Kirjoituspöydän
ääressä istuu pieni poika. Kuulen miten sen vihaiset jalat viuhtoo ilmaa tuolin
alla kun sormet ei tahdo taipua kirjoittamaan: aaa jjj aaa jjj aaa jjj aj aj ja
ja a ja ja ja ja aj aj aj... Kyyneleet silmissä se puuskahtaa ettei se edes
tiedä missä kohdassa se on tässä harjoituksessa ja samassa se pyyhkii
vahingossa pois kaiken sen minkä oli jo saanut tehtyä: jaa jaa jaa ajj ajj ajj
jaj jaj... Minä pyyhin lempeästi pois suuret kyyneleet epätoivoisen lapsen
silmistä. Istun tuolille ja otan lapsen syliin, ehdotan että tehdään yhdessä. Minä
sanelen, hän kirjoittaa. Näppäimistö piirtää taas koneen valkoiselle paperille:
ja ja ja aj aj aj a ja a ja jaa jaa... Lopulta se on valmis ja me lähetetään se
opettajalle sähköpostitse. Saa mennä ulos leikkimään. Kaverit odottaa jo.
Havahdun unesta
ja kuuntelen. Katson kelloa. On sydänyö, kello on kaksi ja voisin vaikka vannoa
että kuulen veden kylpyammeessa, sen äänen kun kylpyvesi valuu pois ammeesta. Fredde
nukkuu vieressä ja siinä välissä mutisee unessaan seitsemänvuotias. Lattialla
patjalla nukkuu ilman peittoaan toinen mokoma. Kuuntelen epäuskoisena ja
lopulta nousen, vedän peiton sen seitsemänvuotiaan päälle. Lattia on kylmä ja
huoneessa tuoksuu viileä yöilma. Lasten kylpyhuoneen amme on tyhjenemässä.
Tuijotan sitä hetken ja avaan Tättiksen oven. Tättis istuu sängyllä ja vetää
yöpaitaa päälleen: ”Kävitkö sä rakas just kylvyssä?” – Joo, kävin. ”No mutta
etkö sä kulta ole nukkunut ollenkaan? Tiedätkö mitä kello on?” – Olen nukkunut.
Heräsin ja halusin mennä kylpyyn. Nyt mua nukuttaa taas... Kymmenen minuuttia
myöhemmin tyttö nukkuu taas. Fredde kysyy multa unissaan missä kävin. Vastaan
että Tättis kävi yökylvyssä ja mä heräsin siihen.
Illalla sängyssä
pieni mies nieleskelee kyyneleitään. Kysyn mikä sillä on hätänä ja se kertoo
ettei se haluaisi mennä kouluun. Minä kyselen ja se vastaa. Kyselen uudestaan
ja vannotan että sen pitää kertoa mulle ja se vastaa taas uudestaan ettei
kukaan kiusaa ja että opettaja on tosi kiva ja että kaikki on muuten tosi
hyvin, mutta että on vähän yksinäistä. Kysyn eikö se pääse mukaan leikkiin ja
se vastaa että kyllä pääsee, muttei tykkää pelata palloa ja juosta. Halaan
lastani ja huokaan. On rankkaa olla seitsemänvuotias poika joka ei pidä mistään
fyysisestä.
Seuraavana
päivänä pysähdyn työmatkalla koululla. Huikkaan ohimennessäni sihteereille että
Tättis tulee kohta kouluterveydenhoitajalle ja kertoo olevansa sairas. Kumpikin
kanslian naisista ymmärtää yskän ja vastaa naurahtaen; ai se alkaa taas. Se
alkaa taas. Tättis sairastaa kun se ei halua olla koulussa.
Juttelen koulun
uuden opon kanssa. Hyvässä lykyssä mies on täyttänyt 25, mutta epäilen että siihenkin
on vielä vähän matkaa. Kysyn siltä haluaako se että täytän sen lomakkeen jossa
ruksitetaan huolen kokoluokka ja tyyppi, lappunen on tarkoitettu oppilaille.
Huoli on keskinkertaisen kokoinen, ei pieni muttei kovin suurikaan ja liittyy
kouluelämään. Suljen oven takanani ja istun pöydän ääreen. Opo muistaa mut ja
lauman siltä päivältä kun käytiin ennakkoon tutustumassa kouluun, se helpottaa
asiaa. Me puhutaan seitsemänvuotiaan yksinäisyydestä. Me puhutaan siitä, että pakko
niissä sadassa tokaluokkalaisessa on olla muutama muukin poika joka ei tahdo
juosta ja pelata. Opo lupaa yrittää etsiä ne toiset samanlaiset lapset.
Aamulla se
kieltäytyy nousemasta ja kääntää vaan kylkeään. Harkitsen nostavani sen
pystyyn, mutta tiedän että se on valvonut jo monta yötä. Jätän sen nukkumaan ja
lähetän jannut kouluun. Se tulee alakertaan kun palaan bussilta. Se syö
aamiaiseksi kaurapuuroa ja leikkii Martan kanssa. Kysyn onko se valmis kouluun.
Se vastaa olevansa sairas ja haluaa että mittaan siltä kuumeen. Ei ole
kuumetta. Se haluaa että mittaan uudestaan. Lopulta olen mitannut kolmella eri
mittarilla eikä kuumetta edelleenkään ole. Sanon uudestaan että on aika mennä
kouluun. Se huutaa takaisin ettei mene. Se tömistää yläkertaan niin että
lautaset ja lasit helisee keittiönkaapeissa ja paiskaa huoneensa oven
perässään. Se on yhdeksänvuotias eikä sitä voi enää kantaa. Se täytyy saada
kuuntelemaan. Fredde menee juttelemaan sille ja palaa takaisin alakertaan
tyhjin käsin. Olen pakannut repun ja laittanut sille koulueväät. Fredde kysyy mitä
tehdään ja vastaan etten tiedä. Menen vuorostani yläkertaan puhumaan lapselle
joka itkee lohduttomasti sängyssä. Kysyn miksi se ei halua mennä kouluun ja se
vastaa ettei se voi mennä koska on sairas. Muistutan sitä ettei sillä ollut
kuumetta ja se kysyy voidaanko mitata vielä. Lupaan mitata kun vaatteet on
päällä. Kuumetta ei ole edelleenkään. Tuuppaan tytön autotalliin Fredden
kanssa. Nostan repun auton etupenkille ja avaan oven takapenkille. Kuistilla
vilkutan itkevälle lapselle.
Iltapäivällä olen
vastassa luokan oven ulkopuolella. Luokasta hyppii ulos säteilevä lapsi. Kysyn
miten päivä meni ja se vastaa että hyvin se meni – tietenkin. Jätän kolme
pikkuankkaani tekemään läksyjä käytävälle ja menen juttelemaan erityisopettajan
kanssa. Me puhutaan aamun tapahtumista. Me puhutaan siitä miten iso muutos on
kymmenen lasta lisää luokassa, ja miten rankkaa tää koulun aloittaminen aina
on. Me puhutaan siitä miten sosiaaliset suhteet hakee uomiaan alkusyksystä ja
miten enljäs luokka eroaa kolmannesta. Seuraillaan... Autossa kysyn lapselta
voitaisko me mitenkään olla tekemättä aamuisesta tapaa ja se vastaa että joo.
Kerron että mulla oli koko päivän kurja mieli, enkä haluais pakottaa sitä
kouluun, mutta että koulunkäyminen ei varsinaisesti ole vapaaehtoista.
Ensimmäiset
kouluviikot on rankkoja kaikille.
Tätä se joskus on oli maan valuutta mikä hyvänsä. Toivottavasti seiska vee saa kavereita ja aamut muuttuvat aurnkoisiksi. Äidin sydämmestä se riipaisee niin syvältä.
VastaaPoistaMukavia koulupäiviä sinne teille kaikille!
Sitä samaahan se, kaikkialla maapallolla. Kyllä tää tästä, jos kokemukseen on luottaminen , suttaantuu taas muutamassa viikossa.
Poista