Tänään on
keskiviikko ja kolmikolla itsenäisen työskentelyn päivä. Käytännössä se
tarkoittaa niissä perheissä joissa lapset ovat pienempiä että vanhemmat
joutuvat opettamaan lapsiaan tai että lapsilla on vapaapäivä. Meidän perheessä
jossa lapset ovat jo alakoulun vanhimpia ja puolivälissä yläkoulua keskiviikko
on ihan aidosti itsenäistä työskentelyä. Keskiviikkoisin on usein myös
esitelmiä ja luentoja koulun ulkopuolisilta osaajilta, viime viikolla
viidesluokkalaisille oli puhumassa Miya McClain - Girl Geek X , ja tällä
viikolla Bill and Melinda Gates Foundation Covid-19 rokotteen kehitystyöstä. Tättis
taas tekee itsenäisesti opettajien antamia tehtäviä, esitelmiä ja ryhmätöitä.
Muut neljä päivää
koulua käydään etänä opettajien johdolla. Ihan oikeaa koulua, sellaista missä
on opettaja ja oppilaat ja vuorovaikutusta niin oppilaitten kuin opettajan
kanssa. Omat lapset viihtyvät hyvin
etäkoulussa. Tättis ehkä kaipaa eniten ystäviään sillä ne parhaat kaverit nyt
sattuvat asumaan perheissä jotka ottavat pandemian tosissaan ja kaikki
tapaamiset myös kouluajan ulkopuolella ovat virtuaalisia. Hän kaipaa
lounasaikaa kirjastossa ystäväpiirin kanssa ja lyhyitä kohtaamisia koulun
käytävillä. Pojat tapaavat ystäviään ulkona pyöräillen, skeittaillen ja leikkien
ulkoleikkejä. Maskit ovat käytössä ja etäisyyksistä pidetään huolta jo ihan
senkin takia että ystäväperheillä on perheenjäseniä joiden immuunipuolustus on
vaillinainen.
5. luokkalaisen lukujärjestys |
Etäkoulu on ollut
meidän arkea pian vuoden. Keväällä rämmittiin, alkuun miten kukin parhaaksi
näki, sitten siten että opettajat antoivat etätehtäviä joiden tekemistä
vanhemmat valvoivat ja syksystä alkaen koulu oli oikeasti siirtynyt nettiin.
Meidän lasten koulupiiri käyttää Teamsiä, naapurikoulupiiri Zoomia ja jopa
koulujen välillä on valtavia eroja siinä miten etäopetus toteutetaan, mutta
niinpä niitä eroja on ollut aina myös lähiopetuksessa. Etäkoulusta
keskustellaan ymmärrettävästi paljon ja kun toteutustapoja on noin miljoona on vastaavasti
myös kokemuksia toinen mokoma kun mukaan lisätään vielä lapset ja se miten
erilaiset perheet ja lapset kokevat etäopetuksen. Meidän perheelle, meidän
lapsille ja meidän kouluissa tämä on toiminut hyvin. Olen jopa kokenut että
erityisen tuen tarpeista on tällätavoin huolehdittu jopa paremmin kuin ennen
pandemiaa.
Mikä on koulun
tehtävä? Oppiminen? Akateeminen sivistys? Yhteistyötaidot? Kanssakäymistaidot?
Erilaisuuden sietämisen oppiminen? Sosiaaliset taidot? Turvallisuus? Syrjäytymisen
ehkäisy ja mielenterveystyö? Kaikki. Keväällä keskityttiin puhtaasti akateemisten
taitojen ylläpitämiseen. Koulupiirin tavoite oli etteivät opitut taidot ja
tiedot valuisi hiekkaan, kaikki muu mitä koulu tarjosi jäi sivuseikaksi jos nyt
ei lasketa ilmaista kouluruokaa kaikille sitä haluaville. Kaikille jaettiin
tietokoneet ja niille joilla ei ollut nettiä hankittiin sellainen. Jokaisella
lapsella oli huhtikuun alussa kasa viikoittaisia tehtäviä, tietokone,
nettiyhteys ja yksi lämmin ateria päivässä.
5. luokkalaisen lukujärjestys |
Meillä etäkoulu
on toteutettu ylitse kaikkien odotusten. Alakoululaisilla on jopa mahdollisuus
yhteiseen lounashetkeen ystävien kanssa, opetus ja oppiminen on interaktiivista
ja yhteistyössä lasten kanssa tapahtuvaa ja siihen sisältyy myös ihan erikseenkin
määritelty aika sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen kehittämiseen,
jutteluun, leikkeihin ja ryhmätöihin. Opetus ja oppiminen ovat monimuotoisia ja
monipuolisia, en voisi toivoa parempaa tässä ikuisessa poikkeustilanteessa.
Tiedostan että olemme varmasti melkoinen poikkeus ja meidän kokemuksemme on siten
poikkeuksellisen hyvä.
Perheessämme on
kaksi työssäkäyvää vanhempaa, me teemme kuitenkin pääsääntöisesti töitä kotoa
ja olemme siten fyysisesti läsnä. Kumpikin meistä istuu palavereissa pitkin
päivää eikä meillä ole mahdollisuutta osallistua lasten oppimiseen, enkä
toisaalta myöskään katso sitä tehtäväkseni, se on koulun työ. Puutun
tilanteeseen ja lasten oppimiseen vain silloin kun lasten opettaja minua
erikseen lähestyy mutta koulusta tullut palaute on ollut miltei poikkeuksetta
hyvää. Eilen kuulin ällistyksekseni että meidän kuopuksen teknologiataidot ovat
huimat, minä kun luulin että se hädintuskin löytää pistorasian.
7. luokkalaisen lukujärjestys |
Haasteita toki on
siinä missä aikuisellakin, minäkin saatan eksyä kesken tylsän palaverin
lukemaan uutisia ja näin saattaa käydä myös lapselle, olemmehan me kuitenkin vain
ihmisiä ja muistan hyvin kuinka omassa nuoruudessa ajatukset harhailivat
muualla opettajan monotonisen äänen kadotessa jonnekin kaukaisuuteen. En
myöskään usko että keskittyminen on ollut herkeämäntöntä silloinkaan kun lapset
ovat fyysisesti olleet luokkahuoneessa opettajan kanssa. Myös oppimistulokset puhuvat puolestaan, Tättis on edelleen kympin oppilas joka suorittaa yläkoulussa lukiokursseja, poikien arvosanat ovat samalla tasolla kuin ne ovat olleet ennenkin.
Kun jonakin
päivänä palataan taas takaisin toimistoille ja kouluihin voidaan katsoa
taaksepäin ja todeta miten valtavasti tämä aika on kehittänyt taitoja jotka
muuten olisivat jääneet oppimatta tai opittu vasta myöhemmin elämässä. Videopalavereista
on tullut arkea, samoin se lapsi joka ei ennen osannut käynnistää tietokonetta
saati lähettää sähköpostia saa nyt kiitosta koulusta teknologiataidoistaan.
Vaikka tavoitteena ei ole virtuaalinen elämä ovat nämä asiat tulleet jäädäkseen
ja niistä on myös valtavasti iloa. Toivon että myös etäkoulu jää elämään
koulumuotona sillä sille on paikkansa. Omassa perheessä se olisi pelastanut
paljon niiden kuukausien aikana kun lapsi oli murtuneen jalkansa takia
pyörätuolissa ja vihasi koulua, tai silloin kun koulu oli niin ahdistava paikka
ettei sinne voinut mennä viikkoihin. On olemassa lapsia ja perheitä joille
syystä tai toisesta tämä oppimismuoto on kivijalkakoulua parempi eikä etäkoulu
tällaisenaan sulje pois myöskään niitä muita koulun sivutuotteita, sosiaalisia
taitoja, ryhmässä toimimista, mielenterveystyötä ja monia muita asioita.
Kommentit
Lähetä kommentti