Pakahdun -
ylpeydestä. Siitä samasta ylpeydestä, johon moni muukin vanhempi pakahtuu. Me
kaikki yritetään pitää se oikeissa mittasuhteissa, joskus paremmalla
menestyksellä ja välillä taas huonommin. Tunne on universaali, se koskee
kaikkia vanhempia jotka saavat lapsensa todistuskirjekuoresta nykäistä esiin
hyviä uutisia.
Mä oon aina ajatellut että on tarpeeksi hyvä, jos ne pärjää ja jos ne ei jää jälkeen. Keskinkertainen on hyvä. Keskinkertainen on riittävä. Jos putoaa alle keskitason pitää miettiä missä mättää ja miten auttaa eteenpäin. Aika näyttää miten noitten jannujen kanssa käy... M:n kohdalla mä luulen että meidän tarvitsee enemmän jarrutella kuin tukea ja kannustaa, ongelma kai tavallaan sekin, miten opettaa sille armollisuutta omaa itseään kohtaan? Miten opettaa hyväksymään riittävän hyvä?
Ne arvostellaan asteikolla 1-4. Se ykkönen tarkoittaa et jossakin mättää. Kakkonen on tässä vaiheessa kouluvuotta jo oikein hyvä ja tarkoittaa että lapsi on hyvää vauhtia oppimassa niitä taitoja joiden pitäis kesäkuun lopussa olla hanskassa. Kolmosella voi siirtyä hyvillä mielin seuraavalle luokalle ja sit on nelonen, se joka kertoo että tällä hetkellä opetettavat ja opiskeltavat asiat on liian helppoja – lapsi tarvitsee lisää haasteita.
Se että se pärjää
matikassa ei ole mulle mikään ylläri, tekeehän se kotona – läksyinä – ekan ja
tokan luokan tehtäviä. Lukemisessa mä näen että se edistyy, ja että kysymys
lukemisesa on jo pidempään ollut enemminkin itseluottamus kuin taitokysymys.
Tämä taas ratkes joululomalla kun se tajus et se osaa lukea K:n lempikirjaa
K:lle, muropakettien sisällysluettelot ja kadunvarsien mainokset.
Kirjoittaminen,
siis ei tekstin tuottaminen sinällään, vaan ihan se tekninen suoritus ”handwriting”on useimmille autisminkirjolaisille hankalaa ja monilla on
erityisopetussuunnitelmassa merkintä että koulutehtävät saa tehdä koneella
käsin kirjoittamisen sijaan. Kun mä katson M:n todistusta on tämä alue se ainoa
jossa ollaan sillä kakkostasolla. M:n kouluaineita on vaikeaa lukea kun käsiala
on epäselvää ja käsi väsyy niin helposti ettei sillä tahdo jaksaa kirjoittaa...
Se, että se on vielä vasurikin ei ainakaan helpota tilannetta meidän
oikeakätisten maailmassa.
M:n diagnoosi
näkyy myös siinä arvosanassa, millä mitataan kykyä ymmärtää kuulemaansa ja
tuottaa tietoa tai ideoida uutta.
siis mitä piti tehdä? - Jotenkin musta tuntuu että ohjeiden matka korvan kautta aivoihin ja siitä käteen katkes jossakin välissä... Pistareita on siis jo viisivuotiailla. |
M:n todistuksessa
on tasan kaksi kakkosella alkavaa arvosanaa - handwriting ja kuullun ymmärtäminen, matikasta kaikki kolme numeroa on
nelosia, samoin kuin lukeminen. Muut numerot (10) sillä on joko kolmosia tai
3.5, mukaanlukien niinkin yllättävä aine kuin historia ja kansalaistaito.
tää nyt oli vähintäänkin odotettavaa... |
Pakahdun –
ylpeydestä. Olen niin äärettömän onnellinen siitä että se pärjää... vähiten
saan väreitä ja kicksejä niistä kolmesta matikan numerosta, eniten jokaisesta
käyttäytymisen ja huolellisuuden ja koulutyöskentelytaidon kolmosesta.
Hieno todistus!!!! Onnittelut M:lle (ja ylpealle aidille myos)!
VastaaPoistaKiitos :)
PoistaOhhoh! Jopas on todistukset, siis 5-vuotiailla? Meidän poika on 3.luokalla (Suomessa siis), eikä ole vielä saanut ensimmäistäkään numerotodistusta :) Ja aika kovat vaatimukset siellä päin maailmaa on noinkin pienille lapsille. Jännä miten asiat on erilailla funtsittu eri maailmankolkissa. Onnittelut joka tapauksessa hyvin menneistä opinnoista!
VastaaPoista