Siirry pääsisältöön

tulevan massamurhaajan äiti?


Päässä on niin paljon ajatuksia et tuntuu kuin se kohta halkeais – ei hyvä. Kuka nää lapset sit hoitaa?

Sussu kirjoitti loistavan kirjoituksen siitä illuusiosta mikä tässä maassa on syntynyt suomalaisen koulujärjestelmän kaikkivoipaisuudesta. Olin niin innoissani et lähetin sen heti kaikille opettajakolleegoilleni. Älkää ymmärtäkö väärin. Suomalainen koulujärjestelmä on hyvä. Se on toimiva mutta ei se ole se onnela joksi sitä täällä luullaan. Suomessakin on läksyjä, kokeita, opetussuunnitelma. Suomessakin on eroja koulujen välillä ja on niin sanottuja hyviä kouluja ja sit niitä ei niin hyviä kouluja. Usein tämä riippuu asuinalueesta ja oppilasmateriaalista ja... ihan niin kuin täälläkin. Koulukiusaaminen on iso ongelma Suomessa. Onhan se ongelma täälläkin, mutta siihen puututaan ihan toisella tasolla kuin Suomessa. Suomalainen opettaja ei saa amerikkalaisen lääkärin palkkaa vaan itseasiassa tienaa tosiaan kuin amerikkalainen opettaja. Niin ja kaikki suomalaiset koululaiset eivät tosiaankaan haaveile tulevansa opettajiksi. Täällä koulusta voi saada kenkää. Suomessa on tilanteita joissa jopa opettajaa pelottaa mennä luokkaan opettamaan koska ei ole keinoja puuttua oppilaitten käyttäytymiseen eikä vanhempia välttämättä edes kiinnosta. Kumpi on parempi? Vai onko kumpikaan? Muistatteko lapsuudesta ne filmit joita meille näyettiin Neuvostoliitosta? Kymmenen leikkuupuimuria niitti peltoa aurinkoisena päivänä ja lapset kirmailivat mekoissaan onnellisen näköisinä... Suomaisesta koulujärjestelmästä on onnistuttu luomaan tänne samanlainen kuva, aurinkopaistaa ja iloiset oppilaat ja opettajat rientävät ihanaan kouluunsa ja viikonloppuna ja lomilla vaan odottaa koska sinne pääsee takaisin.

***

Hesarin sunnuntaisivujen otsikoinnin perusteella mun lapsesta tulee massamurhaaja-koulutappaja-väkivaltainen ja äärimmäisen häiriintynyt. Kiitos Hesari. Anoppikin luulee nyt et M on agressiivinen ja arvaamaton. Luin eilen illalla sängyssä useammankin vastineen tälle otsikoinnille. Yhden oli kirjoittanut lastenpsykiatri, toisen Asperger-ihminen ja kolmannen Autismi- ja Aspergerliitto. Moni sanoo et se oli vaan otsikko ja et sisältöhän siinä jutussa kertoi ettei agressiivista käyttäuytymistä ja autismia ole kyetty yhdistämään, mutta miksi sen otsikonkaan piti viitata näitten kahden asian yhteyteen. M on impulsiivinen. M:aa on äärimmäisen helppoa kiusata. M ei kestä kiusaamista. M ei kuitenkaa ensisijaisesti, tai edes toissijaisesti reagoi agressiivisesti. Se itkee, se suuttuu, se sulkeutuu itseensä. Mun tuli niin hirvittävän paha mieli vaikken koskaan edes sitä alkuperäistä lehtijuttua edes lukenut vaan vain nämä kolme hyvää vastinetta.

***

Hesarin Terveys osiossa oli kirjoitus ADHD:stä ja musta tuntui että sen tarinan lapsi olis voinut olla meidän K. Sääli et se oli suomeks, muuten olisin ottanut sen artikkelin mukaani terapeutille ja psykologille ja lääkärille ja sanonut niille et lukekaa, tää on meidän perhe ja mun lapsi. Montako kertaa mä olen tosta pojasta ajatellutkaan rumasti – ”saatanan kastemato, etkö sä koskaan opi mitään”? Johdonmukaisesti – AINA – K tekee ensin ja ajattelee – ehkä – vasta jälkikäteen. Syyn ja seurauksen yhteys ei toimi. Se ei toimi hyvässä. Se ei toimi pahassa. Montako kertaa mä olen halunnut jättää sen autoon kun on menty kauppaan? Montako kertaa olen jättänyt sen autoon kun ollaan menty kauppaan tai johonkin koska en oo jaksanut katsoa sitä sähläämistä? Montako kertaa musta on tuntunut et olis mukavaa jos sen vois laittaa vaikka häkkiin tai liekaan tai... liian monta. Ihan liian monta. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...

Davi

Pieni käsi ottaa tiukasti kiinni mun kädestä, käännän katseeni käden omistajaan, ruskeasilmäiseen poikaan, jonka paita on päällä takaperin, napit selässä. Lapsen katse on tarkka ja kysyvä: Kuka sinä olet? Katson lasta, laskeudun hänen tasolleen ja hymyilen, kysyn, onko hän kenties Davi? Kerron hänelle olevani Ms M. Poika nyökkää. On vuoden toinen kouluviikko ja eskarilaisten ensimmäinen koulupäivä. Davi on viisivuotias eskarilainen ja yksi koulun monikielisistä oppijoista.  Muutama päivä myöhemmin sama pikkumies juoksee perässäni koulun käytävällä ja takertuu kahdella kädellä mun jalkaan. Toinen koulun MLL*-opettajista seuraa perässä ja muistuttaa pientä poikaa, että hänen pitäisi olla ruokailemassa luokkatovereittensa kanssa. Kommunikaatiovälineenä ovat lähinnä viittomat ja taskutulkki sillä yhteistä kieltä meillä ei vielä ole. Saatan pojan ruokasaliin opettajan kanssa ja pääsen lopulta jatkamaan omaa matkaani. Pienestä takiaisesta tulee kuitenkin vakituinen seuralainen myös minul...