Siirry pääsisältöön

gaussin kellokäyrällä

Testit takana. Läsnä toimintaterapeutti ja koulupsykologi. K oli oma itsensä, iloinen ikiliikkuja.

Kun M:aa testattiin mä en ollut edes päättänyt haluanko sitä erityisopetukseen vai pitäiskö meidän kieltäytyä jos se sinne pääsis, testitilanne tuntui kaoottiselta ja mulla oli jotenkin koko ajan sellainen tunne et ne piti mua ihan pimeenä kun olin kiikuttanut lapseni sinne. Tulokset sain aikanaan puhelimitse, kun koulupsykologi soitti ja tarjos M:lle paikkaa koulussa. Vielä erityisopetussuunnitelmapalaverissa istuin toinen jalka oven välissä, erityisopetuslainsäädäntö oli vierasta ja pelkäsin leimaavani lapsen jos allekirjoittaisin paperin. Kantaisiko loppuelämäsnsä erityisyyden leimaa niskassaan...

Tänään tilanne oli toinen. Aika on toinen. Tunnen erityisopetusohjelman. Tiedän oikeuteni ja tiedän, muutenkin kuin teknisesti, että erityisopetukseen päästään. Sinne ei kukaan joudu. On etuoikeus päästä tähän opetusohjelmaan ja saada sitä kautta parhaat mahdolliset valmiudet. M on autistinen ilman erityisopetussuunnitelmaakin, on parempi että lapsen ongelmat tiedetään, tunnistetaan ja että lasta osataan tukea tarvittavalla tavalla. Ongelman piilottamisesta ei hyödy kukaan. Kaikkein vähiten lapsi itse.

Toimintaterapeutti testas, psykologi jututti mua ja samalla tarkkaili K:n touhuja. Välillä ne kommentoi toisilleen. Ne kiitti siitä paperinivaskasta jonka toin mukanani ja sit mä täytin taas lomakkeita... sensorisen profiilin olen täyttänyt jokaisesta lapsestani jo useampaan kertaan, tuttu kaavake, tutut kysymykset. Toinen kaavake oli sosiaalisestakäyttäytymisestä, käyttäytymisongelmista, ylivilkkaudesta ja autismista. Sit taas puhuttiin ja tuumattiin ja tarkkailtiin. K kiipes toimintaterapeutin syliin ja halas sitä. Se siirtyi leikistä toiseen ja kysyi tehtävien aikana saisko jo lopettaa. Se kieri lattialla ja kosketteli kaikkea. Se halus tietää mitä tehdään seuraavaksi. Lopulta psykologi ja terapeutti poistui huoneesta ja sanoi palaavansa kohta takaisin.

Ne tuli takaisin huoneeseen laminoidin gaussin kellokäyrän kanssa. Se oli jaettu väreihin... keskellä oli sininen – ne tavikset tai keskivertolapset, sen vieressä oli keltainen, keltaista seurasi oranssi ja lopulta punainen. K:ta mitattiin hienomotorisissa taidoissa, sensorisessa integraatiossa, sosiaalisissa taidoissa ja käyttäytymisessä. Hienomotorisissa taidoissa K oli sinisessä sektorissa, kaikessa muussa me sit landattiinkin joko keltaisin ja oranssin rajalle tai punaiselle. Psykologi sivusi puheessaan sekä autisminkirjoa, että ADHD:ta. K:lle suositellaan myös toimintaterapeuttia tueksi ryhmään. Koulu alkanee parin viikon sisällä.


Tuntuu hullunkuriselta olla hillittömän onnellinen, iloinen ja helpottunut.


Kommentit

  1. Tämä oli hirveän kiinnostava postaus! Osaat niin selkeästi kuvata tapahtumia, että niihin eläytyy helposti.

    Olipa hyvä, että tahdoit K:lle lisätutkimuksia. Kun olet kertonut niin paljon K:n jatkuvasta vauhtimenosta, on se tullut mieleen, että pelkkä sensorisen integraation häiriö kuulostaa tosiaan köykäiseltä, vain "työdiagnoosilta", eikä lopulliselta diagnoosilta.

    Tuo kouluun pääseminen ja kaikkinainen lisäkuntoutus uusien arvioitten pohjalta tekee varmasti tosi hyvää K:lle.

    Tuntuu varmasti mukavalta tietää, että älyllisesti ja motorisesti K on hyvällä tasolla. Kunhan vaan noita muita ongelmia saadaan sitten helpottumaan.

    Mukavaa viikonloppua!

    Miiru

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Miiru :) Eihän se SI-häiriö tosiaan jannun lopullinen diagnoosi ole.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

koulushoppailua amerikan malliin (osa 2)

Kolmen päivän retkellä me kierrettiin neljä koulua. Kouluista kaksi on julkisia yliopistoja ja kaksi yksityisiä. Kouluista yksi oli pieni, kaksi keskikokoista ja yksi suuri. Tämän kuun loppupuolella edessä on vielä retki tytön ykkösyliopistoon ja sen pienempään sisarukseen. Alun perin oli ajatus vierailla vielä osavaltion pohjoisosan julkisessa yliopistossa, mutta kesän retkellä löytyi parempia vaihtoehtoja.  Kouluvierailuilla tutustutaan koulun lisäksi myös paikkakuntaan, jolla koulu sijaitsee. Onhan silläkin väliä minkälaisessa ympäristössä kampus sijaitsee ja onko siellä mitään tekemistä koulun ulkopuolella. Näistä meidän kouluista Tättiksen ykkös- ja kakkosvaihtoehdot sijaitsevat Seattlen alueella. Nämä vaihtoehdot antaisivat tytön asua kotona ja säästää siten asumiskuluissa ja kun työpaikkakin on jo olemassa, olisi kaikin puolin helppoa pysyä täällä kotinurkilla. Yksi kouluista on osavaltion toiseksi suurimmassa kaupungissa, kaksi pikkukaupungeissa ja yksi paikassa, jossa ei o...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

koulushoppailua amerikan malliin (osa 1)

Silloin joskus kauan aikaa sitten… siis oikeesti kauan aikaa sitten olin aloittelemassa abivuotta Helsingissä. Kukaan ei puhunut mistään muusta kuin kirjoituksista ja ehkä yliopistosta. Siinä opinahjossa jota minä kävin oli silloin 80-luvun loppupuolella olemassa tasan yksi yliopisto. Ihan jokainen meistä oli jatkamassa opintojaan Helsingin Yliopistossa, sitten kun sinne joskus pääsisi. Ainakin siltä se silloin tuntui. Todellisuudessa moni jatkoi lukiosta Helsingin Yliopistoon, muutama piti välivuoden tai kaksi. Joku luki ensin itsensä yo-merkonomiksi, muutama haki lastentarhanopettajaopistoon ja kai kaksi uskalsi lähteä pois Helsingistä. He lähtivät Mikkeliin opiskelemaan MBA-tutkintoa.  Tänä syksynä oma tyttäreni aloittaa täällä viimeistä vuottaan high schoolissa. Oikeasti hän opiskelee pian jo toista vuotta collegessa ja tulee valmistumaan lukiosta kädessään myös Associates Degree. Associate's Degree on Yhdysvalloissa tarjottava kaksivuotinen korkeakoulututkinto, jota suoritetaa...