M oli tänään
Suomikoulussa. Monta viikkoa se on kärttänyt et se pääsis kokeilemaan
minkälaista on käydä Suomikoulua. Tällä viikolla viestittelin Rehtorin kanssa
ja sovittiin että M saa lauantaina tulla hänen ryhmäänsä. M oli innoissaan!
Aamulla M oli
pukeutunut jo ennen aamiaista. M osallistui eväitten pakkaamiseen ja laittoi
omatoimisesti eväslaatikon ja vesipullon eväslaukkuun, ja oven viereen
odottamaan. Siitä on aikaa, kun oon nähnyt sen näin innostuneena. Lopulta kello
oli tarpeeksi, jotta neiti sai luvan hypellä autoon.
M:lla meni
puolisen tuntia ennen kuin se hahmotti olevansa ihan samassa paikassa kuin
missä se aloitti koulu-uransa syksyllä 2011 ja mitä lähemmäksi kello tuli
kymmentä, ja Suomikoulun alkamista sitä hermostuneempi oli M.
Mun ryhmä
askarteli samaan aikaan M:n ryhmän kanssa ja sain salaa kuvattua sitä siinä. M
teki munakennosta perhosentoukkaa Kummitäti T:n johdolla ja mun ryhmä maalasi
ryhmätyönä isoa versiota samasta asiasta. Taideope on lomalla.
M tekee toukkaa vai tekeekö avustaja toukkaa M:lle? No, oli sillä sormet ainakin maalissa. |
Tässä vaiheessa
multa katkes yhteys ja lounasaikaan kävin vaan salaa vaklaamassa ja kuvaamassa
ikkunan takana. Rehtorin raportin mukaan sujui hyvin, tosin M oli Rehtorille
iloisesti ilmoittanut ettei puhu suomea. M oli tehnyt tehtäviä ja puuhaillut
omassa rauhassaan. No, Rehtorin näkökulmasta kaikki meni siis hyvin. M
sopeutui, osallistui tehtäviin, ei häirinnyt ketään ja oli ns. asiallisesti. Mun
näkökulmasta kaikki meni oletetusti. M ei ollut vuorovaikuttanut kenenkään muun
kuin opettajansa kanssa sen kahden tunnin aikana. Se kertoi mulle että siellä
oli laskettu kolmeentoista – tänään on 13.4. – ja että oli ihan kivaa. Kysyin
laskisko se mulle kolmeentoista, mutta se ei halunnut – ”I don’t remember”. Kysyin
oliko se sellaista kuin se oli ajatellut et Suomikoulussa olis, vastaus oli
ponteva ”Ei”. Ei tainnut M:sta tulla Suomikoululaista. Vanhemman näkökulmasta M
ei oikeastaan saanut Suomikoulusta yhtään mitään.
vaklaamassa... |
lounaaksi pullaa |
Me itseasiassa
puhuttiin tästä Suomikouluasiasta jo eilen illalla L:n kanssa tai lähinnä siitä
että meillä on viisivuotias tytär, joka ei elämänsä ensimmäisen kolmen vuoden
aikana kuullut muuta kuin suomea. Me puhuttiin suomea, katsottiin telkkarista
suomea. Luettiin ja laulettiin suomeksi. Sen vanhemmat puhuu keskenään vain ja
ainoastaan suomea ja silti M ei oikeastaan ymmärrä yhtään mitään siitä mitä me
vanhemmat puhutaan. Lapsi joka ei ole autisti puhuisi ja ymmärtäisi tässä
tilanteessa suomea. M:n kyky tuottaa ja ymmärtää puhetta – kommunikoida – ei ole
sillä tasolla että kanava ainakaan tässä vaiheessa aukeaisi kahdelle kielelle.
Siltäkään kantilta M ei ole kovin otollinen oppilas Suomikouluun. Ehkä me pitäydytään tässä yhdellä kielellä viestimisessä ainakin toistaiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti