Keskiviikkoaamuna
ei ole koulua. Koulupiirin opettajilla on tänään lakko. Sellainen hyvin
järjestetty lakko, josta ilmoitettiin kiltisti pari viikkoa etukäteen ja
samassa ilmoituksessa kerrottiin koska tää menetetty koulupäivä korvataan.
Lakon tavoitteena on herättää vanhemmat huomaamaan että me tarvitaan lisää
kouluja. Lapset ei mahdu näihin nykyisiin ja osa vanhemmista koulurakennuksista
kaipaa kipeästi peruskorjausta.
Näen tässä
lakossa parikin ongelmaa. Ensinnäkin vanhemmat jos ketkä ovat tietoisia siitä
että kouluissa on ahdasta. Vanhemmat jos ketkä ovat tietoisia myös siitä että
on kouluja, ja kouluissa luokkahuoneita joissa sateella kaivetaan sangot esiin
katon vuotaessa. Vanhempien huomioita ei tarvitse herättää. Vanhempien huomio
on herätetty jo aikaa sitten. Tässä tarvitaan niitten muitten äänestäjien
huomio. Koulujen, siis niitten uusien koulurakennusten rahoittaminen kun ei ole
päättäjien käsissä. Niistä rahoista äänestetään kansanäänestyksellä. Vanhemmat
epäilemättä äänestävät näitten asioitten puolesta, mutta niitä joilla ei ole
lapsia näissä peruskorjausta kaipaavissa tai ahtaissa kouluissa, niitä on
vaikeaa saada puoltamaan rahoitusta. Niinpä se sama äänestys on päättynyt jo
useampaan kertaan samalla tapaa – ei rahoiteta.
Toisekseen... Mulle ja monelle
kaltaiselleni keskiviikkopäivän lakko on vaan yksi ylimääräinen vapaa.
Mahdollisuus tehdä lasten kanssa jotakin kivaa, tavata ystäviä, paistaa lettuja
ja leikkiä ulkona. Eikö protestin pitäis kuitenkin olla sellainen että se
aiheuttaa edes vähän meteliä? Varmasti enemmän huomiota olis saanut aikaan
ulosmarssi satunnaisena maanantaiaamuna, yllätyksenä. Sillä olis saatu aikaan
vähän hässäkkää. Useampi esimies olis saanut puhelun et mä en nyt pääsekään
töihin kun lapsilla ei olekaan tänään koulua... Tänään näin ei käynyt. Kaikilla
oli kaksi viikkoa aikaa järjestää kullannupuille ohjelmaa ylimääräiseksi
vapaapäiväksi. Tästä ulosmarssista puuttuu hässäkän maku ja me oltais tarvittu
hässäkkää.
Siellä
koulupiirin johtokunnan kokouksessa kuuntelin esitelmää meidän koulusta. Meidän
koulu poikkeaa monesta muusta alueen koulusta. Koulupiiri jo sinällään on niin
sanottu ”hyvä” koulupiiri. Sellainen koulupiiri, jonka kouluihin vanhemmat
haluaa lapsensa. Meidän koulupiirissä, meidän koulu on kuitenkin kaikista niistä
hyvistä kouluista siellä parhaitten joukossa. Meidän koulu voitti komatta vuotta putkeen osavaltiotasoiset palkinnot; Me ollaan kolmatta kertaa "School of Excellence"
Meidän koulussa lapsia opetetaan
antamaan omastaan. Hyväntekeväisyystyö on keskeisessä asemassa. Joka viikko meidän koulu täyttää ja lahjoittaa sata kassillista ruokaa perheille jotka tarvitsevat ruoka-apua. Ne
vastaanottajat vaan löytyy muista kouluista. Koulussa on varakas
vanhempainyhdistys, ja yli sata lasta aloittaa aamuisin koulunsa yhdeksän
sijasta kahdeksalta osallistuakseen vanhempainyhdistyksen järjestämään
harrastustoimintaan. Iltapäivisin toiset satakunta lasta jää koulun jälkeen
kouluun harrastamaan siinä vanhempainyhdistyksen rahoittamassa harrastustoiminnassa.
Koulun oppilaista 40% on ulkomaalaistaustaisia. Monessa muussa koulupiirissä
vastaava prosenttiluku kertoisi toisenlaista tarinaa. Meillä se kertoo
vauraudesta. Se kertoo monikulttuurisuudesta. Se kertoo koulutetuista
vanhemmista, jotka tuovat mukanaan monen alan huippuosaamista.
Meidänkin
koulussa on ahdasta. Pihalla on parakkeja ja osa lapsista käy koulua
parakeissa. Ne joiden vanhemmat lapset käy jo yläkoulua, tietää että koulu
tursuu oppilaita saumoistaan ja että jumppasalissa sataa sateella. Meidänkin
koulun vanhemmat ovat toistuvasti äänestäneet uusien koulujen rahoittamisen, ja
vanhojen koulujen peruskorjauksen puolesta. Turhaan.
![]() |
kuva ei liity kirjoitukseen, se oli vaan niin söpö |
Kommentit
Lähetä kommentti