Koska oman kaupungin koulujen vierailut ovat vasta edessä sivuan niitä aika pintapuolisesti ja juttelen enemmän näistä meidän roadtripin kouluista. Retki suoritettiin mun autolla, joka ihan rehellisesti sanoen muistuttaa ajo-ominaisuuksiltaan enemmän vähän vanhempaa Valmetin traktoria kuin automatkailuun tarkoitettua menopeliä. Ajettavaa kertyi jotakuinkin 1250 kilometriä jos huomioon ei oteta paikkakunnilla ajettuja ajomatkoja hotelleista kouluihin tai ravintolaan.
Central Washington University Est. 1891
Ensimmäinen pysähdyspaikka on vajaan kahden tunnin ajomatkan päässä kotoa, ainakin teoriassa. Se on Tättiksen ”safety school” ja tänne Tättis pääsee opiskelemaan, jos vaan päättää hakea. Tätä koulua tyttö on käynyt jo vuoden ja on siellä honor-student. Honor student on oppilas, jonka keskiarvo on korkeimmassa kymmennyksessä. Kova suoritus 17-vuotiaalle lukiolaiselle yliopisto-opiskelijoitten keskellä. Tässä koulussa olisi myös todennäköistä saada akateeminen apuraha korvaamaan koulumaksuja.
Ollaan autiomaassa ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Sisällä koulussa on ihanan viileää, mutta ulkona elohopea kipuaa jonnekin 30C:n paremmalle puolelle. Onneksi aloittelemme kierrostamme sisätiloissa PowerPoint sulkeisissa. Täältä matka jatkuu Sarahin kanssa paahteiselle pihalle, jossa nuoret esittäytyvät ja kertovat pääainevalinnastaan. Jos pääainetta ei ole vielä valinnut, sen ehtii myöhemminkin, tällä kertaa sitä kysytään lähinnä siksi että esittelijä voi kierrättää meidät niitten rakennusten kautta. Paikalla on perheitä Hawaiilta, Alaskasta, Oregonista ja Washingtonista. Kierrämme kampusta, käymme asuntolassa, pysähdymme ottamaan valokuvia rakennusten edessä. Tättiksen haaveena on opiskella yrittäjyyttä kauppakorkeakoulussa. Sivuaineekseen, tai ehkä toiseksi pääaineeksi hän haluaa opiskella kestävää kehitystä.
Central Washington University on yksi osavaltion kuudesta julkisesta yliopistosta. CWU on tunnettu ennen kaikkea opettajankoulutusohjelmastaan, ilmailualankoulutusohjelmasta ja rakennusalan projektinhallintan ja johtamisen koulutusohjelmasta. Erikoisin opinto-ohjelma taitaa olla pienpanimotuotannon koulutusohjelma.
Tättikselle tämä olisi lähinnä ponnahduslauta toiseen kouluun sillä se ei tarjoa maisterinkoulutusohjelmaa hänen pääainevalinnoilleen. Käytännössä Tättiksen maksimi täällä olisi kaksi vuotta koska hän aloittaisi koulun kolmannen vuoden opiskelijana. Toisaalta tämä lienee ainoa koulu, jossa hänen associates degree hyväksyttäisiin sellaisenaan.
CWU pähkinänkuoressa:
- Oppilaita: 8,796:
- Alempi tutkinto: 8,309
- Ylempi tutkinto: 487
- Opiskelijoista 7% tulee osavaltion ulkopuolelta
- Julkinen yliopisto
- Henkilöstö 1:17 oppilasta
- 135+ koulutusohjelmaa
- Top 50 % maailmanlaajuisesti; vahva kasvatustieteissä, mediassa ja ympäristötieteissä
- Urheilu: NCAA Division II, Wildcats; 13 joukkuelajia ja vahva edustus rugbyssa, softballissa ja amerikkalaisessa jalkapallossa
43% CWU:n opiskelijoista saa liittovaltiolta apurahan koulunkäyntiin. Pell Grant on Yhdysvaltojen liittovaltion myöntämä taloudellinen tuki perustutkinto-opiskelijoille. Se on tarkoitettu korkeakoulukustannusten kattamiseen, kuten lukukausimaksuihin, kirjoihin, asumiseen ja muihin opiskeluun liittyviin menoihin. Tuki perustuu taloudelliseen tilanteeseen, joka arvioidaan FAFSA-hakemuksen perusteella. Maksimissaan apurahaa voi saada $7,395 vuodessa.
Opiskelijoiden kotitalouksien mediaanitulot: noin 56 000–60 000 USD (arvio)
Täältä ajelimme iltaa kohden Spokaneen, osavaltion toiseksi suurimpaan kaupunkiin Idahon rajalla. Ajomatkaa kertyi päivälle noin 450 km.
Gonzaga University Est. 1887
Aamu alkoi päivän ensimmäisellä vierailulla Gonzagassa Spokanessa. Koulu on yksityinen ja tänne päästään, ei mennä. Koulun hallintorakennus tuoksuu ihanasti vanhalta koululta, ja ensimmäisen kerroksen luentosali täyttyy hiljalleen perheistä. Kaukaisimmat tulijat ovat tällä kertaa Marylandistä. Noin muuten kuulen mainittavan Kalifornian, Oregonin, Idahon, Montanan, Alaskan ja Washingtonin. Tättis tuuppaa mua kylkeen ja kuiskaa mulle et nää on kaikki valkoisia, äänensävy ei ole tässä kohtaa positiivinen vaan ennemminkin vähän kauhistunut.
Yliopiston edustaja kertoo meille koulusta, sen historiasta yhtenä maailman 200:sta jesuiittojen ylläpitämästä yliopistosta. Niitä on yhteensä 50:ssä maassa ja 28 niistä sijaitsee Yhdysvalloissa. Koulun motto on ”Ad Majorem Dei Gloriam” (”Jumalalle suuremmaksi kunniaksi”) Kuuntelen miehen luentoa pääsyvaatimuksista, valintaprosessista ja tietysti kaikesta siitä hyvästä ja kauniista jota koulu tarjoaa. Mies painottaa että koulu on ehdottomasti avarakatseinen, kansainvälinen ja monikulttuurinen katolisesta taustastaan huolimatta. 60% oppilaista suorittaa osan tutkinnostaan oppilasvaihdossa maailmalla. 99% oppilaista saa stipendin tai apurahan. Keskimäärin jokainen oppilas saa $35,000 tukea vuosittain.
Gonzaga University on tunnettu seuraavista opinto-ohjelmista:
- School of Business Administration – Eettinen johtajuus, yrittäjyys, MBA-ohjelma
- School of Engineering & Applied Science – Sovellettu matematiikka, sähkötekniikka, koneenrakennus
- School of Law – Yksi luoteis-USA:n tunnetuimmista jesuiittaoikeustieteellisistä yksiköistä
- School of Nursing & Human Physiology – Terveysalan koulutus ja tutkimus
- Catholic Studies & Theology – Syvällinen katsaus katoliseen traditioon ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen
Lähdemme kiertämään kampusta pienemmissä ryhmissä. Oppaamme haluaa meidän esittäytyvän uudestaan. Hän kertoo itsestään ja siitä miten koulun periaatteena on että oppilaat opiskelevat myös aineita, joista eivät ole kiinnostuneita. Tyttäreni pyörittelee silmiään mutta äitinä olen sitä mieltä, että ajatus saattaa olla hyväkin. Seuraavaksi opas kertoo miten jokaisen tulee opiskella myös raamattua kaksi kurssia. Opas huomaa mun hämmentyneen ilmeen kun yritän miettiä, että mitenköhän tämä soveltuu sellaiselle tavis pakanalle tai muslimille tai hindulle tai… Hymyillen opas kertoo että ei hätää, monet jotka eivät ole kiinnostuneita raamatusta valitsevat kurssikseen esimerkiksi naisten roolin raamatussa. Vastaus ei juurikaan helpota mun hämmentyneisyyttä, sillä luterilaisena joka on ollut koulun uskontotunneilla kaksitoista vuotta, mun on vaikeaa ymmärtää miten joku voisi opiskella naisen roolia kirjassa jota ei ole koskaan lukenut.
Kierroksen ensimmäinen pysähdyspaikka on koulun kirkko. Menemme Tättiksen kanssa sisään, ihastelemme rakennuksen kauniita lasimaalauksia ja arkkitehtuuria ja siirrymme takaisin aamuaurinkoon. Tättis nykii mua hihasta ja kysyy voidaanko me lähteä pois. Vastaan että voidaan toki ja sanon oppaalle, että meidän pitää valitettavasti poistua paikalta. Meidän lapsesta ei tainnut tulla jesuiittayliopiston opiskelijaa.
Gonzaga pähkinänkuoressa:
- Oppilaita: 7,470:
- Alempi tutkinto: 5,293
- Ylempi tutkinto: 1,613
- Oikeustiede: 564
- 55% opiskelijoista tulee osavaltion ulkopuolelta
- Yksityinen yliopisto
- Henkilöstö 1:12 oppilasta
- 76 koulutusohjelmaa, joskin täällä suuntaudutaan enemmän maisterin tutkintoon kuin alempaan korkeakoulututkintoon.
- Top 50 % maailmanlaajuisesti; tunnettu yhteiskunnallisesta aktiivisuudesta ja humanistisista tieteistä.
- Urheilu: NCAA Division I, Bulldogs; kansallisesti tunnettu miesten koripallosta, ei amerikkalaista jalkapalloa.
17% Gonzaga Universityn oppilaista on oikeutettuja liittovaltion apurahaan (Pell Grant).
99% oppilaista saa joko akateemisen tai taloudellisen apurahan.
Opiskelijoiden kotitalouksien mediaanitulot: yli 90 000 USD (arvio)
Washington State University Est. 1890
Matkamme jatkuu odotettua aiemmin kohti Pullmannin yliopistokaupunkia – se mikään kaupunki ole – huimaavissa maisemissa tien mutkitellessa kumpuilevien viljavainioiden keskellä. Pullman sijaitsee kaupunkilaisnäkökulmasta tiettömien teitten päässä, Idahon rajalla ja kaupungin 32,500 asukkaasta 56% on yliopiston opiskelijoita tai henkilökuntaa. Ajamme eläinlääketieteellisen korkeakoulun ohitse ja pysäköimme keltaiseen parkkiin. Kun avaan auton oven, kuumuus lyö vasten kasvoja. Pienen kauhun vallassa katson valtavaa kampusta, joka on levittäytynyt jyrkälle mäelle. Mäkisyys yhdistettynä 35 Celsiuksen lämpötilaan tuntuu hurjalta. Täytämme vesipullot ja lähdemme matkaan.
Kahden koulun jälkeen meillä on jo riittävästi harjoitusta tähän. Tättis käy rekisteröitymässä, saa käteensä kansiollisen papereita ja meidät ohjataan luokkahuoneeseen. Seuraan liittyy perheitä Kaliforniasta, Oregonista ja Washingtonista.
Kuuntelemme taas puheen koulusta ja koulun arvoista. Yksi tyttö on jo käynyt ilmoittautumassa kouluun alkavalle lukuvuodelle, mutta ei ole vielä koskaan käynyt koulussa, joten liittyy isänsä kanssa mukaan. Hänestä tulee sairaanhoitaja. Nuoren naisen innostuneisuus on käsinkosketeltavaa.
Ehkä ymmärrettävästikin, kaukana maaseudulla sijaitseva koulu on tunnettu maatalouden koulutusohjelmistaan, sieltä löytyy toisaalta yllättäen myös tunnustusta saanut journalismin opetusohjelma ja yksi länsirannikon parhaista eläinlääketieteellisistä korkeakouluista. Olen itsekin kertaalleen melkein kiikuttanut tänne yhden koiran, jota kukaan ei tuntunut osaavan korjata. Meidän nuorelle sopivasti tunnustusta on saanut myös Carson School of Business ja School of Environmental Science. Paikassa voisi siis hyvin opiskella sekä yrittäjyyttä ja kestävää kehitystä. Ainakin allekirjoittaneen mielestä koulun viininviljelyn ja viinintekemisen koulutusohjelma on vähintäänkin mielenkiintoinen, samoin kuin karhujentutkimusohjelma. Kaikista tähänastisista kouluista tämä muistuttaa eniten omaa kokemusta yliopistosta tiedekuntineen.
Lähdemme kävelykierrokselle oppaamme Mollyn kanssa. Kuten arvelinkin tämä käy hikijumpasta, kun kiipeämme milloin mäkeä, milloin portaita. Ylös ja alas, ylös ja alas. Vilvoittelemme hetkittäin rakennuksissa, otamme kuvia ja piipahdamme luentosaleihin.
Pääsemme taas katsomaan asuntolaa ja siellä näyttää samalta kuin edellisessäkin. Kaksi sänkyä, kaksi kirjoituspöytää, kaksi vaatekaappia. Siinä missä CWU:n asuntolat olivat seka-asuntoloita, tyttöjen ja poikien huoneita sattumanvaraisesti, WSU on jakanut asuntolat tyttöjen ja poikien siipiin. Osavaltiolainsäädännön takia ensimmäinen yliopistovuosi on yleensä lusittava asuntolassa, ellei satu asumaan niin lähellä koulua, että voi asua kotona. Suurimmassa osassa asuntoloita ei ole ilmastointia. Ymmärrän ettei sitä tarvita talvisin, mutta onhan meillä kevät ja alkusyksy. Lämmitys niistä onneksi kuitenkin löytyy.
Kaksi tuntia myöhemmin askelmittarissa on 12,000 askelta, vesipullo on tyhjä ja paita hiestä märkä. Matkalla autolle Tättis katsoo mua ja sanoo, että täällä mä voisin olla.
WSU pähkinänkuoressa:
- Oppilaita: 16,449:
- Alempi tutkinto: 14,346
- Ylempi tutkinto: 1,631
- Lisensiaatti: 472
- 17% opiskelijoista tulee muista osavaltioista
- 2.5% on kansainvälisiä opiskelijoita
- Henkilöstö 1:13 oppilasta
- Julkinen yliopisto
- 100 koulutusohjelmaa, mutta 200+ opintoaluetta
- Top 15 % maailmanlaajuisesti; vahva maataloudessa, eläinlääketieteessä ja terveystieteissä.
- Urheilu: NCAA Division I, Cougars; vahva yhteisöllinen urheilukulttuuri ja menestystä lentopallossa ja koripallossa.
Washington State Universityssa (WSU) 32 % perustutkinto-opiskelijoista saa Pell-apurahaa.
Tämä luku kertoo opiskelijoiden taloudellisesta tarpeesta ja toimii siksi hyvänä mittarina kampuksen taloudelliselle monimuotoisuudelle.
Opiskelijoiden kotitalouksien mediaanitulot ovat noin $65,000
Whitman College Est. 1859
Seuraavana aamuna käymme ostamassa kahvit ja croissantit mukaan kahvilasta ja suuntaamme auton kohti Walla Wallaa. Viinikaupunki Walla Walla on tunnettu paitsi kauniista historiallisesta keskustastaan ja viinistä, myös miedoista, makeista sipuleistaan (Walla Walla Sweet Onion). Kaupungissa sijaitsee myös ”Concrete Mama” 1886 perustettu osavaltionvankila, joka aikanaan oli myös se paikka, jossa oli oma osastonsa kuolemaan tuomituille vangeille. Kuolemanrangaistus on kuitenkin lakkautettu osavaltiossa 2018. Tänään ei olla kuitenkaan tutustumassa vankeinhuoltoon vaan kouluun.
Walla Walla on kaupunkina meille tuttu ja joskus aikanaan, lasten ollessa pieniä tokaisin, että lapset tulevat aikanaan juuri tänne yliopistoon ja me ostetaan täältä silloin talo. Todellisuudessa, vaikka koulu on viehättävä, pieni yksityinen yliopisto, ei meidän jälkikasvusta taida yksikään jatkaa kouluaan täällä.
Pysäköimme automme pikkukadulle vanhan huvilan vierustalle. Pieni polku johdattaa meidät huvilan puutarhan kautta etuovelle ja sisään hallintorakennukseen. Saman kaavan mukaan tuleva opiskelija kirjautuu sisään, saa kouraansa tukun papereita ja meidät ohjataan odottamaan nojatuoleihin. Odottaessa päätän piipahtaa ”naistenhuoneessa”, johon käydään talon vanhan keittiön läpi. Miten söpöä.
Whitman College on tunnettu taidekorkeakouluna ja vaikka vierailemme täällä lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta, löytyy koulusta varteenotettava modernin tanssin koulutusohjelma, joka kieltämättä kiinnostaa meidän lasta. Tanssista ei kuitenkaan taida tulla hänelle ammattia. Tämän yliopiston oppilaat suuntaavat aikanaan jatko-opintoihin nimekkäisiin kouluihin: Harvardiin, Penn Stateen, UCLA:n, Stanfordiin.
Vaikka kampukselta löytyy niitä tavallisia opiskelija-asuntoloita on tarjolla myös opiskelijataloja. Tätä ei kuitenkaan pidä sekoittaa osuuskunta ”fraternity” kulttuuriin vaan kyse on omakotitaloista jotka toimivat opiskelija-asuntoloina opiskelijoitten kiinnostuksen kohteen mukaan. Korttelista löytyy mm. kierrätystalo, vapaaehtoistentalo, LGBTQ+talo, saksankielentalo, käsityöläistentalo. Opiskelijaruokala on miltei kaupungin keskustassa, sieltä löytyy useampi ravintola ja se on myös kaupungin asukkaitten suosiossa.
Jos rahaa ei tarvitsisi ajatella, niin ihanaltahan se kuulostaisi. Neljä vuotta suloisessa pikkukaupungissa opiskelemassa tanssia ja humanistisia aineita, kasvamassa aikuiseksi ennen sukellusta varsinaiseen pääaineeseen ja maisterintutkintoon huippuyliopistossa. Valitettavasti tämä resepti on aika harvan ulottuvilla. Yli 60 % valmistuneista jatkaa maisteri-, tohtori-, lääketieteen tai oikeustieteen opintoihin.
Whitman College pähkinänkuoressa:
- Oppilaita: 1,550 (tarjolla vain nelivuotinen koulutusohjelma)
- 68% opiskelijoista tulee osavaltion ulkopuolelta
- Henkilöstö 1:10 oppilasta
- Yksityinen yliopisto
- 50+ koulutusohjelmaa
- Top 50 % maailmanlaajuisesti; erinomainen opettajien saavutettavuudessa ja yhteiskuntatieteissä
- Urheilu: NCAA Division III, Blues; 17 % opiskelijoista kilpaurheilussa, painotus tasapainoon ja klubilajeihin kuten kiipeily ja Ultimate.
16% oppilaista saa Pell-apurahaa.
92% oppilaista saa joko akateemisen tai taloudellisen apurahan.
Opiskelijoiden perheitten mediaanitulo on $70,542
Whitman College oli viimeinen meidän roadtripin kouluista. Täältä suuntasimme viettämään viikonloppua viinitiloilla muun perheen kanssa. Elokuun loppupuolelle on vielä edessä University of Washington, meidän oma ”kyläkoulu”. Se on Tättiksen ”reach school” se minne menosta moni haaveilee, mutta vain osa pääsee toteuttamaan unelmaansa. UW on julkinen yliopisto joka on kansainvälisestikin tunnettu.
University of Washington Est. 1861
Maailman Top 10 useissa tieteenaloissa; #2 julkisista yliopistoista Yhdysvalloissa.
Tättiksen haaveena on päästä Fosteriin ja tämä on se koulu, johon hän laittaa ns. aikaisen päätöksen hakemuksen. Jos hänet valitaan kouluun, on opiskelupaikka silloin hyväksyttävä ja vetäydyttävä muista kouluista, mutta se ei liene ongelma kun kyseessä on koulu jonka kauppakorkea on maailman Top 3:ssa neidin pääaineessa ja kaupanpäälliseksi vielä kotinurkilla.
University of Washington (UW) pähkinänkuoressa:
- Oppilaita: 51,719
- Alempi tutkinto: 35,000
- Ylempi tutkinto: 16,000
- Noin 20% opiskelijoista tulee osavaltion ulkopuolelta
- Henkilöstö: 1:20 opiskelijaa
- Julkinen tutkimusyliopisto
- 500+ koulutusohjelmaa (Seattle, Tacoma, Bothell)
- Vahva tutkimusrahoitus: $1.73 miljardia (2024)
- Urheilu: NCAA Division I, Huskies; 320 olympiaurheilijaa
University of Washingtonissa 22 % perustutkinto-opiskelijoista saa Pell Grant -apurahaa.
Harva opiskelija maksaa koulustaan täyttä hintaa, vaan saa tukea joko perheen tulotason tai akateemisten ansioiden mukaan. Koulusta riippuen meillekin tarjottiin jo suoraan $5,000 - $35,000 apurahoina, ilman että kouluun on edes haettu. Apurahojen määrä vaihtelee paljon ja järjestelmä jolla niitä haetaan on monimutkainen, joten on selkeämpää ilmoittaa kuinka moni opiskelijoista ei saa minkäänlaista apurahaa tai avustusta.
Prosenttiosuus opiskelijoista, jotka maksavat täyden hinnan (ilman taloudellista tukea)
Vielä loppuun vähän monimuotoisuudesta. Perheemme lapset kasvavat etnisesti hyvinkin monimuotoisessa ja kansainvälisessä ympäristössä. On siis ymmärrettävää että lapsi huomasi välittömästi kun huoneessa oli vain valkoisia ihmisiä. Vaikka asuinalueemme on periaatteessa hyvinkin hyvätuloinen on mukana naapurustossa ja kouluissa mukana perheitä hyvinkin erilaisista taloudellisista taustoista.
Kommentit
Lähetä kommentti