Me ollaan
matkalla koulubussille. Jannut kävelee jossakin takana, toinen raahaa mukanaan
valtavaa männynoksaa ja ne keskustelee jostakin... en tiedä mistä. Mun vieressä
kävelee polkkatukkainen nuori neiti, sillä on päällään mekko ja tennarit, takin
sijaan farkkutakki – tänään ei sada. Huomaan siinä kävellessä että sen päälaki
on jo mun hartialinjan yläpuolella, miten se onkaan kasvanut niin äkkiä ja
paljon.
Illalla se petas
mulle sängyn omaan huoneeseensa ja peiteli mut sinne otsapusun kanssa: ”Nuku
hyvin rakas äiti, toivottavasti voit huomenna paremmin...” Oma sänky on liian
pehmeä hartiajumiin ja Tättiksen sängyssä on tilaa niille tyynyviritelmille
joita tarvitsen voidakseni olla makuulla. Mennessään se sammuttaa valot. Aamulla
se huolehtii että jannut pesee hampaansa, siis pesee eikä vaan kanna
hammasharjaa kädessään. Se suihkuttaa kaikille täinestosuihketta ja harjaa
hiukset. Iltapäivällä se tekee ensin omat läksynsä ja sen jälkeen tarkastaa
jannujen matikantehtävät. Mun tehtäväksi jää rustata paperin alakulmaan vanhemman
allekirjoitus. Mun tyttö. Iso ja osaavaa.
Se kurtistaa
kulmiaan kun puhun sen kasvamisesta ja sivulauseessa palaan taas siihen että
saa olla niin iso kuin jaksaa ja haluaa, eikä aina tarvitse olla yhtä osaava.
Välillä saa olla ihan pieni ja tarvitseva. Silloin kun siltä tuntuu. Silloin se
makaa mun sängyllä ja väittää ettei pääse sieltä pois.
Mä katson sen
välitodistusta kyyneleet silmissä ja muistelen sitä lasta jonka kanssa
juteltiin kuvakortein. Se lapsi tuntuu hetkittäin vieraalta, ja kuitenkin se
aika oli ihan vasta. Sitten törmään videopätkään jossa käydään läpi autistisenlasten välituntikäyttäytymistä koskevaa tutkimusta ja tunnistan tuloksista oman
lapseni - sanasta sanaan. Kun tutkija lukee esimerkkejään kuulen Tättiksen kertomukset koulupihan
tapahtumista mukana-ulkona-mukana-ulkona... Muistan taas että haasteet kasvaa
lapsen mukana muuttaen muotoaan.
Me istutaan
kehityskeskustelussa ja väliarviossa opettajan kanssa. Tättis on kirjoittanut
itselleen muistiinpanot ja esittelee koulutöitään arvioiden mitä olisi voinut
tehdä paremmin, mikä meni hyvin ja korjaa ensimmäisen lukukauden tavoitteita
heijastamaan välitodistustaan. Kommentoin fysiikan tehtäviä todeten että mä
tein itse vastaavia 7:llä luokalla – 13-vuotiaana. Se meinaa lukea kevään
aikana 10 kirjaa ja kirjoittaa niistä esseet. Moni asia mistä se puhuu
muistuttaa mua ennemminkin lukiosta kuin alakoulusta.
Ei ole helpointa
kasvaa monikkoperheen vanhimpana lapsena. Ei ole helpointa olla ikuinen kolmas pyörä
kun sisarukset on toistensa parhaita kavereita, kaksikolla kun on ”built-in-best-friend”
niitten opettajan sanoin. Ei ole helpointa olla kolmesta se ainoa tyttö. Siihen
mahtuu paljon kyyneleitä, turhautumista ja elämän epäreiluutta.
Se on meidän
Tättis, maailman paras ja ihanin.
Jotenkin hurjan hienoa ihan tuntemattomankin ihmisen lukea miten Tättis on kehittynyt, kun just eilen ja toissapäivänä luin läpi koko sen 100+n päivää autismin kanssa- blogin. Siitä, kun kaikki oli ihan alussa ja pojatkin vielä ihan pieniä, on bloginkin mukaan tultu ihan valtavan paljon eteenpäin.
VastaaPoistaMiten ihana kommentti! Kiitos! Aina välistä on tosiaan hyvä pysähtyä katsomaan miten pitkälle me ollaan päästy :)
Poista