Siirry pääsisältöön

eka kerta pitkään aikaan


Jotta ei pääse syntymään mitään väärinkäsityksiä niin kerrottakoon nyt alkuun että mä en tosiaankaan ole mikään fitness-tyyppi vaan enneminkin se pesunkestävä sohvaperuna joka seuraa muitten urheilusuorituksia mieluiten viinilasin tai oluen kanssa terassilla ja jonka mielestä juoksulegginsit on hyvät koska ne on ennen kaikkea mukavat.

Niin kuitenkin pääsi käymään että tämäkin himoliikkujien ympäröimä, keski-ikäinen ylipainoinen nais-ihminen päätti kokeilla liikuntamuotoa jonka nimiin yksi hänen ihanista lääkäriystävistään vannoo. Mies joka bilettää viikonloput Seattlen klubeilla poikaystävänsä kanssa, rakastaa hampurilaisiaan eikä elä päivääkään ilman viiniä. Tämä sama mies hurahti tähän juttuun vuosi sitten mun hymyillessä vieressä ymmärtäväisesti viiniä siemaillen ja hiljaa ajatellen että hyvä jos jaksaa kuukauden. Mutta kun se hurahdus on vuodessa syventynyt jonkinlaiseksi kyseenalaiseksi rakkaudeksi ryhmäliikuntaa kohtaan ja miehen puheessa vilahtelee soutu- ja juoksuviikot niin pakkohan munkin oli kokeilla. Ensin toki tekstasin sille sunnuntaina ja kysyin että kuolenko mä sinne. Mies kysyy että mitä mun sydänlääkäri sanoo asiaan ja vastaan että pumppu kyllä kestää. Eikun siitä vaan...



Niinpä marssin maanantaina Orange Theoryn toimipisteeseen ja sanon tiskin takana seisovalle timmille lihaskimpulle että haluan kokeilla. Mies katsoo mua päästä varpaisiin ja takaisin varpaista päähän ja toivottaa tervetulleeksi. Sitten se suosittelee mulle unlimited jäsenyyttä. Mä hörähdän nauramaan ja sanon että eiköhän näin alkuun kerta viikossa riitä. Se katsoo mua uudestaan  ylhäältä alas ja alhaalta ylös ja toteaa että jos mä jotain muutosta haluan niin siitä ei kyllä ole yhtään mihinkään. Heikompi olis tässä vaiheessa ja sanonut kiitos ei ja lähtenyt. Mä vastaan että yksi kerta viikossa on sata prosenttia enemmän kuin tämänhetkinen tilanne. Tässä kohdassa mut pelastaa nuori nainen joka sanoo lihaskimpulle että on hyvä aloittaa varovaisesti. Huokaan helpotuksesta ja varaan ekan tunnin kokeilumielessä seuraavalle päivälle. Kotimatkalla käyn ostamassa itselleni halvimmat mahdolliset lenkkarit koska epäilen ettei sinne voi mennä vaelluskengissä.

Seuraavana aamuna ahdan päälleni kummallisesti kutistuneet urheilurintsikat, vähän liian pienen urheilutopin ja kulahtaneet legginsit. Ne paremmat kun on varattu työkäyttöön. Ohjeitten mukaan täytän vesipullon ja pakkaan sen pyyhkeen kanssa autoon.

Alkuhaastattelussa multa kysytään minkälaista liikuntaa olen harrastanut viimeaikoina. Kysyn mukavalta naiselta vastakysymyksenä että mitä lasketaan liikunnaksi? Noooo... kävely... Joo! Mä kävelen. Useimpina päivinä älykellon askelmittariin tulee noin kymmenentuhatta askelta. – No mutta liikuthan sä! Niin kai, mutta en mä harrasta liikuntaa. Se kysyy koska mä olen ollut parhaimmassa kunnossa ikinä, vastaan että joskus parikymppisenä kun ajoin pyörällä töihin ja kävin jumpassa monta kertaa viikossa. Siitä on aikaa parikymmentä vuotta. Se kysyy muitakin kysymyksiä, niin kuin tavoitteita ja kerron että mun suurin tavoite on olla kuolematta sydän- ja verisuonitautiin keskenkaiken. Naista naurattaa. Mua ei naurata.



Käyn vaihtamassa lenkkarit jalkaan ja asetin lasin taakse odottamaan oman tunnin alkamista. Mun vieressä seisoo nainen, selkeä himoliikkuja, se kysyy onks tää mun eka kerta. Nyökkään. Se kysyy et hermostuttaako, vastaan että saan ihan just hyperventilaatiokohtauksen ja kuolen ennen kuin koko juttu edes alkaa. Kerron samaan hengenvetoon nähneeni painajaista edellisenä yönä, unessa seisoin siellä tunnilla ja ohjaaja sanoi mulle toistamiseen että mä olen tiellä. Nainen ottaa mua kiinni olkapäästä, katsoo mua silmiin ja sanoo että hyvin se menee. Hyvin se menee. Me ollaan kaikki joskus aloitettu. Hymyilen.

Valmentajaohjaaja selittää mulle miten homma toimii. Saan oman juoksumaton, soutulaitteen ja kuntosalisysteemin. Se sanoo ettei juoksumatolla tarvitse juosta, että kävelemällä saa ihan saman aikaan kuin juoksemalla, että heillä on hikipinkojakin jotka ei juokse. Hyvä. En voi juosta, selkä ei kestä. Käydään läpi soutulaitteen toiminta ja muut systeemit ja sit se alkaa.

Kävele ensin puoli mailia, vaihda soutulaitteeseen ja souda viisisataametriä. Takaisin juoksumatolle, sitten soutulaitteeseen ja taas takaisin kävelemään. Seuraan sykettä monitorilta, poimin pisteitä oikealta ja vasemmalta. Toivon että olisin tuonut vesipullon sijasta vesiämpärin. Välillä tasoitan hengitystä ja sit taas jatkan ohjeitten mukaan. Ohjaaja kehuu. Useampi tunnillaolija käy antamassa yläviitosen. Seuraavaksi on lihaskunto-osuus. Seuraan valmentajan ohjeita, etsin itselleni kaikista keveimmät painot ja ryhdyn hommiin. Valmentaja käy vaihtamassa mun painot toisiin ja kuiskaa että mä jaksan enemmän, huomaan jaksavani.

Orange Theory


Tunti – 60 minuuttia – menee hujauksessa. Kertaakaan en ole ajatellut että kuolen. Olen itseasiassa yllättynyt siitä miten kivaa mulla oli. Muut tunnilla olijat tulee yksitellen ja yhdessä kehumaan mua, sanomaan että pärjäsin tosi hyvin ekakertalaisena. Että ihanaa et olen aloittanut ja tullut mukaan, tervetuloa ja uudet yläviitoset. Olen kieltämättä aika ylpeä itsestäni. Lähtiessä varaan uuden tunnin seuraavalle viikolle. Aavistelen että saattaa vähän kolotella jälkikäteen. Laitan tekstarilla kuvan mun uudesta sykemittarista ystävälle. Se onnittelee ja tsemppaa. Illalla toinen lääkäriystävä on lisännyt mut Orange Theory Redmondin someryhmään. Se laittaa viestiä että käy jumpassa aamuviideltä ja et olis kivaa mennä yhdessä. Vastaan ettei musta ole jumppaamaan siihen aikaan ilman sydänpysähdystä, teho-osastolääkärinä se lupaa elvyttää jos tulee tarve.

Se mitä tapahtuu seuraavaksi kiteyttää sen miksi rakastan tätä maata. Mut toivottaa tervetulleeksi kymmenet mulle tuntemattomat ihmiset. Ne antaa mulle vinkkejä siihen miten lihaskipua kannattaa hoitaa seuraavina päivinä, kertoo omasta aloituksestaan ja onnittelee mua mun ekasta askeleesta. Jokaisen viesti on sama; ihanaa kun tulit mukaan. Osa oli ollut mukana samalla tunnilla ja muistaa sanoa miten hyvin pärjäsin. Tuskin maltan odottaa seuraavaa kertaa. Tänään kävin ostamassa itselleni sopivat urheiluliivit ja yläosan joka oikeesti mahtuu päälle. Ei musta ole tarkoituskaan tulla sitä lihaskimppua siinä tiskillä, mutta ei tästä varmasti haittaakaan ole.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän