Siirry pääsisältöön

saaks nutellaa?

Tättis tutkii mikroskoopilla lammen eläimistöä. 



Saanks mä nutellaa leivälle kysyy kymmenvuotias lauantaiaamuna, äiti vastaa lapselle että joo, miksikäs ei, ota nutella ruokakomerosta. Sillä aikaa kun mä sudin sokerista pähkinätahnaa vastaleivotulle leivälle lapsi jatkaa pohdintaansa: ”Mä otin nutellaa aamuleivälle viimeksi helmikuussa, helmikuun alussa... nutella ei ole kovin terveellistä, mutta se on hyvää. Meidän perheessä nutellaleivän saa syödä ehkä joka kolmas kuukausi, se on hyvä sääntö nutellaleivälle.” – Mä katson lasta kulmain alta ja hammasta purren mietin samalla mitä muu maailma mahtaa ajatella meidän perheen touhuista. Tekis mieli sanoa, mutten sano ettei meillä ole nutellasääntöjä – pitäköön sääntönsä.  Ei meillä ole kauheesti mitään muitakaan sääntöjä, mutta silti mun lapsen mielessä kaikessa on säännöt ja rytmi – järjestys. Sillä on sääntö ihan kaikkeen,  miten syödään, kuinka usein käydään ravintolassa, miten monta värikynää otetaan piirtäessä, missä järjestyksessä niitä käytetään, kuinka kylvetään, miten ajetaan pyörällä ja seurustellaan ystävien kanssa.

Vähän myöhemmin ne pelaa Unoa keittiön pöydän ääressä Fredden kanssa. Se on Tättiksen ja Fredden juttu, Tättis muistuttaa että tänään pitää pelata kahden päivän edestä koska yksi päivä jäi kouluviikolla väliin. Unoa pelataan jokainen päivä, se on Uno-sääntö. Kuuntelen kun ne juttelee pelin lomassa, tyttö huudahtaa isälleen, kysyen heti perään mitä isä tykkäsi hänen reaktiostaan? Oliko se hyvä reaktio siihen kohtaan peliä? Isä vastaa lapselle, kyllä oli, ihan oikeassa kohdassa. Lapsi jatkaa että huomaako isä kuinka hän on harjoitellut oikeanlaisia reaktioita. Paljon on harjoiteltu, mielettömästi opittu. Vain tarkka korva huomaa opitun fraasin ja harjoitellun naurahduksen oikeassa kohdassa. Paljon on edelleen opittavaa, ystävää ei voi vain hylätä pihalle seisomaan kun ei enää jaksa leikkiä vaan pitäis muistaa sanoa että lähtee sisään. Pitäis harjoitella joustamista vaikka joskus onkin kivaa piirtää vain kolmella värillä voi muut haluta käyttää useampaakin.

On hetkiä joina vanhempana katson liian tarkkaan ja läheltä, turhauttaa, ärsyttää ja väsyttää... se ulkoa opeteltu fraasi särähtää korvaan ja tekee mieli huutaa sille, vaatia että puhuis niinkuin ikäisensä. Ei niin kuin erityisopettaja ja terapeutti opettaa puhumaan. Usein olen sanonut ettei kaikkea tartte aina säädellä, liian moni lause alkaa niillä samoilla sanoilla: ”Meillä on sellainen sääntö että...” – Eikä ole. Sulla on, mutta ei meillä muilla.

Aamulla se suihkauttaa vettä hiuksiin, asettaa jakauksen kohdilleen ennen kuin sipaisee pinkkiä liitua vähän väriksi. Kainaloon sipaus deodoranttia samalla tavalla kuin mutsinsa on sille opettanut, vähän vaan. Miten siitä on kasvanut jo nuori nainen, ihanan mahtava, kaunis ja älykäs.

Kouluretkellä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän