Mä oon istunut
tän kirjoituksen päällä ja keräillyt ainestoa koko viikon. Perinteisesti olen
kirjoittanut koulujen alkamisesta vuosittain jo ihan senkin takia että lasten kasvaessa
ajatukset, vaatimukset ja oma suhtautuminen muuttuu.
On kuumaa. Koulu
alkaa ensi tiistaina näillä näkymin ennusteitten mukaan kesän kuumimmalla
viikolla, eikä vanhassa koulurakennuksessa ole tietenkään mitään ilmastointeja.
Yhtenäkään päivänä elohopea ei jää alle 32 celsiuksen ja poikkeuksellisesti
yölämpötilatkin jäävät parinkymmenen asteen lämpimämmälle puolelle. Tiistaina
odotetaan 36-38 asteen säätä. Opettajat on jo laitelleet viestiä vesipulloista,
Tättiksen parakkiluokkahuoneessa kun ei edes ole juoksevaa vettä.
Tiistaina
ilmoitettiin opettajat kaikille oppilaille ja kello neljän jälkeen niin some
kuin puhelikin täyttyi siitä yhdestä ja samasta kysymyksestä, kenestä tuli
tämän vuoden opettaja kullekin. Opettajat kun vaihtuu vuosittain ja
koulukaveripakka sekoitetaan. Ajatuksena on se että jokainen saa itselleen
parhaan mahdollisen opettajan, siis edellisen vuoden opettajan ja muun
opetustiimin mielestä. Toisinaan valinta ei miellytä lasta sen enempää kuin
vanhempiakaan ja meidän koulun sääntö on että jos kahden ensimmäisen kouluviikon
jälkeenkin opettaja tuntuu ylivoimaisen väärältä voidaan luokan vaihtamisesta
keskustella rehtorin kanssa, syyksi ei toki riitä se, että joku muu olis ollut
kivempi. Tämä prosessi alkaa jo keväällä, kun vanhemmilla on mahdollisuus kertoa
minkä tyyppisessä ympäristössä oma lapsi vanhemman mielestä on parhaimmillaan.
Mä olen käyttänyt tän mahdollisuuden hyväkseni jokaisena keväänä, ja yhtälailla
olen syksyllä ollut ilahtunut opettajavalinnoista. Toisaalta, erityislapset sijoitetaan
ensin ja sen jälkeen vasta muut. Tässä samass sijoitteluprosessissa pyritään
yhdistämään kavereita ja erottamaan niitä joilla on kohtuuttomia vaikeuksia
tulla toimeen keskenään. Tänä syksynä Tättis ja neidin viimavuotinen
luokkatoveri laitettiin eri luokille jo siitäkin syystä että kaksikko löysi
itsensä rehtorin juttusilta vähän turhan monta kertaa viime lukuvuoden aikana.
Opettajavalinnat
meni siis taas kerran nappiin. Tättis ei saanut yhtään ystävistään omalle
luokalleen, mutta sen keväisen ihastuksen kylläkin. Sen pojan, jonka kanssa
tanssittiin koulutansseissa ja koska tunne oli selkeästi molemminpuoleista sain
tiistai-iltana tekstarin myös pojan äidiltä. Kentsulla onnivaska kavereita
samalla luokalla, mutta sillä nyt muutenkin on sellainen lauma niitä
jaliskavereita ettei kahden parhaan kaverin puuttuminen ollut mikään suuri
onnettomuus. Ollipolli taas sai itselleen luokan jossa ei ollut yhtään jannua
niitten välitunti pakasta.
Kun uusi
opetussuunnitelma ”Common Core” otettiin osavaltiossa käyttöön syksyllä 2011 se
sai ihan valtavasti kritiikkiä osakseen. Edelleen siihen suhtautuminen jakaa
ihmiset kahtia ja moni vanhempi kokee ettei enää osaa auttaa omia lapsiaan
oppimaan uuden opetussuunnitelman alla. Etenkin matematiikassa moni asia
näyttää toisenlaiselta kuin silloin kun itse opettelin laskemaan, mutta
toisaalta koska omat lapset ovat käyneet koulua vain nykyisen
opetussuunnitelman alaisena ei se herätä sen kummempia tunteita suuntaan tai
toiseen, oikeastaan on aika hauskaa näyttää miten jakolaskuja laskettiin
silloin kun minä kävin koulua ja olenpa oppinut muutaman aivan loistavan
visuaalisen kikan itsekin. Tiesitkö sinä että yhdeksän kertotaulu toimii näin?
Common Core
luotiin koska yliopistotasolla oltiin huolissaan siitä että lukionsa
päättäviltä puuttuu noin puolentoista vuoden verran taitoja. Näinpä koulunsa päättävien
vaatimustasoa nostettiin puolellatoista vuodella ja opinnot jaettiin uudestaan.
Tämän seurauksena nykyinen neljäsluokkalainen opiskelee käytännössä edellisen
opetussuunnitelman yläastetasoisia opintoja.
Tättis aloittaa
neljännen luokan ja viidennen kouluvuoden. Tättiksen neljännen luokan opettaja
on opettanut 21 vuotta meidän koulupiirissä. Koulutukseltaan nainen on
kasvatustieteitten maisteri, erityispätevyydeltään ympäristötieteiden ja
tietojenkäsittelytieteen erityisosaaja. Ymmärrettävästi opettajalla on
erityskiinnostus multimedian käyttöön oppimisessa sekä ympäristönsuojeluun. Tiukka
täti, joka ilmoitti meille vanhemmille heti alkuun vanhempainillassa, että
hänen tehtävänsä on valmentaa näitä lapsia jatko-opintoihin ja osa sitä
valmiutta on opetella työskentelemään myös koulun ulkopuolella. Läksyjä siis
ropisee rankasti ja kotitehtäviin tulee käyttää jokaisena arkipäivänä 40
minuuttia, niistä puolet englannin kieleen ja toinen puolisko matematiikkaan.
Mikäli koulupäivän aikana annetut tehtävät tulee tehtyä jo nopeammin voi
opiskelua jatkaa tekemällä lisätehtäviä netissä. Toisaalta, mikäli tehtäviä ei
saa tehtyä annetussa ajassa, pitää vanhemman allekirjoittaa prujut ja ilmoittaa
että näin pitkälle päästiin annetussa ajassa. Opettaja ilmoitti myös ykskantaan
opettavansa luokan kärjelle ja järjestävänsä tukiopetusta niille, jotka eivät
pysy perässä.
Kuulostaa vähän
hurjalta, mutta toisaalta luokka kasvattaa sammakoita, järjestää juhlia ja
opiskelee taloustieteitä ja yhteiskuntatieteitä käytännönläheisesti. Opettaja
kertoi ettei usko jonoissa kulkemiseen sen enempää kuin paikallaan
istumiseenkaan ja kertoi että hänen tavoitteensa on että luokassa istutaan
korkeintaan vartti kerrallaan. Luokkaretkiä tehdään niin metsään, Yliopistolle
kuin vedenpuhdistuslaitoksellekin. Tekevätpä ne yhdessä kokonaisen päivävaelluksenkin.
Jannut menivät
mun pyynnöstä samaan tapaan kuin viimevuonna. Opettajille jotka opettavat
yhdessä ja erikseen. Monet asiat tehdään yhdessä, mutta kummallakin on kuitenkin
oma luokkahuoneensa. Ollipollin opettaja on Tättiksen entinen tokan luokan
opettaja ja Kentsulla on sen aisapari. Jotenkin uskon että kumpikin ope sopii
kaksikolle kuin nenä päähän. Valitsin Kentsun vanhempainillan ja totesin että
kaikki toimii ihan samalla tapaa kuin silloin kun Tättis oli tokalla luokalla.
Vuoden tavoitteena on niitten tavallisten lisäksi opetella käyttämään niin
Wordiä kuin Powerpointia. Myös kymmensormijärjestelmän ja kaunokirjoituksen
oppiminen aloitetaan toisella luokalla. Luokkaretkiä niilläkin melkoisesti ja
vuoden aikana käydään tiedekeskuksessa, eläintarhassa, teatterissa ja
baletissa. Omasta lapsuudestani muistan miten huikeaa oli käydä koulun kanssa
kansallisbaletin oppilasnäytöksissä. Kummankin pojan opettaja on kokenut,
opettanut pitkälle toistakymmentä vuotta meidän koulupiirissä. Ollipollin
opettaja opetti ennen viitosluokkalaisia ja Kentsun pikkuisia Kindereitä.
Kummanikin yhteinen pyyntö oli saada vanhemmilta kirje jossa kerrotaan omasta
lapsesta, vahvuuksista, heikkouksista samoin kuin vanhemman tavoitteista ja
mahdollisista huolenaiheista.
Meillä on edessä
mahtava kouluvuosi! Tiistaina kiivetään aamulla taas koulubussiin.
Kommentit
Lähetä kommentti