Tättis valvoo aamutuimaan pikkukoululaisten turvallista koulutietä. |
Viikko on mennyt
koulun kanssa säätäessä. Meillä on asiat hyvin, koulu tule vastaan ja on
sitoutunut ratkaisukeskeiseen
lähestymistapaan – se on ihan valtavan iso asia, se meidän tiimi.
Tättis tulee
maanantaina kotiin koulusta. Kiukuttelee aikansa ja saa lopulta kerrottua mikä
mättää. Asiat tulee ulos yhtenä valtaisana ryöppynä, kuinka opettaja on takavarikoinut
kynän ja kuinka sen mielestä Tättis tekee aina kaiken väärin ja kuinka
välitunnillakin tulee vaan koko ajan riitaa kaikkien kanssa. Me mietitään
ratkaisuja yhdessä. Miksi opettaja huomauttaa koko ajan kaikesta? Miksi kynä
takavarikoitiin? Aikuisen vinkkelistä katsottuna opettajan toimintaa on helpompi
ymmärtää, olenhan minä tämän lapsen äiti ja todistan ihan samanlaisia ongelmia
myös kotona. Uutta on se että nämä asiat näkyvät näköjään nyt myös koulutyöskentelyssä
toisin kuin aiempina vuosina.
Laitan
sähköpostin opettajalle ja erityisopettajalle. Seuraavana päivänä juttelen
erityisopen kanssa pitkään. Yhteispalaveri on sovittu heti keskiviikolle. Ennen
palaveria osallistun luokkahuonetyöskentelyyn reilun tunnin antamalla
matematiikan tukiopetusta ja ohjaamalla pienryhmää.
Aamulenkillä perjantaina |
Luokalla on 29
lasta. Se on kymmenen enemmän kuin edellisenä vuonna. Luokkahuoneessa on
meluisaa ja ahdasta, ja mulla on lapsi joka tarvitsee liikettä tilassa johon
sitä ei kerta kaikkiaan mahdu. Tättis on myös tottunut saamaan enemmän huomiota
opettajalta, mutta ymmärrettävästi sitäkin on tänä syksynä aiempaa vähemmän. Opettaja
kertoo että Tättis keskittyy luokassa lähinnä säätämään. Nousee ylös hakeakseen
nenäliinan. Nousee ylös mennäkseen teroittamaan kynää. Nousee ylös ottaakseen
jotakin repustaan. Nousee ylös kysyäkseen jotakin opettajalta. Nousee ylös...
Näen ongelman ja kysyn miten se on ajateltu ratkaista. Tättiksellä on
ensimmäistä kertaa vanhemmanpolven opettaja, sellainen jolla on selkeä visio
siitä miten luokkahuoneessa toimitaan. Ero edelliseen vuoteen on valtava. Ei
pelkästään Tättikselle vaan kaikille. Tättis vaan sietää tilannetta
keskimääräistä huonommin.
Erityisopettaja
ottaa ekan kopin. Se sanoo muuttavansa erityisopetussuunnitelmaa niin, että
Tättis pääsee pienryhmään päivittäin keskellä päivää. Ryhmään jossa voi puhua
ja saa erityisopen huomion. Minä ehdotan luokkaan aktiivituolia ja opettaja
ilmoittaa ettei se tykkää niistä. Kysyn tykkäiskö se siitä kuitenkin enemmän
kuin ympäri luokkaa vaeltelevasta lapsesta? Tuoli kun tarjoaisi mahdollisuuden
liikkeeseen ilman paikalta nousemista. Löydetään kompromissi, tasapainotyyny
tuoliin ja kuminauhat tuolinjalkoihin. Tättis saa myös luvan siirtyä
työskentelemään yksin halutessaan. Pulpetit kun on kuuden ryhmissä ja jo se
saattaa välillä olla prinsessalle kohtuuton vaatimus.
Tilannetta
jäädään seuraamaan liikennevalojärjestelmällä. Opettaja merkkaa neidin
päivyriin miten päivä on mennyt ja opettajan merkinnän alle Tättis värittää
itse oman valonsa. Mä käyn jatkossakin luokassa kerran viikossa auttamamassa ja
pääsen samalla seuraamaan miten luokassa sujuu.
Pubissa on illalla tunnelmallista. Monessa pöydässä istuu tuttuja. |
Kun
torstai-iltana istun lasillisella muutaman muun äidin kanssa on kaikilla sama
viesti. Neljännen luokan alkaminen on ollut kaikilla odotettua haastavampaa.
Ryhmät on suuria ja tapa opiskella ja opettaa on selkeästi toisenlainen kuin
edellisinä vuosina. Vaikka retkiä on paljon ja luokissa tehdään yhdessä
asioita, ei aikaa leikille enää ole ja se näkyy jokaisen kotona. Yhtäkkiä koulussa
tehdäänkin töitä – aikuisten oikeesti.
Syysaamu kutittelee kirpeänä nenänpäätä aurinkoisella metsäpolulla kun me Martan kanssa haistellaan syksyisen maan voimakasta tuoksua. Maahan on pudonnut ampiaispesä, tikka etsii termiittejä jossakin lähistöllä ja joskus aiemmin samaa polkua on kulkenut ratsukko tuoreista kavionjäljistä päätellen. Jossakin kauempana moottorisaha kaataa ison puun. On perjantaiaamu.
Me löydettiin ampiaispesän jämät. |
Kommentit
Lähetä kommentti