Samainen mies tyhjentää tiskarin näin taitavasti. |
Palaveria
siirrettiin sinne ja tänne, ja lopulta takaisin alkuperäiseen, ja vielä kerran
iltapäivään. Kaikkia on vaikeeta saada näin kouluvuoden lopussa samaan aikaan
pöydän ääreen. Erityisen tärkeää oli että toimintaterapeutti, joka on
koululla rajatusti on mukana palaverissa. Erityisopetussuunnitelmapalaveri,
tuumaustauko siihen miten jatketaan tästä eteenpäin, ja miten parhaiten tuetaan
lapsen oppimista.
Lopulta me istutaan
siinä erityisopen luokassa; opettaja, erityisopettaja, toimintaterapeutti,
reksi ja mä. Kerrataan kulunutta vuotta, katsotaan tuloksia ja pohditaan. Opettaja
esittelee testituloksia. Poika aloitti ekan luokan osaamatta oikeastaan lukea,
ja oli nyt kevään viimeisimmässä testissä lukenut 130 sanaa minuutissa.
Vertailukohdaksi sanottakoon että 6.luokkalaisen tavoite on lukea vähintään 125
sanaa minuutissa, toki tekstikin on jo vaativampaa. Me pidetään pienet juhlat,
ja mä huomautan että jannu kulkee siskon jalanjäljissä.
Erityisope on
vastavalmistunut, ja ekaa vuotta töissä. Opettaja vanha tuttu, opettanut
Tättistä kaksi vuotta ja nyt Kentsua kohta vuoden. Toimintaterapeutin tapaan
ensimmäistä kertaa, se tais aloittaa tammikuussa. Reksin kanssa ollaan oltu
etunimituttuja jo useamman vuoden.
Mä tykkään
Tättiksen tiimistä enemmän. Sama koulu, mutta mulla synkkaa Tättiksen
erityisopen kanssa paremmin ja sosiaalisten taitojen ope ja kuraattori on
jotenkin enemmän jalat maassa, kokeneita konkareita. Meillä kun meni Kentsun
erityisopen kanssa sukset pahasti ristiin syksyllä kun sain passiivisagressiivisen
post-it lappusen kotiin. Lapussa kehoitettiin poikaa kertomaan äidille miten
mun pitää tukea sitä enemmän kotona. Se oli se kerta kun menin lankoja pitkin
reksille, eikä meidän yhteistyö nyt sen jälkeen oo kauheesti lähtenyt
kukoistamaan.
Tällä kertaa se
ilmoitti mulle viime viikolla sähköpostitse ettei se osaa asettaa lapselle
tavoitteita ensi vuodelle, ja pyysi mua auttamaan. Ei kuulemma saanut oikein
otetta. Kirjoitin pitkän vastauksen jossa kerroin kaiken sen minkä näen kotoa
käsin vanhempana, vastasin etten osaa asettaa tavoitteita koulutyölle sillä en
tiedä mitä ne koulupäivän aikaiset haasteet ovat. Kerroin kuitenkin avoimesti huolenaiheeni.
Erityisope ei
tunne mua sen enempää kuin meidän perhettäkään. Erityisope ei ilmeisesti tiennyt että
meillä on kaksi muutakin erityislasta, ja että yksi niistä käy koulua tällä
hetkellä ilman erityistä tukea, mutta niin että oppimista tarkkaillaan
tehostetusti opettajan ja koulukuraattorin toimesta, ja että taas kerran viime viikolla puhuttiin aiheesta reksin kanssa. Erityisope ei
myöskään tuntunut tietävän että meillä on se kolmasluokkalainen Tättis, ja että mä olen
istunut näissä palavereissa jo viisi vuotta, nopeasti laskettuna kaksitoista
kertaa. Jos välipalaverit lasketaan mukaan, niin kertoja on pitkälti toistakymmentä. Ensimmäistä kertaa palaveri
muistuttaa enemmän kaksintaistelua kuin tiimityöskentelyä, ja minähän puolustan
lastani ponnekkaasti kokemuksen mukaan tuomin vasta-argumentein. Mielessäni
ajattelen, että olen kuullut monesti tämänkaltaisista palavereista.
Muistutan
erityisopelle että autisminkirjo on tosiaan kirjo ja että vasta helmikuussa
huomattiin että jannu pärjää koetilanteessa paremmin kun työskentelee
kahdestaan avustajan kanssa. Sen jälkeen koetulokset on kummallisesti nousseet
eskitasolle. Tarvetta tuelle siis selkeästi on vaikka lapsi näennäisesti pärjääkin loistavasti, on sosiaalinen ja pärjäävä. Huomautan että vaikeudet sosiaalisissa
taidoissa eivät välttämättä heijastu kykenemättömyytenä pelata jalkapalloa välitunnilla
ja että tämän lapsen ongelma on se ettei hän osaa ratkoa ongelmatilanteita ja
välttääkseen riitaa tekee mieluummin mitä käsketään, seisoo vaikka
vesilätäkössä – näin kävi syksyllä ja sain tietää siitä sattumalta.
Reksi jättää
tiimin ja ilmoittaa lähtevänsä pihalle leikkimään meidän kolmikon kanssa. Uusi suunnitelma
saadaan laadittua ja lopulta me erotaan ihan hyvässä hengessä. Kiltin lapsen
ongelma on se ettei se aiheuta häiriötä ja näin ollen vaatiin vähemmän huomiota
– tai sitten ei. Ainakin sen ongelmat on helpompaa lakaista maton alle. Löydän
lapset pihan leikkipaikalta. Rehtori istuu penkillä auringossa.
Kommentit
Lähetä kommentti