Siirry pääsisältöön

kun koulussa takkuaa

Tättis valvoo aamutuimaan pikkukoululaisten turvallista koulutietä. 


Viikko on mennyt koulun kanssa säätäessä. Meillä on asiat hyvin, koulu tule vastaan ja on sitoutunut  ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan – se on ihan valtavan iso asia, se meidän tiimi.

Tättis tulee maanantaina kotiin koulusta. Kiukuttelee aikansa ja saa lopulta kerrottua mikä mättää. Asiat tulee ulos yhtenä valtaisana ryöppynä, kuinka opettaja on takavarikoinut kynän ja kuinka sen mielestä Tättis tekee aina kaiken väärin ja kuinka välitunnillakin tulee vaan koko ajan riitaa kaikkien kanssa. Me mietitään ratkaisuja yhdessä. Miksi opettaja huomauttaa koko ajan kaikesta? Miksi kynä takavarikoitiin? Aikuisen vinkkelistä katsottuna opettajan toimintaa on helpompi ymmärtää, olenhan minä tämän lapsen äiti ja todistan ihan samanlaisia ongelmia myös kotona. Uutta on se että nämä asiat näkyvät näköjään nyt myös koulutyöskentelyssä toisin kuin aiempina vuosina.

Laitan sähköpostin opettajalle ja erityisopettajalle. Seuraavana päivänä juttelen erityisopen kanssa pitkään. Yhteispalaveri on sovittu heti keskiviikolle. Ennen palaveria osallistun luokkahuonetyöskentelyyn reilun tunnin antamalla matematiikan tukiopetusta ja ohjaamalla pienryhmää.

Aamulenkillä perjantaina


Luokalla on 29 lasta. Se on kymmenen enemmän kuin edellisenä vuonna. Luokkahuoneessa on meluisaa ja ahdasta, ja mulla on lapsi joka tarvitsee liikettä tilassa johon sitä ei kerta kaikkiaan mahdu. Tättis on myös tottunut saamaan enemmän huomiota opettajalta, mutta ymmärrettävästi sitäkin on tänä syksynä aiempaa vähemmän. Opettaja kertoo että Tättis keskittyy luokassa lähinnä säätämään. Nousee ylös hakeakseen nenäliinan. Nousee ylös mennäkseen teroittamaan kynää. Nousee ylös ottaakseen jotakin repustaan. Nousee ylös kysyäkseen jotakin opettajalta. Nousee ylös... Näen ongelman ja kysyn miten se on ajateltu ratkaista. Tättiksellä on ensimmäistä kertaa vanhemmanpolven opettaja, sellainen jolla on selkeä visio siitä miten luokkahuoneessa toimitaan. Ero edelliseen vuoteen on valtava. Ei pelkästään Tättikselle vaan kaikille. Tättis vaan sietää tilannetta keskimääräistä huonommin.

Erityisopettaja ottaa ekan kopin. Se sanoo muuttavansa erityisopetussuunnitelmaa niin, että Tättis pääsee pienryhmään päivittäin keskellä päivää. Ryhmään jossa voi puhua ja saa erityisopen huomion. Minä ehdotan luokkaan aktiivituolia ja opettaja ilmoittaa ettei se tykkää niistä. Kysyn tykkäiskö se siitä kuitenkin enemmän kuin ympäri luokkaa vaeltelevasta lapsesta? Tuoli kun tarjoaisi mahdollisuuden liikkeeseen ilman paikalta nousemista. Löydetään kompromissi, tasapainotyyny tuoliin ja kuminauhat tuolinjalkoihin. Tättis saa myös luvan siirtyä työskentelemään yksin halutessaan. Pulpetit kun on kuuden ryhmissä ja jo se saattaa välillä olla prinsessalle kohtuuton vaatimus.

Tilannetta jäädään seuraamaan liikennevalojärjestelmällä. Opettaja merkkaa neidin päivyriin miten päivä on mennyt ja opettajan merkinnän alle Tättis värittää itse oman valonsa. Mä käyn jatkossakin luokassa kerran viikossa auttamamassa ja pääsen samalla seuraamaan miten luokassa sujuu.

Pubissa on illalla tunnelmallista. Monessa pöydässä istuu tuttuja. 



Kun torstai-iltana istun lasillisella muutaman muun äidin kanssa on kaikilla sama viesti. Neljännen luokan alkaminen on ollut kaikilla odotettua haastavampaa. Ryhmät on suuria ja tapa opiskella ja opettaa on selkeästi toisenlainen kuin edellisinä vuosina. Vaikka retkiä on paljon ja luokissa tehdään yhdessä asioita, ei aikaa leikille enää ole ja se näkyy jokaisen kotona. Yhtäkkiä koulussa tehdäänkin töitä – aikuisten oikeesti. 

Syysaamu kutittelee kirpeänä nenänpäätä aurinkoisella metsäpolulla kun me Martan kanssa haistellaan syksyisen maan voimakasta tuoksua. Maahan on pudonnut ampiaispesä, tikka etsii termiittejä jossakin lähistöllä ja joskus aiemmin samaa polkua on kulkenut ratsukko tuoreista kavionjäljistä päätellen. Jossakin kauempana moottorisaha kaataa ison puun. On perjantaiaamu.

Me löydettiin ampiaispesän jämät.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

koulushoppailua amerikan malliin (osa 2)

Kolmen päivän retkellä me kierrettiin neljä koulua. Kouluista kaksi on julkisia yliopistoja ja kaksi yksityisiä. Kouluista yksi oli pieni, kaksi keskikokoista ja yksi suuri. Tämän kuun loppupuolella edessä on vielä retki tytön ykkösyliopistoon ja sen pienempään sisarukseen. Alun perin oli ajatus vierailla vielä osavaltion pohjoisosan julkisessa yliopistossa, mutta kesän retkellä löytyi parempia vaihtoehtoja.  Kouluvierailuilla tutustutaan koulun lisäksi myös paikkakuntaan, jolla koulu sijaitsee. Onhan silläkin väliä minkälaisessa ympäristössä kampus sijaitsee ja onko siellä mitään tekemistä koulun ulkopuolella. Näistä meidän kouluista Tättiksen ykkös- ja kakkosvaihtoehdot sijaitsevat Seattlen alueella. Nämä vaihtoehdot antaisivat tytön asua kotona ja säästää siten asumiskuluissa ja kun työpaikkakin on jo olemassa, olisi kaikin puolin helppoa pysyä täällä kotinurkilla. Yksi kouluista on osavaltion toiseksi suurimmassa kaupungissa, kaksi pikkukaupungeissa ja yksi paikassa, jossa ei o...

Oodi Julkiselle Opetukselle

Mikä jakaa ihmisiä enemmän kuin näkemys koulusta ja koulutuksesta? Täällä tiikeriäitien ja helikopterivanhempien luvatussa ihmemaassa, on tällainen suomalainen vanhempi, jonka mielestä lapset saa opiskella just mitä lystäävät (ainakin melkein) vähän kummajainen. Ei pelkästään kummajainen toisten vanhempien mielestä, vaan myös lasten ja nuorten silmissä. Outo on sellainen äiti, jonka lapsi voi ihan rauhassa valita valinnaisensa itse, opiskelkoon vaan teatterilavastusta tai keittämisen kemiaa. Kaikkea kannattaa kokeilla! Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattina en koskaan oikeastaan edes harkinnut yksityiskoulua meidän lapsukaisille. Päinvastoin, huokaisin helpotuksesta kun kaksi kolmesta pääsi jopa kunnalliseen, ilmaiseen eskariin ja vain yhden eskarista jouduttiin maksamaan. Samoihin aikoihin opin myös ettei yksityiskouluilla ole täällä velvollisuutta järjestää erityisopetusta ja siksi moni yksityiskoulu viisaasti valitsee oppilaikseen ne joilla ei ole erityisen tuen tarvetta. Erikseen...

koulushoppailua amerikan malliin (osa 1)

Silloin joskus kauan aikaa sitten… siis oikeesti kauan aikaa sitten olin aloittelemassa abivuotta Helsingissä. Kukaan ei puhunut mistään muusta kuin kirjoituksista ja ehkä yliopistosta. Siinä opinahjossa jota minä kävin oli silloin 80-luvun loppupuolella olemassa tasan yksi yliopisto. Ihan jokainen meistä oli jatkamassa opintojaan Helsingin Yliopistossa, sitten kun sinne joskus pääsisi. Ainakin siltä se silloin tuntui. Todellisuudessa moni jatkoi lukiosta Helsingin Yliopistoon, muutama piti välivuoden tai kaksi. Joku luki ensin itsensä yo-merkonomiksi, muutama haki lastentarhanopettajaopistoon ja kai kaksi uskalsi lähteä pois Helsingistä. He lähtivät Mikkeliin opiskelemaan MBA-tutkintoa.  Tänä syksynä oma tyttäreni aloittaa täällä viimeistä vuottaan high schoolissa. Oikeasti hän opiskelee pian jo toista vuotta collegessa ja tulee valmistumaan lukiosta kädessään myös Associates Degree. Associate's Degree on Yhdysvalloissa tarjottava kaksivuotinen korkeakoulututkinto, jota suoritetaa...