Pieni poika
katsoo minua kulmat kurtussa ja kysyy voidaanko pitää vähän taukoa? Katson
kelloa, se on pian yksitoista ja me ollaan edelleen sen ensimmäisen
matikantunnin kimpussa, vastaan että pidetään vaan. Kuinka pitkään? Vartti?
Okei.
Jannu palaa
takaisin alakertaan ennen kuin lakisääteinen kahvitauko on päättynyt ja
moiskauttaa pusun mun poskelle, olet ihana äiti. Pussaan takaisin ja vastaan
että niin sinäkin, enää kolme tehtävää, viimeiset viisitoista laskua -
murtolukuja. Päättäväisesti poika istuu takaisin tuolille ja me palataan
takaisin hommiin. Luen tehtävän ja kirjoitan vastaukset, poika itse laskee mun
avustuksella. Kymmenen jaettuna kahdella? Kaksikymmentä tulee topakka vastaus.
Ookoo, kymmenen JAETTUNA kahdella on kaksikymmentä? Ei, kun kaksitoista...
viisi, se on VIISI. Oletko varma? Olen. Kirjoitan vastauksen
tietokonesovelluksen lomakkeeseen. Kun kaikki tehtävät on tehty, me katsotaan
kertausvideo, kun alligaattori kertoo että 12/8 voidaan supistaa etsimällä
kummallekin numerolle yhteiset jakajat pojan ilme kirkastuu ja se hihkaisee; Ӏiti,
sä opetit tän mulle just!!!!! Ne on 2 ja 4!!!! Mä osaan!” Me heitetään yläviitoset
mutta salaa mietin osaako se tän myös huomenna kun hommaa jatketaan.
Me ollaan istuttu
aurinkoisessa keittiössä tekemässä matematiikan oppituntia yli kaksi tuntia. Opettajan
lähettämässä viikko-ohjelmassa tähän olisi pitänyt mennä oppilaalta
maksimissaan 40 minuuttia ilman aikuisen apua. Tiedän että se on mahdollista,
meillä on kaksi muuta lasta ja pienen ahertajan veli suoriutui omastasta
matematiikantunnistaan alle puolessa tunnissa ja siinä vaiheessa kun me ollaan päästy
matikan loppuun, on veli ja sisko jo aikaa sitten tehneet kaikki tehtävänsä ja siirtyneet
sohvalle lukemaan kirjaa. Tässä nuorellamiehellä on vielä jäljellä lukeminen,
kirjoittaminen ja muutama muu, onneksi ne sujuvat lapselta paremmin, laadusta
en mene takuuseen. Väsymys ja kiire leikkimään painavat vaakakupissa.
Laitan
opettajalle viestiä että vastaukset on mun kirjoittamia, ylenmääräisen
turhautumisen vähentämiseksi, minä olen kirjuri ja nuorimies laskee. Lapsen
erityisopetussuunnitelmassa sanotaan että lapsella on oikeus käyttää
matematiikan opetuksessa apuvälineitä ja antaa vastaukset sanallisesti, en minä
sitä siksi tee, vaan välttääkseni kyyneleitä ja ärräpäitä. Sujuu helpommin
näin. Opettaja vastaa ja kiittää että huolehdin lapsen mukautetusta
opetuksesta, kysyy kauanko meillä sen matematiikan parissa istutaan pävittäin
ja vastaan reippasti että kyllä meillä tähän yhteen aplikaatioon kuluu iloisesti
pari tuntia ja sitten on ne kaksi muuta, mutta ne on helpompia.
Nettikoulun
järjestäminen lapselle kuin lapselle on haastavaa. Miten hoidetaan opetus kun
videot ja teksti riittävät monelle lapselle vain vähän matkaa... Seuraan tätä
aitiopaikalta kolmen lapsen äitinä. Kolme erityislasta, mutta vain yhdellä
kolmesta oppimisvaikeuksia. Monen erityislapsen vanhemman suurin huoli on ollut
erityisopetussuunnitelmien toteutuminen nyt kun lapset ovat kotiopetuksessa.
Realiteettihan on se että moni meistä vanhemmista istuu nyt kaikkien muitten
jakkaroitten lisäksi koulunkäyntiavustajan pallilla, mutta kuinka paljon on
liikaa?
Seuraavassa
sähköpostissa ope sanoo että yli kaksi tuntia on ihan liikaa, hän juttelee
erityisohjaustiimin kanssa ja palaa asiaan. Iltapäivällä meidän on siirretty
toiseen matematiikanohjelmaan ja erityisopettajan tiimi on otettu mukaan
valvomaan tehtäviä. Mut vapautetaan koulunkäyntiavustajan tehtävästä. Suunnitellaan
aikaa kun palataan kouluun, sitten joskus, jannu siirretään matematiikan
pienryhmäopetukseen erityisopettajan johdolla.
Kaksi muuta
pärjää ihan hyvin. Kummankin ohjaustiimien vetäjät pitää meidän kanssa virtuaalipalaverin
muutaman viikon välein, se riittää hyvin. On helpompaa auttaa lasta omantoiminnanohjauksessa
kun se vaatii seinälle kirjoitetun lukujärjestyksen johon lapsi voi tehtävän
tehtyään laittaa rastin viereen tai tukea sosiaalisiataitoja kotona,
ympäristössä jossa lapsi muutenkin toimii koulutyön ulkopuolella ja sosiaaliset
kontaktit ovat rajallisia. Akateemisen tuen tarve onkin kinkkisempi juttu.
Erityisen tuen
toteutuminen nettiopetuksessa vaihtelee koulusta, opetustiimistä ja
koulupiiristä toiseen. Pienryhmäopetusta on haastavaa järjestää tilanteessa
jossa oppilaat ovat omissa kodeissaan ja vanhempien mahdollisuus osallistua
koulutyöhön vaihtelee. Jos erityisopetus vaatii vanhemmalta paljon ihan
tavallisenkin koulunkäynnin aikana, vaatii se vielä enemmän nyt ja moni
vanhempi kokee olevansa napit vastakkain koulun kanssa vaikka huomattavasti
hedelmällisempää olisi tehdä yhteistyötä ja pyrkiä löytämään toimintatapoja
jotka mahdollistavat oppimisen myös nyt. Jos jostakin pitää karsia, mikä on
tärkeää? Mitä tehdään ja mitä jätetään tekemättä? Kuinka paljon on sopivasti? Me
olemme siitä onnellisessa asemassa että meillä on hyvä työsuhde lasten
opetustiimien kanssa, että vanhempana koen tulevani kuulluksi ja koulunkäynti
ei haasteista huolimatta nosta hikikarpaloita otsalle sen enempää lapselle kuin
lapsen vanhemmallekaan.
Kommentit
Lähetä kommentti