä menee koulussa hyvin.





Tiistaiaamu me istuttiin K:n palaverissa K:n uuden open ja uuden erityisopen kanssa. Ensin ne vetäs esiin ne arviointikaavakkeet ja totes; et nehän on mulle jo viimevuodesta tuttuja. Toteen etten ole koskaan koko prujua nähnytkään ja kummankin opettajan kulmakarvat nousee muutaman sentin. Sit K:n ope jatkaa et varmasti olen kuitenkin saanut ennenkin kopioita näistä arvioinnin yhteenvedoista, ja sanon taas etten ole ikinä koko paperia nähnytkään ja totean sivulauseessa mennen kouluvuoden olleen muutenkin aika mielenkiintoinen kokemus. Kummankin opettajan kulmakarvat nousee seuraavan sentin. Ne katsoo mua, sit toisiaan, ja sit taas mua. Mä toteen et annetaan asian olla, ja erityisope vastaa et sille on tämän syksyn aikana selvinnyt että viimevuotinen opetustiimi oli tosiaan ollut vähintäänkin mielenkiintoinen omine systeemeineen.



Viime vuonna K:n opettajatiimin mielestä vika oli ennen kaikkea meissä vanhemmissa. Meille tarjottiin kasvatuskursseja ja kotikäyntejä, todettiin ettei se opi mitään ja samalla sanottiin et he ei ikinä näe minkäänlaisia sosiaalisia ongelmia, saati impulsiivisuutta tai hyperaktiivisuutta jannun käyttäytymisessä. Opetustiimi kertoo mulle et vaan seinähullu vanhempi yrittää viedä vajaa nelivuotiaan kauppaan, ja ettei kolmevuotiaalta voi odottaa niitä asioita mitä mä pojalta toivon, kuten et se osais syödä haarukalla tai kykenis istumaan ruokapöydässä.


Tänä vuonna me käydään läpi sitä arviointilomaketta. Opin että K:lla on taipumus kiirehtiä tehtävissään, jotta se pääsee tekemään jotakin mieluisampaa. Kuulen että koulu lähestyy asiaa ihan samoin välinein kuin me kotonakin. Nopeasti tekeminen ei johda nopeampaan siirtymiseen, vaan silti pitää odottaa et muutkin on valmiita. Tänä vuonna kuulen että viime vuonna yltiösosiaaliseksi nimetty lapseni ei leiki yhdessä muitten kanssa, vaan haluaa leikkiä rinnakkain. K välttää roolileikkejä ja keskittyy rakentamaan. Yllätyksekseni kuulen myös että lapsi joka ei osaa aakkosista nimetä enempää kuin muutaman hassun ison kirjaimen, tunnistaa kuitenkin kokonaisia sanoja – ”sustainable, apple, subway” Tiimi suitsuttaa mun lasta, sanoo et se on matemaattisesti hyvin lahjakas ja että sillä on mieletön hahmotuskyky. ne kehuu sitä hyvinkäyttäytyväksi ja kohteliaaksi.



Erityisopetussuunnitelmaa me vaan vilkaistaan nopeasti ja erityisope toteaa et se täytyy tehdä uudestaan, se sanoo korjanneensa tänä syksynä yksitellen jokaisen viimevuotisen oppilaan IEP:n koska tavoitteet niissä on olleet täysin käsittämättömiä. Me sivutaan K:n lääkitystä ja diagnoosia, sitä miten suuri vaikutus monen ADHD-lapsen ja aikuisen elämään on lääkityksellä. Puhutaan sen kynsien- ja sormienpureskelusta. Puhutaan ADHD:sta ja Aspergeristä. Kotona laitan taas silikonisen purulelun pojan kaulaan, se on ollut sillä suussa nyt kohta vuorokauden. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena....

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...