Siirry pääsisältöön

kylmänä aamuna



Koulun katoksessa on kylmä. Katsoin kuinka koulubussi toisensa jälkeen pysäköi bussirivistöön ja koulubusseista purkautui tasaisena vanana pieniä koululaisia liian isot reput selässään. Kindereillä oli isot keltaiset laput kaulassaan, ne joissa luki lapsen nimi, opettaja ja kotiosoite, ja äidin ja isän puhelinnumero. Ihan vaan sen takia jos se viisivuotias eksyy matkalla eikä ihan itsekään tiedä mihin se on menossa.

Rehtori ja erityisopettaja tulee astuu yhdessä ulos ovesta ja tervehtii. Ne tietää miksi mä olen siellä ja ne on siellä ihan samasta syystä, M:n bussia vastassa. Bussi pysäköi omalle paikalleen koulubussien keltaiseen rivistöön. M tulee poikien kanssa ensimmäisenä ulos bussista. Tarjoilen K:lle huulirasvaa ja kaikki kolme jatkaa matkaa omien luokkiensa eteen, siinä isoreppusten loputtomalta tuntuvassa virrassa. Seuraan katoksesta kuinka rehtori nousee erityisopettajan kanssa M:n bussiin.

Kun rehtori tulee pois koulubussista erityisopettaja jää. Reksi kävlee mun luokse ja me jutellaan. Reksi kertoo että bussitäti oli halunnut poistaa M:n bussista pysyvästi ja rehtori oli vastaavasti todennut ettei se ole mahdollista. M on matkustanut koulubussilla jo neljä vuotta. Tämä syksy on ollut ensimmäinen kerta kun bussimatkustamisen kanssa on ollut ongelmia - kerran. Reksi oli soittanut koulukuljetuksiin ja varmistanut tämän. M ei myöskään ole kertaakaan joutunut konfliktiin koulun henkilökunnan kanssa. M ei nyt vaan ole lapsi joka aiheuttaa ongelmatilanteita.

Kerron reksille oman näkemykseni. Kun bussitäti on selittämättä tuupannut tytön takaisin bussinpenkille eikä päästänyt tätä ulos M on saanut paniikkikohtauksen. M ei muista tilanteesta yhtään mitään. Ei siitä mitä tapahtui ennen eikä siitä mitä tapahtui sen jälkeen. Reksi nyökkää ja on samaa mieltä. Reksi sanoo ettei se koskaan ole nähnyt meidän päivänsädettä vastaavassa tilassa, sanoo että taisi ensimmäistä kertaa nähdä sen lapsen joka me aina säännöllisesti kohdataan kotona. Virnistän ja kiitän avusta.

Jään odottelemaan erityisopettajaa. Se juttelee bussitädin kanssa kauan. Musta tuntuu että odottelen siinä koulunpihalla ikuisuuden. Koulun kello on soinut kerran ja toisen ja mä odotan. Kun erityisope vihdoin kävelee mun luokse se kiittää että olin tänään paikalla. Me todettiin että tänään aamumatka oli mennyt hyvin ja että tästä on hyvä jatkaa. Erityisope kertoo että se oli puhunut bussitädin kanssa lapsen kohtaamisesta positiivisin keinoin ongelmatilanteissa. Hymyilen sisäänpäin ja kiitän erityisopea. Bussitäti taisi saada sosiaalisten taitojen oppitunnin.

Istun autoon ja huomaan että mun kädet tärisee. Kuinka kiitollinen olenkaan tästä koulusta. Siitä että meillä on Reksi ja Erityisope. Kaikki koulut ei ole samanlaisia. Kaikki rehtorit ei pidä lastensa puolia. Kaikki rehtorit ei usko hyvään. Meidän Reksi uskoo positiiviseen lähestymistapaan, neuvotteluun ja uusiin mahdollisuuksiin. Reksi on tehnyt vuosia töitä erityislasten kanssa.


Käynnistän auton ja lähden ajamaan. Mietin ajaessani miten erilaista mun elämän on Aylanin vanhempien elämään nähden. Ajatellessani pientä poikaa rantahiekalla ja kaikkia niitä pieniä tyttöjä ja poikia jotka eivät koskaan päädy lehtien sivuille mun sydän särkyy, olenhan äiti. Miten kiitollinen olenkaan siitä ettei mun omilla lapsilla ole aavistustakaan siitä inhimillisestä hädästä jonka niin moni joutuu kohtaamaan. 


Kommentit

  1. On valtavan tärkeää kokea, että oma lapsi tulee ymmärretyksi, nähdyksi ja kuulluksi. Ihana koulu teillä!

    VastaaPoista
  2. Kylläpä siitä tuli iso asia. Tai lähinnä ihmettelen tota bussitätiä, muiden osuus on just paikallaan. Jos työkseen kuljettaa lapsia, niin luulis nähneen monenlaista ennenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Draama bussitädin kanssa jatkuu, mä alla vakuuttunut että bussitäti on elämäänsä kyllästynyt byrokraatti.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena....

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...