Mulla ei
varsinaisesti ollut kovin huikeita odotuksia tämän aamuisesta keskusteluajasta
koululla... (Suomessakin on kai näitä vastaavia kun istutaan alas open kanssa
ja keskustellaan lapsen koulunkäynnistä). Matalahkot odotukset perustui siihen
edelliseen kertaan syksyllä, siihen joka kesti kymmenen minuuttia ja jonka
aikana M kertoi että sen tavoitteet tälle kouluvuodelle on oppia vetämään takin
vetoketju, ja opetella lukemaan nk. ”sight” words tai SNAP words... (it,
the, I, was, he, she, up, down, here, with, at, in, is, jne.) Silloin olin pettynyt, en lapseni
tavoitteenasetantaan, vaan siihen ettei siellä puhuttu sanaakaan siitä miten
koulunkäynti sujuu, mihin pitäis keskittyä, mitä voitais tehdä toisin...
Tältä aamulta en
siis odottanut oikeastaan mitään. Mietin mielessäni lähinnä että erityisopelle
pitäis varmaan laittaa viestiä erityisopetussuunnitelmasta (IEP) ja et kun me
päästää ulos sieltä palaverista me mennään M:n kanssa kahville – M:n idea – ja sit
hoitamaan pari asiaa ennen kuin K pääsee koulusta. Edelliseen kertaan perustuen
en ollut valmistautunut mitenkään. Mulla ei ollut mukana mitään, ei paperia, ei
kynää, ei sitä välitodistustakaan.
Olin siis aika
yllättynyt kun sinne neukkariin asteli M:n opettajan lisäksi erityisope Rva
Enkeli ja niillä oli mukanaan M:n IEP, se välitodistus ja pino kokeita sun
muita. Yllättynyt, mutta iloisesti. Ensin M sai kertoa missä se on hyvä, siis
omasta mielestään, ja mikä koulussa on kaikkein mukavinta. Sen jälkeen M jäi
statistin rooliin ja me keskusteltiin siitä todistuksesta ja oltiin Rva Enkelin
kanssa samaa mieltä et M:n tärkeimmät arvosanat oli ne käyttäytymiseen,
huolellisuuteen ja oppimis/koulunkäyntitaitoihin liittyvät arvosanat. Rva
Enkeli sanoi ettei sillä ole kovin montaa erityisoppilasta, joita ylipäätään
arvioidaan näissä asioissa... lähinnä siksi ettei se olis reilua. Me kuitenkin
puhuttiin siitä miten M:n on vaikee ymmärtää miksi viittaamisella ei ole
yhtäläisyysmerkkiä vastaamisen kanssa. Miksi aina ei saa vastata jos kerran
tietää... Me puhuttiin siitä miten M:lla on hankalaa hyväksyä sitä ettei hänen
ideaansa aina toteuteta ja että opettajalla saattaa olla toisenlainen ajatus
siitä mitä tapahtuu tai tehdään seuraavaksi... me puhuttiin siitä että M:n on
vaikeeta ymmärtää että yleensä tehdään ei ole sama kuin aina tehdään, ja että
poikkeukset on ahdistavia ja vaikeita. Me puhuttiin siitä koulubussiepisodista
ja m.n itkupotkuraivareista koulun pihalla – se selkeästi jätti melkoisen
jäljen... ei muhun, ei M:aan, vaan M:n opettajaan.
Sit me katsottiin
akateemista puolta. Me puhuttiin siitä kirjoittamisesta ja käden koordinaation
ja lihasvoiman harjoittamisesta – samaa puhuttiin eilen toimintaterapeutin
kanssa ja tehtiin suunnitelmaa – ja me puhuttiin siitä miten tärkeetä on tehdä
siitä ainoasta selkeästi hankalasta asiasta kivaa, niin kivaa at M haluaa
harjoitella taitoaan.
Mulle ei ollut
yllätys – tietenkään – että se pärjää lukemisessa ja matikassa. Rva Enkeli
nosti erityisopena esiin mun suurimman huolen... lukee joo, mutta mikä on
luetun ymmärtämisen ja sen tiedon soveltamisen taso, tekninen lukeminen kun on
ihan eri asia kuin sen luetun asian ymmärtäminen ja sisäistäminen. Voinhan
mäkin ottaa kirjastossa kouraani vaikka Yhdysvaltain Perustuslain ja lukea sitä
ääneen jollekin. Se mitä mä siitä oikeastin ymmärrän on aivan toinen asia...
Matikassa taas...
no sehän tiedettiin ja Rva Enkelin kanssa hymyiltiin toisillemme pöydän yli...
ne koetulokset joita me katsottii. Koetilanteessa ne tekee töitä kahdestaan
opettajan kanssa, niillä on tietty aika mitä tehtävään saa käyttää ja ajan
päättyessä jokaisesta oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen. Sanotaan vaikka
et täydet pisteet saa kymmenestä oikeasta vastauksesta. M:lla ne oikeitten vastauksien
lukumäärä matikassa huiteli aina 40-50 välimaastossa ja se vois oikein hyvin
opiskella matematiikkaa toka- tai kolmasluokkalaisten kanssa. Eilen illalla se
kysyi multa kylppärissä et kuinka monta sekuntia on kolme minuuttia... vastasin
et yksi minuutti on 60 sekuntia. Hetken se oli hiljaa ja sit se sanoi – ”Ai, no
sit 3 minuuttia on 180 sekuntia” – M on edelleen vaan viisi. Se täyttää
huhtikuussa kuusi. En hennonut – ei, en halunnut – kertoa opelle ja
erityisopelle kun ne päivitteli M:n poikkeuksellista älykkyyttä et sille on
tehty kognitiiviset testit ja että me vanhemmat tiedetään että se on pelottavan
älykäs.
Sit me puhuttiin
muutama sana M:n IEP:stä... Me ollaan L:n kanssa ajateltu, ja henkisesti
valmistauduttu siihen et M:n erityisopetussuunnitelma halutaan purkaa keväällä
ja ajateltu ettei meillä kai oikeastaan oo siihen kauheesti vasta-argumenttejakaan.
Tyttö on kuitenkin osoittanut pärjäävänsä muutamalla pienellä mukautuksella,
ilman avustajaa, ihan tavallisessa luokassa ja oppimistulokset on olleet
loistavia. Ajateltiin et olis ehkä absurdia yrittää vedota siihen et M on
koulussa vain puolikkaan päivän, ja et sen luokassa on poikkeuksellisen vähän
oppilaita (K luokalla saa olla muistaakseni 22 oppilasta), M:n luokalla on 13
lasta. Meinasin siis pudota tuolilta Rva Enkelin sanoessa että hän on aivan
ehdottomasti sitä mieltä ettei M:n IEP:tä missään tapauksessa pureta, vaan
keskitytään tekemään siitä akateemisen erityisopetussuunitelman sijasta ennen
kaikkea sosiaalinen IEP ja kohdistamaan tukitoimet ensi syksyyn ja siihen
tilanteeseen kun luokassa onkin yhtäkkiä 24 lasta ja koulupäivän pituus on
8:55-15:30. Tavoitteena luoda M:lle mahdollisuus myös pienryhmäopetukseen, ei
niinkään akateemisen taropeen takia vaan jotta ahdistuneisuus saadaan pidettyä
aisoissa. Kiitos Rva Enkeli! En tiedä koska me pudotaan koulumaailmassa siihen
oikeeseen maailmaan, siihen josta kaikki aina puhuu... siihen missä koulu, opettajat ja
erityisopetus ei halua ymmärtää ja tukea lapsen oppimista ja koulukokemusta.
![]() |
pistaasi, appelsiini, suklaa ja vadelma... M:n herkkua |
![]() |
M ei enää halua syntärikakkua, se haluaa macaroon tornin... |
ihanaa kuulla että on noin ymmärtäväinen erityisopettaja!
VastaaPoistaVähän asian viesrestä: ootko kuullu tästä tutkimuksesta?
VastaaPoistahttp://bit.ly/MocdM6
New research from Case Western Reserve University and University of Toronto neuroscientists finds that the brains of autistic children generate more information at rest – a 42% increase on average. The study offers a scientific explanation for the most typical characteristic of autism – withdrawal into one’s own inner world. The excess production of information may explain a child’s detachment from their environment.“Our results suggest that autistic children are not interested in social interactions because their brains generate more information at rest, which we interpret as more introspection in line with early descriptions of the disorder,” said Roberto Fernández Galán, PhD, senior author and associate professor of neurosciences at Case Western Reserve School of Medicine.
Tosi mielenkiintoista! Kiitos!
Poista