Siirry pääsisältöön

tilastoja koulumaailmasta

 


Sateisena maanantaiaamuna istun lasten kanssa seisovassa autojonossa matkalla kouluun. Moni muukin on tehnyt saman ratkaisun, heltynyt, ja hypännyt autonrattiin, jotta jälkikasvun ei tarvitse kävellä tai pyöräillä, ja sen myötä istua märissäm vaatteissa koko päivää. Ei muuten, mutta meillä ei ole naulakoita tai säilytyslokeroita ja siksi valtaosa yläkoululaisista jättää takin kotiin. Koulunpiha kuhisee maskipäisiä, reppuselkäisiä nuoria. Osa laahustaa väsähtäneenä maanantaiaamun kunniaksi, joku halaa ystävää, toiset juttelevat keskenään.

Meidän kolmikko jakautuu kahtia, kuudesluokkalaiset menevät sisään etuovesta, kahdeksasluokkalaiset länsisiivestä. Ekalla tunnilla Kentsulla on pelastusliivimatikkaa, Ollipollilla luonnontieteitä ja Tättiksellä englantia. Koulupäivän päättyessä vähän ennen kolmea on Tättis tulossa espanjantunnilta, Kentsu luonnontieteistä ja Ollipolli yhteiskuntaopin tunnilta. Väliin mahtuu sekalaisesti historiaa, kotitaloutta, liikuntaa-tanssia-kuntosaliharjoittelua. Kaikilla kolmella kun on eri liikuntavalinnainen. Koulupäivän jälkeen Kentsu jää koululle maastojuoksutreeneihin ja ne kaksi muuta tulevat kotiin tankkaamaan ja tekemään läksyt ennen maanantai-illan tanssituntiputkea. Kun treenit päättyvät 16:30 tipautan samalla kierroksella tanssijat tanssikoululle. 

 


Korjatkaa jos olen ihan väärässä, mutta kansainvälisiä kouluja lukuunottamatta yleinen ajattelumalli tuntuu olevan että mitä enemmän koulussa on diversiteettiä, sitä enemmän haasteita kouluilla on, tiedättehän - ne itähelsingin ”mamukoulut” jossa lapset eivät puhu edes suomea, tai vastaavasti täällä meillä ne alueet joissa suurinosa lapsista käy koulua silloin kun muistaa tai vanhemmat sattuu huomaamaan että kouluakin tarttis käydä. Tasoeroja on paljon, haasteet melkoisia ja opettajien jaksaminen koetuksessa. Tällaisesta koulusta kirjoittaa bloggarikolleega Sirpa Timonen-Nurminen Teksasista.

Koulualueemme on harvinaisen riemunkirjava - kirjaimellisesti - ja kulttuurien sekamelska tekee elämästä paitsi hetkittäin haastavaa niin ennenkaikkea aivan mahtavan monimuotoista ja ihanaa. Todellisuudessahan me ollaan kaikki aika samanlaisia, hyvätuloisia, enimmäkseen tietotyöläisiä ja mausteena välissä lääkäreitä, asianajajia, yrittäjiä. Lapsiperheitä joille on tärkeää turvallisuus, luonto ja hyvät koulut. Tervehdimme toisiamme kaduilla, juttelemme ja tunnemme naapurit ja naapureiden lapset.


Ehkä siksi on erityisen kivaa päästä jakamaan meidän koulun tilastoja jotka rehtori eilen lähetti sunnuntaisähköpostissaan. Olin erityisen ilahtunut siitä että kyselyssä otettiin huomioon myös nuorten seksuaalinen suuntautuminen ja heidän käyttämänsä persoonapronominit.

  • 410 oppilasta käyttää pronomineja - he/him,
  • 387 oppilasta käyttää pronomineja - she/her
  • 8 oppilasta käyttää pronomineja - they/them

Meidän yläkoulussa on tänävuonna 805 oppilasta, 51 opettajaa ja 2 rehtoria ja 19 muuta kouluhenkilökuntaan kuuluvaa. Koulu on moneen muuhun yläkouluun verrattuna pieni. Oppilaiden lukuaineiden keskiarvo on 9, ja matemaattisten aineiden keskiarvo 9+. Koulun oppilaat puhuvat 41 eri kieltä ja esimerkiksi meidän lapset on systeemiin kirjattu amerikkalaisina, englanninkielisinä.

Koulun oppilaista:

  • 3% on mustia
  • 10% latinalaisamerikkalaisia
  • 45% aasialaisia/intialaisia
  • 36% valkoihoisia
  • 6% kahden tai useamman rodun edustajia

Heistä:

  • 82% on yleisen opetuksen piirissä
  • 18% erikoislahjakkaiden opetusohjelmassa
  • 10% erityisopetuksessa

Meidän kolmesta lapsesta vain yksi lasketaan tänäpäivänä erityisopetuksen piirissä olevaksi sillä heidän opetuksensa on ainoastaan mukautettua, ei tuettua. Kentsun pelastusliivimatematiikka taas on erityisopetuksenalaista toimintaa, ja luokassa on erityisopetukseen erikoistunut matematiikanopettaja yhdessä erityisopettajan kanssa. Myös vaatimukset ovat toisenlaisia kuin siihen perusmatematiikkaan osallistuvilla. Tättis taas tekee jo toistavuotta lukion matematiikanopetusohjelmaa ja hyppäsi siten kahden luokka-asteen yli.

Näitten lasten kasvuympäristö on kovin erilainen kuin heideidän vanhempiensa. Rotujen ja kulttuurien kirjo on rikkaus, mutta siitähän olen toki kirjoittanut ennenkin. Toisaalta he ovat kasvaneet omanlaisessaan kuplassa missä maailman huolet ovat aika kaukana lasten arjesta.


Kommentit

  1. Kulttuurien diversiteetti on eri kuin osaamistasojen diversiteetti. Se näkyy juuri Helsingissä kaikista pahiten. Samanlaiset ongelmat ovat olemassa jokaisessa kaupungissa, joihin otettu paljon maahanmuuttajia. Luulisi, että vika on maahanmuutossa. Ehhei. Vika on lainsäädännössä, joka mahdollista maahanmuuton, mutta ei tarjoa sen jälkeen mitään palveluita maahanmuuttajille. Aikuisten kieliopetukseen joutuu jonottamaan kuukausikaupalla (8-12kk) ja se loppuu tasoon A2. Lapsia sijoitetaan tavallisiin kouluihin, vaikka koulunkäyntiavustajia ei ole tarjolla. Nämä lapset eivät ymmärrä, mitä ympärillä tapahtuu, harvoin osaavat käyttäytyä niin, mitä koulu vaatii, eivätkä vanhemmat osaa kieltä auttaakseen lapsiaan.

    Opettajien näkökulmasta tilanne on katastrofaalinen: koita opettaa jotain, jos puolet luokastasi juoksee tunneilla ympäriinsä pitkin seiniä ja kalusteita, ihan vaan sen takia, että heillä on tylsä.

    Kulttuurien ja etnisyyksien diversiteetti sen sijaan on koululle hyväksi. Sellaista on koettu usein niissä kouluissa, joissa lapsemme oli opiskelemassa. (https://viaperasperaadastra.com/2021/05/01/koulu-maailmalla/). Se on varsin rikastuttava kokemus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai nämä ovat kaiksi toisistaan erillistä asiaa ja osaamistaidon diveriteettiä voi olla myös hyvin rodullisesti tai kulttuurillisesti homogeenisessa oppimisympäristössä. Käytännössä moni kuitenkin oikoo mutkia ja ajattelee kultturillisen diversiteetin ja osaamistaitojen diversiteetin kulkevan käsikädessä.

      Poista
  2. Sivuatkin pienesti sitä, mikä nähdäkseni tekee sitä haastetta oppimisympäristöön: oppilaan ja oppilasta ympäröivän yhteisön sosioekonominen tausta.

    Helsingistä en niinkään tiedä, mutta omassa kotikaupungissani nämä suuren kulttuuridiversiteetin koulut sattuvat sijaitsemaan alueilla, joissa yleisesti ottaen perheiden enemmistöllä on erilaisia haasteita oman elämänsä hallinnassa. (ylisukupolvista syrjäytymistä, työttömyyttä, kouluttamattomuutta, ja osalla se maahanmuuttajuus, mahdollisesti siihen liittyen traumat)

    Omista lapsukaisistani yksi oli luokkansa ainoa omaa sukupuoltaan edustava suomea äidinkielenään puhuva - ja koko luokan oppilaista liki ainoa jolla oli työssäkäyvät, koulutetut vanhemmat.
    Jos lähdetään siitä oletuksesta, että lapset oppivat vertaisryhmässä kieleen, kulttuuriin ja koulunkäyntiin, on yhden lapsen niskoilla aikamoinen vastuu koululuokan sopeuttamisesta.

    Yleisellä tasolla kannatan lämpimästi kaikenlaista monimuotoisuutta, mutta ja mutta.
    Yksilötasolla olen nähnyt ja kokenut monimuotoisuudessa - silloin kun siihen yhdistyy myös elämänhallinnan haasteita - enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Nuoristani yksi on jäänyt paitsi puheopetusta.

    Yhden lukivaikeudet huomattiin vasta lukiossa.

    Ympäristön sukupuoliroolit ovat ahtaat; tätä ovat analyyttisesti pohtineet erityisesti tytöt, jotka kumpainenkin, toisistaan tietämättä, ovat tuoneet esiin sitä, että siirtymä oman alueen koulusta (kyllä, olemme koulushoppailijoita!) keskiluokkaisempaan kouluun on tuonut heille enemmän liikkumavapautta omassa sukupuolessa ("mä olisin ihan kauhee pissis, jos olisin käynyt XX:n koulua")

    Enemmistö vie mennessään. Jos enemmistön yhteinen kieli on heikkoa, on koko yhteisön kieli heikkoa. Jos enemmistön koulunkäyntiasenne on heikkoa, on koko yhteisössä vallalla sama - sitä ei muuteta erityisopetuksella eikä sellaisessa tilanteessa ole mahdollisuuksia eriyttää opetusta sekä ylös- että alaspäin, niin että kaikentasoisilla oppilailla olisi mahdollisuus pyrkiä omaan parhaaseensa.
    Jos ympäristö ei aseta painetta vanhemmille koulunkäynnin tukemiseen, ei koulunkäyntiä tueta.
    Tai kääntäen: jos enemmistö vanhemmista ja oppilaista asennoituu koulunkäyntiin suhteellisen positiivisesti, on kouluyhteisön helpompaa kiskoa perässään ja tukea niitä joilla siihen on tarvetta.


    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän