Perjantai-iltapäivänä
istun Tättiksen luokassa pyöreän pöydän ääressä. Mulla on seurana neljä lasta
ja mun tehtävä on saada ne rakentamaan sanakirja niitten kirjoitusvihkon
loppusivuille. Helppoa kuin heinänteko – tai sitten ei.
Esittelen ensin
mallikappaleen ja jokainen saa katsoa sitä ennen kuin aloitetaan. Ajatukseltaan
tää systeemi muistuttaa sellaista entisajan puhelinmuistiota.
Eka ohje, laske
kolmetoista paperilehteä vihkon takakannesta alkaen. Ensimmäisellä on
viidennellä sivulla piirustus. Toisella jotakin muuta. Opettaja neuvoo
leikkaaamaan tai repäisemään käytetyt sivut pois. Teen työtä käskettyä lasten
kanssa ja me palataan laskemaan kolmeatoista lehteä takakannesta.
Toinen ohje,
taita jokainen sivu niin että siihen syntyy kaksi kolumnia. Näytän mallia. Vain
yksi neljästä ymmärtää mitä niitten pitäis tehdä. Muille näytän kädestä pitäen
mitä tehdään.
Kolmas ohje,
leikkaa ekan sivun – se kolmastoista sieltä takakannesta – laidasta suorakulmio
joka on marginaaliviivanlevyinen ja päättyy ensimmäiseen poikkiviivaan
yläreunasta katsottuna. Näytän jokaiselle kädestä pitäen mitä leikataan ja
mistä, ja piirrän vielä lyijärillä niille merkitkin.
Neljäs ohje,
leikkaa toka sivu niin että yläreunasta laskettuna jää jäljelle kaksi
poikkiviivaa. Kaksi lapsista leikkaa tokan sivun samoin kuin ensimmäisen ja
homma niin sanotusti pissii. Haen teippiä ja liimaan leikatun palasen takaisin.
Periaatteessa tää
homma jatkuu kunnes aakkoset on käytetty... kaksi kirjainta jokaiselle sivulle,
26 kirjainta eli 13 lehteä. Mutta kun yksi laski sivut kuitenkin väärin ja
siltä puuttuu kolme viimeistä lehteä. Seuraavalle ei mene jakeluun se että
jokainen kerta leikataan pois pienempi palanen kuin edellisellä kerralla, ei
vaikka piirrän sen vihkoon lyijärillä leikkausviivat.
Puolitoista
tuntia myöhemmin 29:stä lapsesta 9 on saanut homman tehtyä, mä tarvitsen oluen enkä
edelleenkään voi käsittää miten ihmeessä tää oli näin monimutkainen tehtävä. Jossakin
vaiheessa totean että lyijäri voittaa kuulakärkikynän. Sanon sen koska
kahdeksan lasta yhdeksästä on onnistunut säätämään ne välilehtien aakkoset
tavalla tai toisella. Muistutan niitä että edelleen viittäkymppiä lähestyvänä luotan lyijykynään. Useampi ei osaa laskea kolmeentoista edes usealla
yrittämisellä sillä ekasta kerrasta opin sanomaan että tarkistakaa,
tarkistakaa, tarkistakaa että niitä sivuja on kolmetoista. Mut kappas kun niitä
olikin vaan yhdeksän, tai kaksitoista tai kahdeksan. Nostan jälleen kerran
hattua alakoulun opettajalle istuessani omien käsieni päällä jotten vaan näppärästi
ja äkkiä tekis tätä hommaa lapsukaisten puolesta.
Perjantai-iltapäivät
Tättiksen luokassa on kuitenkin ihanaa vaihtelua työarkeen.
Kommentit
Lähetä kommentti