Torstaiaamuna yhdellä
on kuumetta ja sen veljen kunto heikkenee silmissä kun kouluun lähdön aika
lähestyy. Olen jo peruuttanut aamupäivän, iltapäivän asiakastapaamista en voi
perua sillä asiakas on lähdössä viikonlopuksi kotiin toiseen osavaltioon. Kysyn
siltä kuumeettomalta veljekseltä onko tällä mitään tekemistä sen kanssa että
olen ollut viimeiset kolme päivää siskon leirikoulussa ja se vannoo kirkkain
silmin että ei, ehdottomasti ei. Lähetän sen silti kouluun ja kun
kouluterveydenhoitaja soittaa puoliltapäivin että jannu on jo kolmatta kertaa
kertomassa miten sairas hän on lupaan hakea pojan kotiin. Ihmeparantuminen
tapahtuu jossakin koulunportin tietämillä sillä tämän taudin nimi on ”mulla on
ollut ikävä sua”.
Maanantaina
koululla piti olla puoliyhdeksältä vastaanottamassa oppilaita viidesluokkalaisten
lähtiessä leirikouluun. Fredde heitti mut ja tättiksen koululle ettei tarvinnut
kantaa kolmensadan metrin matkaa kahta kassia, kahta makuupussia ja kahta
tyynyä. Kasseissa oli reilusti vaihtovaatteita, sadevaatteita, vaelluskenkiä,
suihkusandaaleita, kirjoja ja muuta leirielämässä niin tarpeellista. Mun homma
oli olla yhdentoista tytön äiti kolmen päivän ajan - cabin leader. Kouraan lyötiin
lista nimiä ja toiseen läjä oransseja huiveja tunnusmerkiksi mun ryhmästä.
Kasvavassa metelissä toivotin tervetulleeksi tyttöjä, kysyin löytyikö laukuista
ruokaa, lääkkeitä tai elektroniikkaa. Kuuntelin vanhempien ohjeet siitä kuinka
sen yhden pitää muistaa rukoukset, toisen taas syödä halalruokaa, kolmas oli
poissa kotoa ensimmäistä kertaa elämässään. On luvattu vesisadetta, ja tihkusateessa
me lastaamme lapset ja lasten tavarat kahteen koulubussiin. Bussissa luen
nimilistaa uudestaan ja salaa toivon että lasten nimet olis sellaisia helppoja
mutta listalla lukee sen sijaan Suha, Sihan, Suniti, Ahana ja sitten mun
helpotukseksi Sarah, Vivian, Avery, Alyssa, Maryam, Varsha ja Mia. Mietin ajatteleeko
Suhan, Sihanin ja Sunitin äidit samoin meidän nimistä toivoen että Alyssa ja
Avery olis jotenkin helpommin erotettavia. Kuitenkin Sarah ja Sihan vois olla
kaksoset, Avery on kaksonen ja sekoitan sen toisen ryhmän Lexin kanssa ainakin
miljoona kertaa.
|
Missä on mun välitunti? |
Vajaat parituntia
myöhemmin me saavutaan leirikeskukseen, noin tuntia myöhemmin kuin olis pitänyt
sillä kuljettaja onnistui matkalla eksymään pariinkin otteeseen. Lapset
ohjataan johonkin hengennostatustilaisuuteen yhdessä sen toisen uuden koulun oppilaitten
kanssa ja meidät esiliinat viedään koulutukseen. Alkajaisiksi meille jaetaan
lukujärjestykset, ihan hyvältä näyttää onhan ohjelmaa iltakymmeneen ja aamut
alkaa seitsemältä. Kouluttaja kertoo mitä meiltä vanhemmilta odotetaan... hyvä
esiliina osallistuu oppitunteihin aktiivisesti ja pitää huolta että lapset ovat
oppitunneilla aikataulussa, puhelimia saa plärätä silloin kun ei olla lasten
kanssa (siis käytännössä iltakymmenen ja aamuseitsemän välillä, ei sen puoleen
että siellä nyt niin kauheesti olis kenttääkään ollut – keskellä metsää). Suihkussa
voi käydä iltakymmenen ja aamuseitsemän välillä sillä meillä ei ole mitään
asiaa suihkujen puolelle lasten 20 minuutin pesuvuoron aikana. Lapset liikkuvat
aina pareittain ja yöllä vessaan kävellään kahden lapsen ja aikuisen ryhmässä. Ihan
järkeenkäypää, eipä pääse kukaan eksymään. Ruokailuissa paikat arvotaan ekana
päivänä ja sen jälkeen pysytään samassa pöytäryhmässä leirin loppuun. Kertaalleen
ollaan keittiövuorossa ja kerran lipunnostossa tai -laskussa.
|
20 minuuttia aikaa kierrättää 11 tyttöä suihkussa ja hammaspesussa. |
Lounaan jälkeen
alkaa oppitunnit. Ensin oranssit (11 tyttöä ja 13 poikaa) kävelee metsän läpi
opiskelemaan vesistöjen ekosysteemiä. Me opitaan että terve puro on viileä,
kirkasvetinen, puhdas ja siinä on eläimistöä. Sen jälkeen mun tehtävä on kahdeksan
lapsen kanssa arvioida läheisen puron veden kirkkautta, mitata sen lämpötila ja
Ph. Viereinen ryhmä mittaa veden happipitoisuutta ja kulman takana metsästetään
haavilla sammakoita ja kaloja. Ohjaaja kierrättää ryhmiä ja vanhemmat opettaa.
Purotsydeemien jälkeen me viedään laukut mökkiin tyttöjen kanssa ja niillä on
hetki aikaa värkätä meille ryhmäjuliste. Ryhmän nimeksi tulee Purple Dragons,
poikien julisteessa lukee Golden Clams. Ennen päivällistä kerkiän vielä
rakentamaan suojan kuuden lapsen kanssa, materiaalina erimittaisia oksia,
tilkkeenä kanadankaalin lehtiä ja saniaisia. Lopuksi ohjaaja testaa rakennelman
vedenpitävyyttä kaatamalla kasaan kastelukannulla vettä. Koko ryhmä on kurainen
ja märkä lisäksi sataa vettä – reilusti vettä. Me käydään vaihtamassa kuivat
vaatteet ja suunnataan ekalle yhteiselle aterialle. Oman tyttäreni lisäksi mun
pöydässä istuu kaksi lasta jotka tunnen, kaksi samasta koulusta ja kolme sieltä
toisesta koulusta. Yksi ei syö lainkaan, toinen ilmoittaa ettei pidä juustosta,
kolmas syö pieniin muovipusseihin pakattuja suolakeksejä, avaan pojalle pussin
toisensa jälkeen pojan ojentaessa ne minulle äänettä – myöhemmin tulen
huomaamaan että tämän lapsen ruokavalio koostuu pääsääntöisesti näistä
suolakekseistä.
|
Parhaat kaverit! |
|
Miksi purot ovat tärkeitä ekosysteemille... |
Päivällisen
jälkeen lähdetään ensin iltavaellukselle sateeseen ja sen jälkeen leikitään
leikkiä jossa esiliina yrittää luotsata ankkalapsiaan turvaan ketuilta (opettaja)
– kuoltiin kaikki kahdesti ja siirryttiin mökkiin odottamaan iltasuihkua. Mökissä
on hiljaista ennen puoltayhtätoista. Kummitusjutut on kerrottu ja vähitellen
kaikki nukkuu. Luen hetken kirjaa taskulampun valossa ennen kuin nukahdan
levottomaan uneen josta herään kahdelta, puolikolmelta, neljältä, viideltä...
viedäkseni kaksi tyttöä kerrallaan vessaan halki usvaisen pihan. Joskus ennen
kuutta luovutan, nousen ylös, pukeudun pimeässä mökissä, käyn pesemässä hampaat
ja haen keittiöltä kahvia. Tervehdin uutta päivää ja nousevaa aurinkoa. Myöhemmin
päivällä huomaan vetäisseeni alkkarit pimeydessä takaperin päälle mutten ehdi
korjaamaan asiaa ennen iltaa ja uusia pikkuhousuja.
|
Ei se pitänyt vettä vaikka kuinka yritettiin! |
Toisena
leiripäivänä me käydään seinäkiipeilemässä, opetellaan geokätköilemään
raikkaassa syyssäässä, tutustutaan suotyyppeihin lämpimässä auringonpaisteessa,
opiskellaan jousiammuntaa kaatosateessa, harjoitellaan näytelmää ja tehdään team
building harjoituksia kaatosateessa. Illalla jokainen mökkikunta esittää oman
näytelmänsä ennen kuin kokoonnutaan leirinuotiolle kirpeässä pakkassäässä. Meidän
ryhmän näytelmä – tyttöjen käsikirjoittama ja mun ohjaama – äänestetään parhaaksi.
Tytöt voittavat myös siistein mökki palkinnon. Illalla mökissä oli hiljaista jo
hetki kymmenen jälkeen ja yöllä kuljin huurteisen pihan poikki vain kahdesti.
Aamun valjetessa kuisti oli jäässä ja mökissä reilut kymmenen astetta lämmintä.
|
Kiipeilyharrastajalta homma sujuu sutjakasti. |
|
Esimerkki siitä mitä tapahtuu jos ei noudata sääntöjä, saattaa joutua nuolen uhriksi! (kuvassa nuoli hupun alla, ei lapsessa) |
|
Team buildingia kaatosateessa. |
Kolmannen päivän
aamuna on aika pakata tavarat, lakaista mökin lattia ja viedä roskat. Jokainen
lakaisee vähäsen mun pitäessä lyhyttä luudankäytön oppituntia aiheesta miten
lakaistaan ja kuinka rikkakihveli toimii. On helppo huomata kuka osallistuu
kotona kotitöihin ja ken ei ole koskaan tehnyt yhtään mitään.
|
Leirinuotiolla. Tässä kohdassa kuvittele reilut sata lasta, saman verran grillitikkuja vaahtokarkkeineen ja kolme avotulta. Onneksi kukaan ei kuollut, palanut tai sokeutunut. |
Kolmen päivän
aikana huolehdin yksitoista lasta aterioille, oppitunneille, suihkuun,
vaihtamaan vaatteita, leirinuotiolle, vessaan ja välitunneille. Huomaan että
yhdentoista tytön ohjaaminen vie aikaa, niitten paimentaminen on vähän
samanlaista kuin ohjaisi valtamerilaivaa – kaikki tapahtuu hitaasti vaikka
kuinka hoputtaisi. Opin varaamaan reilusti aikaa jokaiseen siirtymään ja silti
myöhästymme aina väillä oppitunneilta. Tiedän kuka on aina viimeinen, kenen
takki unohtuu ja kellä on kengät hukassa. Luotsaan laivuettani sarkasmilla ja
hellyydellä, meillä on kivaa yhdessä mutta siellä syvällä kulkee rajat
rakkauden kanssa käsikädessä. Istun niitten kahden väliin jotka eivät kuuntele.
Tartun olkapäästä sitä yhtä joka hölisee ja nappaan sen unohtuneen sadetakin
mukaan kymmeniä kertoja. Illalla me luetaan yhdessä kirjaa, kerrotaan jatkuvaa
kertomusta, leikitään muistileikkejä ja mietitään minkälaista leirillä oli, mikä
on ollut mukavinta ja mikä tylsää?
Viidesluokkalaisten
leirikoulu oli ikimuistoinen kokemus niin lapsille kuin meille esiliinoillekin.
Meidän koulussa on 61 viidesluokkalaista yhteensä neljällä luokalla. Tyttöjä on
22, poikia 39.
|
Valmiina kotimatkaan! |
Kommentit
Lähetä kommentti