Siirry pääsisältöön

kotoillaan


Pojat on koko aamun leikkineet majaa ja rakentaneet legoilla. M ei koskaan – siis oikeesti ei koskaan – ole halunnut rakentaa majaa. Jätkät taas menee ees taas ja nauraa mennessään, rakentaa legoista ruokia ja lentokoneita ja kikattaa ja käkättää, leikkii tavalla jolla M ei vaan osaa leikkiä. Ihanaa ja haikeeta ja surullista... kunpa osaiskin olla peilaamatta näitä asioita aina myös M:n kautta ja keskittyis vaan nauttimaan siitä että nää kaksi muuta osaa.



Ilo siitä että M siirtyi omaan sänkyynsä nukkumaan saatuaan ihan oman joulukuusen ei kestänyt pitkään. Eilen illalla M palasi meidän sänkyyn ja mä muutin M:n huoneeseen taas vuorostani, useamman valvotun tai huonosti nukutun yön jälkeen. Tämä nyt vaan on niitä asioita joista taistellessa kukaan ei saa nukkua ja kaikki on väsyneitä ja kiukkuisia... helpommalla päästään kun annetaan sen olla meidän sängyssä. M nukkui kuin pieni possu ja heräskin reilusti normaalia myöhemmin, lähtien kouluun hyväntuulisena.

Mä oon poikain leikkiessä kirjoittanut tai kääntäen kirjoittanut jo kertaalleen kirjoitettua juhlapuhetta huomiseen Suomikoulun joulujuhlaan. Mun homma on pitää se puheen englanninkielinen versio. Olen siis kai niinku tehnyt töitä. Samalla leikin L:n uudella lelulla ja yritän päättää toimiiko tää vehjes mun käyttötarkoitukseen... kirjoittamiseen, kuvien editoimiseen ja bloggaamiseen. Nyt kun vielä keksisin miten pääsen käsiksi kuviin ja saan ne editoitua...

 Me vietetään kotipäivää... majoja ja junaleikkejä ja legoja ja joululauluja...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

tylsä kesä?

Tänään on high schooliin tutustuminen, tiistaina alkaa koulu, siis poikien koulu. Tättiksen opinnot alkavat vasta syyskuun lopulla, sitä ennen on viisaudenhammasleikkaus ja paljon muuta, mutta mihin ihmeeseen tämä kesä oikein katosi?  Tuntuu ettei me tehty tänä kesänä yhtään mitään. Eihän se tietenkään ole totta, mutta ei me kyllä minnekään matkustettu kun ei meillä aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomaa ja olihan Tättiskin töissä. Tättis kun aloitti heinäkuussa työt autoliikkeen vastaanotossa viikonloppu assistenttina. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelun lisäksi, rekisterikilpien luovuttaminen, avustaa huoltotiimiä autojen luovuttamisessa ja vastaa puhelimeen.  Oliko meidän teineillä surkea kesä? Kaverit kiersivät maailmaa, ainakin somen perusteella. Yksi vietti kesän Ranskassa, toinen Italiassa, kolmas Japanissa, neljäs ja viides risteili Alaskassa. Kesän kuvitteellinen kohokohta oli päivä saariston ruuhkassa meidän vanhempien kinastellessa siitä kannattaako yri...

koekaniini - mukana tutkimustyössä

Puhelimen näytöllä vilkkuu liiankin tuttu puhelinnumero ”Yläkoulu – terveydenhoitaja”, on maanantai ja kello tuskin kymmentä. Tiedän jo ennen vastaamista, että mentävä on, hakemaan poika kotiin. Laitan palaverista äänet pois ja vastaan: ”Hei Alina, onko taas aika?” – Joo, ottanut lääkkeet 45 minuuttia sitten eikä olo helpota. Varttia myöhemmin harmaankalpea teini marssii huoneeseensa, sulkee verhot ja käy nukkumaan herätäkseen tunteja myöhemmin. Minä palaan mun palaveriin. Huonolla tuurilla sama kuvio toistuu myös tiistaina. Eletään helmikuun alkupäiviä ja vastaavanlaisia koulupoissaoloja on jo ehtinyt kertymään seitsemän, tammikuusta. Päänsärkypäiviä yhteensä reilu kymmenen. Laitan viestiä päänsärkypolille ja saan ajan seuraavalle viikolle.  Päänsärkypolin neurologi on ihan mieletön tyyppi. No, meidän lastensairaala nyt muutenkin on aika ihana, mutta jotenkin se miten nää kohtaa teinin ihmisenä, ei sairautena. Kyselee tietokonepelit ja elokuvat, myöntää avoimesti, että vaikka se e...

Davi

Pieni käsi ottaa tiukasti kiinni mun kädestä, käännän katseeni käden omistajaan, ruskeasilmäiseen poikaan, jonka paita on päällä takaperin, napit selässä. Lapsen katse on tarkka ja kysyvä: Kuka sinä olet? Katson lasta, laskeudun hänen tasolleen ja hymyilen, kysyn, onko hän kenties Davi? Kerron hänelle olevani Ms M. Poika nyökkää. On vuoden toinen kouluviikko ja eskarilaisten ensimmäinen koulupäivä. Davi on viisivuotias eskarilainen ja yksi koulun monikielisistä oppijoista.  Muutama päivä myöhemmin sama pikkumies juoksee perässäni koulun käytävällä ja takertuu kahdella kädellä mun jalkaan. Toinen koulun MLL*-opettajista seuraa perässä ja muistuttaa pientä poikaa, että hänen pitäisi olla ruokailemassa luokkatovereittensa kanssa. Kommunikaatiovälineenä ovat lähinnä viittomat ja taskutulkki sillä yhteistä kieltä meillä ei vielä ole. Saatan pojan ruokasaliin opettajan kanssa ja pääsen lopulta jatkamaan omaa matkaani. Pienestä takiaisesta tulee kuitenkin vakituinen seuralainen myös minul...