Siirry pääsisältöön

kaavakekauhu ja tasotestit



Pöydällä lojuu kasa kaavakkeita, kaikki taas tutusti kahteen kertaan. Kaikeksi onneksi mulla on melkein kaksi viikkoa aikaa täytellä niitä, ei niin ettei musta olis siihen mutta mä aina mietin niitä kysymyksiä ihan liikaa; ”Mikä on lapsesi oppimisprofiili?” – No tota, en tiedä. Pitäiskö mun tietää? ”Mihin aikaan päivästä lapsesi on tuottavimmillaan?” – Öööh... en tiedä. Mistä mä tiedän milloin se kokee olevansa tuottelias? 

Mulla on ollut koko elämän mittainen kaavakeahdistus eikä amerikkalainen kouluyhteisö ainakaan helpota asiaa. Mä oon oikeesti se tyyppi jonka on vaikeeta vastata kaavakkeen kysymykseen; ”Nimi” – Siis koko nimi, vai etunimi ja sukunimi? Laitetaanko lempinimet kans? Niin et nää monimutkaisemmat kysymykset on mulle jo miltei mahdottomuus. Edellisen kerran siellä K:n testeissä pari viikkoa sitten se psykologi kantoi ne mun täyttämät kaavakkeet mulle takaisin ja pyysi vähän laajempia vastauksia mun yksi- ja kaksisanaisten tilalle. Jos saisin valita istuisin vartin sen kaavaketta odottelevan tyypin kanssa ja vastaisin niihin kysymyksiin suullisesti, niin että voisin tarkentaa haluaako se mun nimen tai lapsen nimen kokonaisena vai osissa vai lempiniminä. Naurakaa vaan... mäkin nauran itselleni.

aulan seinämaalaus ja koulun maskotti "Wilder Wolf"


Eilen iltapäivällä meillä oli aika koululle tasotesteihin. K oli menossa omana iloisena itsenään, O:ta jännitti ja se piti mua tiukasti kiinni kädestä. Testaus oli samaan aikaan. Toinen pojista meni aulasta katsottuna vasemmalle ja toinen oikealle ja mä ravasin näitten kahden lokaation väliä. Ei niin että mua olis mihinkään tarvittu. Tän 20 minuuttisen vanhemmat odottaa ulkopuolella. Tarkkailemalla tilannetta lasioven lävitse ja kyselemällä kummaltakin pojalta jälkikäteen, ja vaihtaessani kolme sanaa kummankin opettajan kanssa jäi mulle kai kuienkin aika selkeä kuva siitä mitä siellä tehtiin.

sisarellista rakkautta
taustalla koulun kirjasto


Ensin ne istuutui pulpetin ääreen ja testas kirjainten ja numeroitten tunnistamista. K oli saanut eteensä lauseen joka piti lukea ja jannu oli ensin sanonut opettajalle ettei osaa lukea ja sen jälkeen lukenut lauseen. Akateemisen osuuden jälkeen testattiin kykyä seurata annettuja ohjeita; ”Vie tämä paperi vihreään laatikkoon ja ota keltaisesta hyllystä punainen kynä.” O pystyy seuraamaan ohjeita, K:lle se on vaikeampaa. K muistaa ohjeesta yleensä sen jälkimmäisen osuuden.

Yhdessä opettajan kanssa ne myös tutustuivat luokkahuoneeseen, vaikkei se testin luokkahuone ehkä olekaan se oikea tuleva luokkahuone, onhan aloittavia luokkia tänä syksynä viisi ja tasotestien ajatuksena on helpottaa luokkien muodostamista siten että kaikki viisi luokkaa ovat tasapainoisia. Tai siis meillä luokat tasapainotetaan, mutta joissakin kouluissa oppilaat jaetaan oppimistyylin tai tason mukaan siten että heikompien oppilaiden luokissa on jo heti alusta avustaja tai kaksi.

K:n testaajan kommentti oli että onhan se ainakin iloinen ja innokas. Iloa ja intoa ei K:lta koskaan ole puuttunut, se on tipahtanut onnellisuuspataan. O:n opettaja kehui miten monta ystävää poika oli luetellut, puutteet hienomotoriikassa ja akateemisessa osaamisessa tasapainottuivat jannun selkeällä sosiaalisuudella. Sosiaalisen lapsen kun on helpompaa aloittaa koulutiensä.

kaikki ei mahdu enää päärakennukseen ja osa vanhemmista oppilaista käy kouluaan parakeissa


Testien jälkeen me jäätiin koulunpihalle leikkimään.


Viikon päästä meille selviää lasten opettajat, tiistaina kello 16. Kahden viikon päästä on ensimmäinen koulupäivä. Sitä ennen on vielä tutustumispäivä ja kaikkien kolmen lapsen vanhempainillat. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena....

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...