Siirry pääsisältöön

duunista saa muutakin kuin rahaa

Kuva


Maanantaiaamuna vetäisen leikkaussalivihreät päälle ja meen mukaan toimenpiteeseen. Se olis kolmisen tuntia leikkurissa. Mä oon ihan liekeissä! Useimmat kai aloittaa maanantainsa mieluummin jotenkin muuten. Mulle bronchial thermoplastyn seuraaminen leikkurissa on kuin joulu. Näitä toimenpiteitä hyväksytään – ja siis tehdään -  vuodessa kourallinen. Saliin on usein tunkua. Jonakin päivänä tämäkin toimenpide on toivottavasti yhtä mielenkiinnoton kuin lonkkanivelen korjaus.

Multa kysytään usein et miten duuni, se nyt on sellainen vastaava kysymys kuin et mitä kuuluu, osa small-talkia. Onko liikaa vai liian vähän töitä, ylennyksiä, alennuksia, tulevaisuutta, näkyvyyttä vai näköalattomuutta. Työ on keskeinen puheenaihe, ja silti länsirannikolla arvostetaan tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä.

Kuva

Mun vastaus on yleensä, että mun suhtautuminen omaan työhön on intohimoinen. Ei väärällä tavalla, ei työ tekemällä lopu, mutta kun koen ihan oikeasti voivani vaikuttaa. Näen miten minä – pieni osa siellä rattaissa – vaikutan. Saan positiivista palautetta, mutta saan myös ihan yksinäisiä, hiljaisia, hurjia oniistumisen elämyksiä. Olen suunnannut omaa työtäni vähän toisin kuin edeltäjäni, toki siis teen sen mitä edeltäjäkin teki, mutta koska mun vastuulla on kaksi klinikkaa vähemmän, on aikaa mennä syvemmälle.

Osa mun duunista on hyväksyttää toimenpiteitä tai kuvantamisia. Jokainen tietokonetomografia, sydämen ultra, PET, bronkoskopian versio, keuhkobiopsia mikä meillä tehdään, kulkee mun käsien läpi. Moni niistä on läpihuutojuttuja. Tiedän jo kun katson keissiä että se menee läpi, eikä siinä ole mitään sen kummempaa. Mun tehtävä on tietää miksi toimenpide tai kuvantaminen tehdään. Mitä halutaan katsoa ja miksi? Mitä epäillään tai halutaan sulkea pois. Onko kyseessä keuhkoveritulppa, keuhkofibroosi, keuhkoahtaumatauti, sarkoidoosi vai syöpä? Onko edellisessä kuvantamisessa tehty löydös indikaatio tuberkuloosista vai jostakin muusta?

Toinen puoli mun hommasta on lääkkeet.

Lääkkeet on se puoli missä homma menee monimutkaiseksi. Ensinnäkin ne lääkkeet joita meidän asiakkaat tarvitsee on keskimäärin kalliita. Puhutaan satasista ja puhutaan tuhansista. Puhutaan tilanteista jossa sen jälkeen kun vakuutusyhtiö on jo maksanut lääkkeestä kiltisti 90%, jää jäljelle niin järjettömän iso summa ettei kenelläkään ole sellaiseen varaa, vai maksaisitko itse kolme tonnia kuussa lääkkeestä? Kalliisiin lääkkeisiin on olemassa valmiit systeemit. Asiakkaalle kirjoitetaan automaattisesti apurahahakemus ainakin kahteen tai kolmeen eri järjestöön ja keskimäärin asia hoituu näin.

Mutta kun eläkeläinen soittaa mulle ja kertoo että apteekki on sanonut että sen astmalääkkeet maksaa tonnin, kun ne vielä viime kuussa maksoi kaksikymppiä. Se on se kohta missä mun roolista tulee tärkeä. Mun oma tavoite on ettei yksikään meidän asiakkaista ole käyttämättä lääkitystään siksi ettei niillä ole taloudellista mahdollisuutta  siihen. Siksi mä olen olemassa. Niinpä mulla on melko hyvä näppituntuma kaikista apurahaohjelmista, siitä minkälaiset tulorajat niissä on, onko tulorajoja, mitkä on vaatimukset, mitkä lääkeyhtiöt tukevat alennetuilla tai ilmaisilla lääkkeillä, mitä mikäkin lääke maksaa jos sen tilaakin Kanadasta jne. Joskus pelkkä lääkkeen vaihtaminen toiseen, vastaavaan valmisteeseen riittää ratkaisemaan ongelman. Toisaalta jos asiakkaalla on dementia, saattaa olla kohtuuton vaatimus opetella käyttämään uudenlaista lääkitystä.


Minä rakastan tätä työtä. Saan uutta virtaa jokaisesta kerrasta kun ratkaisen asiakkaan ongelman ja kuulen hymyn puhelinlangan toisessa päässä. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän