Oppilaanohjaaja
seisoo keskellä musiikkiluokkaa, rehtori naurahtaa ja kehottaa miestä seisomaan
violetilla täplällä, koko huone remahtaa nauruun, mutta opo siirtää itsensä
seisomaan violetille täplälle, onhan asia tärkeä ja parempi tehdä kuten käsketään. Opon liikkeitä seuraa parikymmentä vanhempaa,
rehtori ja opettajakunnanedustaja, ollaan vanhempainyhdistyksen kokouksessa. Oppilaanohjaaja
on silminnähden hermostuneen oloinen, niin olisin kyllä minäkin. Puheenjohtaja
katsoo opoa, ja aloittaa:
- Jatkossa vanhempainyhdistys
toivoisi että tällaiset kysymykset käsiteltäisiin aiemmin. Koulu päättyy viikon
päästä, eikä vanhempainyhdistykselle jää aikaa miettiä mikä olisi paras tapa
toteuttaa sinun pyyntösi. Onko mahdollista että ensi vuonna asiaa lähestytään
hyvissä ajoin?
- On.
- Selvä. Voitko
kertoa miksi tätä rahaa tarvitaan? Vanhempainyhdistys on ollut siinä
käsityksessä että avustusjärjestöllä on myös kesäohjelma joka kattaa perheitten
tarpeet. Onko tämä käsitys väärä, vai onko tässä tapahtunut muutos josta
vanhempainyhdistys ei ole tietoinen?
- Kuten
vanhempainyhdistys tietää on koulussa noin 15 lasta jotka saavat lounaan
alennettuun hintaan, ja joille tarjotaan myös ruoka-avustusta. Kesäaikana
avustukset loppuvat ja koska lapsilla ei ole kouluruokailua kesällä on huoli
siitä että lapset eivät saa riittävästi ravintoa kesäaikaan. Koulu on muitten
lomien aikana huolehtinut näistä lapsista keräämällä avustuspaketteja.
Muistan että me
ollaan aina ennen joululomaa koottu luokkien kanssa näitä paketteja. Maapähkinävoita,
säilykkeitä, hedelmiä, vihanneksia, puuroa. Lapset ovat tuoneet tarpeet kotoa
ja niistä on koottu ruokakasseja.
- Vanhempainyhdistys
toivoisi että vastaavanlainen keräys järjestettäisiin ensi keväänä ja lapset
osallistuisivat. Nyt on kuitenkin liian myöhäistä ryhtyä mihinkään. Olet
pyytänyt vanhempainyhdistykseltä tänä aamuna $1.000 avustusta, miten tämä raha
käytettäisiin ja kuinka sillä katetaan näitten lasten tarpeet?
Opo näyttää siltä että olisi mieluummin jossakin muualla kuin vanhempainyhdistyksen hallityksen grillattavana, mutta vastaa kiltisti kysymyksiin.
Hän on laskenut
että viikoittainen avustus on kouluvuoden aikana $10 per lapsi, kesälomaviikkoja
on kahdeksan.
- Ajattelin hakea perheille ruokakaupan lahjakortteja ja
bensakortteja, jotta he voivat viedä lapset kesäleireille ja uimarannalle.
- Siis, viisitoista
lasta, kahdeksan viikkoa ja $10/lapsi/viikko. Eihän tämä matematiikka täsmää. Entä miten lahjakorttien käyttöä valvotaan?
- Ei kai sitä
oikein voi valvoa, mutta toivottavasti rahat käytetään siihen mihin ne on
tarkoitettu.
- Nii-in,
ruokapakkausten kerääminen lasten kanssa olisi epäilemättä paras ratkaisu.
Silloin väärinkäytösten mahdollisuus olisi pienempi. Palataan kuitenkin tähän
summaan, miten päädyit tähän lukemaan?
Opo selittää uudestaan
miten tonni jaettaisiin jos hän sen verran saisi. Vanhempainyhdistys esittää
vielä muutaman lisäkysymyksen ja kiittää
oppilaanohjaaja tämän ajasta. Opo kävelee ulos musiikkiluokasta vähän
lannistuneen oloisena. Vanhempainyhdistys jatkaa keskustelua.
- Voiko joku laskea
uudestaan tämän summan?
- Luulen että
olemme kaikki samaa mieltä siitä että tämä on tärkeä asia ja avustus on aivan
liian pieni.
Ehdotamme summan
korottamista $2.000. Vastustaako kukaan?
Rahapyyntö
hyväksytään yksimielisesti kaksinkertaisena. Rehtori naurahtaa että opon
pitäisi varmaan käydä näissä kokouksissa useamminkin jotta hän tietäisi ettei
missään vaiheessa ollut kyse siitä saako hän rahansa vaan kuinka paljon hän
saa.
Kokouksen
edetessä vanhempainyhdistys hyväksyy seuraavia pyyntöjä: uudet
äänentoistolaitteet koululle ($18.000), uudet verhot juhlasalin näyttämölle ($5.000),
pesukone ja kuivausrumpu koulun talonmiehelle jotta hänen ei tarvitsisi enää
viedä rättejä pestäväksi omaan kotiinsa, uusi vesiletku koulun piha-alueitten
ja kukkapenkkien kasteluun, uudet penkit koulun pihalle, rahalahjoitukset
kummallekin uudelle koululle. Meidän nykyisellä koululla on varakas
vanhempainyhdistys.
Olen oppinut
vanhempainyhdistyksen toiminnasta paljon tänä keväänä. Kuulun meidän uuden koulun
vanhempainyhdistyksen hallitukseen. Uuden vanhempainyhdistyksen perustaminen ja nyt
hallituksessa istuminen on avannut silmiä. Koulujen toiminta nojaa
vanhempainyhdistykseen paljon muussakin kuin vapaaehtoistyössä,
harrastustoiminnassa tai niissä kivoissa
tapahtumissa joita yhdistys järjestää.
Meidän uusi
koulu, se joka avataan syksyllä, on ihan valtavan hieno ja kaunis rakennus.
Koulupiiri on sen meille rakentanut ja koulupiiri tarjoaa meille myös
opettajat. Vanhempainyhdistyksen tehtävä onkin sitten melkein kaikki muu. Meidän
käsissä on tehdä piha-alueesta toimiva leikkipaikka, ostaa kirjastoon kirjoja,
kuvisluokkaan materiaalit, matematiikan tunneille matikkapelejä ja lisenssit
kaikkiin niihin ohjelmiin joita käytetään matematiikan ja lukemisen
opettelussa. Lista on pitkä ja uuden vanhempainyhdistyksen pankkitili on tyhjä.
Viimeiset viikot onkin palaveerattu varainkeruusta, siitä miten päästään alkuun
jotta meidän lapsilla olisi oikeasti toimiva koulu, sellainen jossa
vanhempainyhdistys voi tukea niitä lapsia joilla ei välttämättä ole seuraavasta
ateriasta tietoa, ostaa talkkarille pesukoneen ja kuivurin tai maksaa opettajan
opintomatkan.
Amerikkalainen
koulu syntyy monin osin vanhemmista, vapaaehtoistyöstä ja yhteen hiileen
puhaltamisesta. Valitettavasti se puolestaan lisää alueellista eriarvoisuutta.
On helpompaa tukea koulua alueella jossa apua tarvitsevia lapsia on 2% koulun
oppilaista sen sijaan että apua tarvitsisi 30%, 40%, 50% tai suurin osa
lapsista. Lähtökohdat näillä meidän
lapsilla on ihan toisenlaiset, paikassa jossa isä hakee poikansa synttäreiltä
Ferrarilla ja äiti tiputtaa lapset aamulla kouluun Range Roverilla. Ei ole
olemassa yhtenevää amerikkalaista koulua, on vain meidän koulu, teidän koulu ja
se koulu siellä jossakin muualla.
Kommentit
Lähetä kommentti