Osaako teidän robotti-imurit kääriä vessapaperia? Meidän näköjään osaa. |
Huolimatta siitä
että tätä hetkeä oli odotettu koko se kuusi viikkoa kun opetin itse lapsia
kotona, oli viikonloppuna ilmassa pientä paniikkia. Me oltiin jotenkin päästy
hyvään rytmiin ja kun koulut kuitenkin toimittivat heti toisesta viikosta
alkaen meille tukitehtäviä, pyöri arki oikein mukavasti.
Tanssitunnilla. |
Aamulla tehtiin ne
opettajien toivomat DreamBoxit, Lexiat, Aleksit ja EduTypingit ja sen jälkeen saatettiin
mun johdolla tutustua milloin mihinkin. Kuudessa viikossa me ehdittiin metsään
tunnistamaan kevätkukkia, siivoamaan, pesemään pyykkiä, ruuanlaittoon, leipomaan,
katsomaan elokuvia ja kirjoittamaan niistä, tai vaikka vertailemaan kahta
musiikinlajia keskenään. Kahden ekan viikon takeltelun jälkeen kotikoulu sujui
ongelmitta ja mä ehdin hyvin hyppimään omiin palavereihini ja ohjelmoimaan
sivussa lasten terapioita, tanssitunteja ja karatesysteemejä. Ulkoilu
hoidettiin joko yhdessä kävely- tai pyöräretkin, tai lähetin lapset keskenään
pyöräilemään, kiertämään lähilammen tai vaikka pelaamaan jalkapalloa Martan
kanssa. Iltapäivän lukutuokion aikaan, minä tein omaa markkinointia tai
kirjoitin blogia.
Koirajalista. |
Eilen meillä
alkoi kuitenkin uusi opiskelumalli, opettajavetoinen ja arvosteltava.
Sunnuntaina sähköpostiin alkoi tipahtelemaan viestejä opettajilta ja erityisopettajilta
ja puheterapeutilta ja oppilaanohjaajalta, kumpaakin rehtoria unohtamatta. Muistuttipa
koulun ruokapalvelukin taas tilaamaan koulupiirinsivustolta ilmaiset aamiaiset
ja lounaat, palvelu joka on kaikki nämä viikot ollut jokaisen koululaisen ja
heidän perheittensä ulottuvilla – siis kaikille perheenjäsenille, ei vain
koululaisille. Ne perheet joilla on taloudellisen tuen tarve, saavat lisäksi ylimääräistä
ruoka-avustusta vanhempainyhdistykseltä, samoin kuin tarvittavat
koulutarvikkeet.
Maanantain
koittaessa tulostelin ohjeita ja yritin hahmottaa mitä meidän piti tehdä ja
missä järjestyksessä. Mikä olisi pakollista ja mitkä tehtävät olivat
vapaaehtoisia lisätehtäviä. Tättikselle iskin nivaskan papereita kouraan ja
sanoin että jos tässä on ihan liikaa niin laitan viestiä kouluun. Ohjeet tulivat
erikseen jokaiselta opettajalta; äidinkieli, matematiikka, tiedeaineet,
yhteiskuntatieteet, kotitalous ja liikunta. Keskityin poikiin ja niitten
tehtäviin. Periaatteessa neljännen luokan opettajat työskentelevät tiiminä,
mutta olipa noitten jannujen tehtävissä kuitenkin myös eroavaisuuksia.
Piece of cake - helppo nakki, sanoo Tättis. |
Meidän
akateeminen menestyjä porhalsi omien tehtäviensä läpi tunnissa ja siirtyi mun
seuraksi auttamaan kaksikkoa koulutehtävissään. Meidän pojat kun on, no ne on
neljäsluokkalaisia, 9-vuotiaita poikia joista toinen on teknisesti vähintäänkin
rajoittunut ja toisen kärsivällisyys sangen rajallinen. Siihen kun yhdistetään
haasteet uuden tiedon omaksumisessa niin olihan meillä eilen aamulla melkoinen
hässäkkä. Yksi itkee kun se ei osaa kirjautua sisään sille samalle sivustolle
jolle se on kirjautunut päivittäin jo monta vuotta, ja toinen paiskoo tavaroita
koska jakolasku ja murtoluvut nyt vaan kuuluu sen mielestä sinne missä aurinko
ei paista. Minä tavaan ohjeita ja yritän samalla lohduttaa ja rauhoittaa. Kirjaudu
koulun sivustolle ja avaa PowerSchoolin kautta OneNote. Lataa PDF-ohjeet
sisäänkirjutumisesta ja kirjaudu sisään Envision palveluun käyttäen
käyttäjätunnusta ja salasanaa joka löytyy kansiosta Ö. Sen jälkeen navigoi
kohtaan 8-1 ja katso video. Kirjaa vastukset kysymyksiin kohtaan 28-3 ja jatka
lisätehtävillä. Muista myös kohta 29-7 ja lähetä sen jälkeen opettajalle
sähköpostia liittäen mukaan kuva itsestäsi työskentelemässä. Lisähaastetta
tilanteeseen tulee siitä että yksi pojista tekee hommia mun Macillä ja toinen
Tättiksen PC:llä. Tarvittavat ohjelmat ja nettisaitit toimivat eri käyttöjärjestelmissä
toisistaan poikkeavalla tavalla eli en voi istua yhden lapsen vieressä ja sanoa
pöydän ylitse toiselle että klikkaa sitä kynän kuvaa oikeassa yläkulmassa,
koska siellä toisella koneella ei ole kynää vaan joku aivan muu ikoni. Mietin
että mitä ihmettä mä tekisin jos mun pitäis auttaa kaikkia kolmea. Onneksi yksi
pärjää itsekseen ja voi jopa vähän auttaa.
Apuopettajat ja oppilas. |
Iltapäivällä
pyöräretki teki hyvää.
Reilut 7 kilsaa. |
Tämä viikko
mennee näitä uusia systeemejä opetellessa. Huomenna palaveerataan virtuaalisesti
Tättiksen erityisopen kanssa. Puheterapeutin sähköposteihin olen lähinnä
vastannut kauniisti kiittäen ja sen jälkeen unohtanut mulle lähetetyt ohjeet.
Minusta on melko paljoon, mutta puheterapeutiksi en ryhdy. Mulla ei ole
aavistustakaan siitä miten opettaisin äänteenmuodostusta lapselle, saati sitten
kielellä joka ei ole minun äidinkieleni. Toivottavasti keksin perjantaihin
mennessä miten Macillä kuitataan matematiikan tehtävät tehdyiksi. PC:llä kun se
tarjoaa sitä kuittausta automaattisesti.
Mietin miten
niissä perheissä pärjäillään joissa vanhemmat istuvat kokopäiväisesti puhelinneuvotteluissa
ja omiin töihinsä sidottuina? Entä niissä perheissä joissa vanhemmat ovat
terveydenhuollon ammattilaisia tai muissa sellaisissa ammateissa joissa
edelleen mennään ihan fyysisesti töihin? Miten toimitaan perheissä joissa on
myös alle kouluikäisiä lapsia tai myös vanhemmat lapset tarvitsevat tukea
työskentelyyn? Entä ne perheet joissa vanhemmat eivät puhu englantia, ovat
masentuneita tai heillä on mielenterveysongelmia? Ei aavistustakaan. Itse
toivorikkaasti ajattelen että ensi viikolla mun ei ehkä tarvitse istua siinä
vieressä neuvomassa koko sitä aikaa kun tehdään koulutehtäviä, että ne ensi
viikolla jo ehkä itse navigoisivat opetusmateriaaleja. Ehkä. Toivottavasti.
Mulla on
kuitenkin tällä hetkellä sangen väljä työaikataulu. Muutama viikoittainen
palaveri, muutama asiakas joille lähetän aktiivisesti markkinatilannetta koska
he seuraavat markkinaa tehdäkseen päätöksiä ostamisesta ja/tai myymisestä. Muuten
työ on lähinnä markkinoiden seurantaa, sääntömuutosten seurantaa ja
markkinointia, hommia joita voi tehdä silloin kun mua ei tarvita koulutehtävien
avuksi.
Kommentit
Lähetä kommentti