Siinä se on, harjakorkeudessaan. |
Meidän uusi
koulu, se uusi koulu siellä meidän kotikadun päässä, on noussut
harjakorkeuteensa. Vähän matkan päässä rakennetaan uutta yläkoulua ja sekin
valmistuu juuri parahiksi, silloin kun Tättis siirtyy yläkouluun. Meidän lapset
pääsee uuteen ja hienoon, uuteen ja odotettuun. Uusia kouluja on odotettu
vuosia, niistä on äänestetty ja äänestykset hävitty kirvelevän monta kertaa,
mutta nyt, nyt ne vihdoinkin saadaan.
Me ollaan
tiedetty jo siitä aamusta kun koulurakennuspäätös oli vaaleissa viimeinkin
mennyt läpi, että meidän lapset menee uusiin kouluihin, monen muun kohdalla
tuleva syksyn koulunaloituspaikka varmistui vasta viime viikolla. Olettaisin että
valtaosin ollaan ainakin kohtuullisen tyytyväisiä, mutta toki on niitäkin joita
koulurajojen uudelleen vetäminen kohteli kaltoin. Yksi niistä on ollut Tättis.
Tunnen myötätuntoa niiden kohdalla jotka asuvat tuossa pienessä vihreässä pläntissä. Meidän koulun alue on se likaisenkeltainen oikealla laidalla. Vanha koulu on sininen alue. |
Siis mitä.
Justhan mä sanoin että tätä on odotettu. Niin sanoin niin, mutta Tättis. Tättis
ei ole odottanut. Tättis on tavallaan tiennyt ja samalla päättänyt olla
menemättä. Osin syy on meidän vanhempien. Päätettiinhän mekin alunperin ettei Tättis
siirry uuteen kouluun, että pojat menee ja Tättis jää vanhaan. Puhuin siitä
rehtorinkin kanssa keväällä ja sain lupauksen ettei sen tartte mennä. Niinpä se on saanut möllöttää siinä ajatusmaailmassa ettei uusi koulu liikauta sen maailmaa mitenkään.
Syksyn ja kesän
aikana me ollaan seurattu koulurajojen vetämistä, uuden koulun kasvua – siis ihan
fyysistä kasvua – ja oman lapsen koulunkäyntiä. Lopulta me vanhemmat tultiin
johtopäätökseen ettei uusi ympäristö ehkä sittenkään olis ihan huono vaihtari. Vanha koulu muuttuu uusien oppilaitten myötä ja moni opettajistakin siirtynee tähän uuteen ja kauniiseen, vastavalmistuvaan opinahjoon. Ja sitten on ollut sekin ajatus että vois olla hyväkin harjoitella uutta koulua vuosi, ennen kuin joutuu siirtymään uuteen kouluun ja vielä aineopettaja vetoiseen systeemiin jossa jokainen oppitunti on eriluokassa yläkoulussa. Ehkä se iso muutos vois tuntua pienemmältä jos sitä pääsee harjoittelemaan.
Tapasin uuden
koulun tulevan rehtorin ensimmäistä kertaa kesäkuussa, olin vaikuttunut.
Reksillä oli mukanaan 3- ja 5-vuotiaat lapset, aviopuoliso ja lasten
isovanhemmat uuden koulun peruskiven muuraustilaisuudessa. Reksi puhui siitä
miten opetussuunnitelmaa muokataan niin että osa oppimisesta tapahtuu ulkona,
hyödyntäen koulua ympäröivää metsää, maastoa ja kasvillisuutta.
Uusi rehtori, sen lapset ja vanhemmat. |
Tänä syksynä me
ollaan vanhempina työstetty asiaa. Yhdessä lasten kanssa ja keskenämme. Lopulta
pojatkin valjastettiin mukaan lobbaamaan siskoa uuteen kouluun. Siihen uuteen
kouluun joka on ihan vieressä, niin vieressä että meidän etuovelta voi seurata
lasten koko koulumatkan. Koulumatkan johon ei liity yhtään kadunylitystä.
Mutta Tättis on
pysynyt kannassaan; ei, en mene.
- Olisit samassa koulussa
poikien kanssa?
- Ei me leikitä
koulussa kuitenkaan.
- Suuri osa sun
koulutovereista muuttaa uuteen kouluun?
- Kukaan mun
kavereista ei muuta.
- Voisit kävellä
kouluun.
- En halua.
- Uusi koulu olis
hyvää harjoitusta uutta yläkoulua varten.
- Hmmm... en halua
harjoitella.
- Erityisope tuntee
uuden erityisopen ja on sitä mieltä että sun pitäis ainakin harkita
siirtymistä.
- En halua. En
harkitse. En, en en... EN.
Kunnes lapsi
takkinsa käänsi. Ai miten? No, uuden koulun uusi rehtori laittoi perheille
sähköpostia. Kertoi itsestään ja koulusta. Järjesti uuden koulun
nimeämiskilpailun ja listasi tukun tilaisuuksia tutustua uuteen kouluun ja sen opettajiin alkaen ensi maanantaista. Lapsi lukee sähköpostia. Lapsi on hiljaa. Lopulta lapsi sanoo
harkitsevansa uuteen kouluun menemistä.
Seuraavana
päivänä lapsi on päättänyt mennä uuteen kouluun.
Kommentit
Lähetä kommentti