Siirry pääsisältöön

ekalla ja kolmannella

Ekan luokan vanhempainiltaan onnistuin kunniakkaasti tekemään entreen tunnin myöhässä, siis silloin kun muut pakkailivat monistenippuja kasseihinsa ja tekivät lähtöä. Ratkespa siinä sekin dilemma että kumman opettajaa istuis kuuntelemaan, kun ei tarvinnut kuunnella kumpaakaan. Kävin hakemassa monisteet, tervehdin kummankin opettajaa vielä toistamiseen.

Kentsun opettaja opetti meidän Tättistä kaksi vuotta niin etten ole kauheen huolissani, tiedän miten sen systeemit toimii, ja itseasiassa pyysin tätä opettajaa Kentsulle. Samalla kun jonotin siinä kysymään et onko vielä jotain kaavakkeita jotka mahdollisesti missasin kuuntelin edellä olevaa isää joka haastatteli opettajaa:

Isä: Meidän Annikki on kyllä jo viidesluokkalaisen tasolla. Oletko varma ettei Annikke tylsisty luokassa ja kykenet haastamaan Annikin älyllisesti?
Ope: Lapset on tässä iässä monella eri tasolla ja olen kyllä valmistautunut ohjaamaan jokaista lasta tämän omien tarpeitten mukaan.
Isä: Mutta Annikkihan on siis poikkeuksellisen älykäs, ja tarvitsee vaativia tehtäviä.
Ope: Opetin ennen lahjakkaiden lasten luokkaa ja kokemukseni mukaan ne lapset jotka ovat kovasti omaa ikätasoaan edellä tarvitsevat monesti harjoitusta toisenlaisissa asioissa, kuten ryhmässä toimimisessa, itseohjautuvuudessa tai sosiaalisisssa taisoissa. Katsotaan miten Annikin kouluvuosi lähtee käyntiin.
Isä: Hmph...

Siirryn juttelemaan Opelle ja tokaisen kuuluvasti että meidän lapsi on harvinaisen tavallinen ekaluokkalainen ja akateemisilta taidoiltaan ehkä vähän ikätasoaan jäljessä. Ope nieleskelee nauruaan.

Kurvaan Ollipollin luokkaan hakemaan monisteläjän, vaihdan muutaman sanan opettajan kanssa. Ms Nelson näyttää neljätoistavuotiaalta, mutta tiedän et se oli jäbän kinderopen ykkösvalinta ja uskon että se osaa asiansa. Puhun muutaman sanan pojasta kyyneleet silmissä. Jostain syystä mun on vaikeeta puhua nuorimmaiseni oppimisvaikeuksista tirauttamatta pientä itkua. Mulla ei ole mitään ongelmaa ruotia niitten kahden muun asioita, mutta tää kolmas...

Kotona luen läpi ne monisteet ja yllätyn iloisesti. Läksyt on peruutettu. Tai siis lukea pitää päivittäin vartin verran. Lienee tarpeen tarkentaa miten lapsi joka ei vielä lue, lukee vartin. Luenko minä, luetaanko me yhdessä. Valitseeko opettaja kirjan, vai lapsi vai minä? Mut siis se mun pelkäämä läksymaratoni on peruutettu. Muutenkin kummankin opettajan prujuissa luki, et jos tehtäviä joskus tuleekin kotiin, niin niitten tekemiseen ei saa mennä 20 minuuttia kauempaa. 20 minsan kohdalla lopetetaan ja opelle voi laittaa lapun tai sähköpostia ettei päästy pidemmälle.

Kumpikin ekan luokan opettajista käyttää Haikua. Haiku on meidän Wilma. Mä oon aina ollut surkea käyttämään sitä, musta sähköposti nyt vaan on kätevämpi.

Ekaluokkalainen on käynyt koulua vuoden. Meillä koulupäivä alkaa kaikilla alakoululaisilla (K-5) 8:55 ja päättyy keskiviikkoa lukuunottamatta 15:30. Keskiviikkoisin koulupäivä päättyy kello 14. Ekaluokkalaisten koulupäivä menee näin:

8:55 eka kello
9:00 opetus alkaa
Englantia
10:25-10:45 välitunti
Matematiikkaa, Yhteiskuntatieteet, Luonnontieteet
12:30-13 lounas
13-13:30 välitunti
Aineopetusta (liikunta, kirjasto, musiikki)
14:25-14:14 välitunti
Matikkapelejä, kuvaamataitoa, luontoretkiä tai jotakin muuta vähän kevyempää, kuten synttäreitä.
15:30 koulupäivä päättyy

Liikuntaa ja musiikkia on kahdesti viikossa. Englantia ja matikkaa opiskellaan jokaisena aamuna, ja koulupäivä kevenee loppua kohden. Perjantaisin niillä on ”Fun Friday” iltapäivällä.

Kolmasluokkalaisen koulupäivän rakenne on suunnilleen sama. Välituntien ja ruokiksen paikat vaihtelee, mutta pituudet on edelleen samat – välituntia 65 minuuttia ja 30 minuutin lounas. Koulutyöskentely on kuitenkin kolmasluokkalaisella jo huisin paljon vakavampaa.

Kolmasluokkalaisten vanhempainilta tekee muhun vaikutuksen. Siinä missä vuosi sitten järkytyin siitä miten iso hyppäys ekalta luokalta oli tokalle luokalle, tuntui kolmas luokka mukavalta paikalta. Tottahan niitten opetussuunnitelma oli laaja ja osin aika vaativakin, mutta viime vuoden jälkeen se ei enää pelota ja se miten sitä lähestytään kuulosti niin hauskalta, että voisin vaikka itsekin palata kolmannelle luokalle.

Olen yllättynyt kun meidät ohjataan luokkahuoneen sijasta koulun kirjastoon. Vastassa on kaksi opettajaa, Tättiksen opettaja Mrs Rouse ja sit viereisessä luokassa asustava Mrs Sigel. Vieressä istuja kuiskaa mulle et ne opettaa yhdessä. Niin tänä vuonna tättiksellä on kaksi opettajaa. Sen ”oma” opettaja opettaja opettaa kummallekin luokalle englantia, mikä pitää sisällään fonetiikkaa, lukemista, luetun ymmärtämistä, kirjallisuutta, kirjoittamista. Vuoden loppuun mennessä niitten pitäis kuulemma pystyä kirjoittamaan puolisen tuntia keskeytyksettä. Mrs Sigel puolestaan opettaa matemaattisia aineita sillä aikaa kun Mrs Rouse hoitaa tätä englanninkielen sarkaa ja sit ne vaihtaa luokkia päikseen. Matikassa on vuorossa kerto ja jakolasku. Yhteen ja vähennyslasku tuhansilla. Murtoluvut ja kai niillä oli vielä jotakin muutakin.


vasemmalla Mrs Sigel ja oikealla Mrs Rouse, Melora vaan


Yhdessä ne matkustaa. Kouluvuoden aikana ne kiertää Yhdysvallat. Ne tutustuu eri osavaltioihin, niitten kulttuurieroihin, ilmastoeroihin, ekonomiseen tilanteeseen, ruokakulttuuriin, teollisuuteen. Vuoden lopussa jokaisen pitäis osata sijoittaa osavaltiot kartalle karkeasti, tyyliin Florida sijaitsee etelässä, itärannikolla.

Yhteiskuntatieteitä ne opettelee kahden luokan omalla yhteiskuntajärjestelmällä. Niillä on poliisi, pankki, verovirasto, työnantaja, kauppa jne. Koulutyöstä maksetaan palkkaa, mutta palkasta maksetaan ensi veroja, jotta luokkahuoneeseen saadaan valot. Sen jälkeen jokainen oppilas maksaa palkastaan pulpettivuokran. Uuden lyijykynän, kumin, vihkon,paperia... voi käydä ostamassa kaupasta. Jättämällä tehtävät temättä tai rötväilemällä saa sakot, tekemällä erityisen hyvää työtä saattaa saada bonuksen. Ylitsejäävällä rahalla voi halutessaan ostaa huvituksia joko itselleen tai kavereilleen.

Myöskään Mrs Rouse ja Mrs Sigel eivät usko läksyihin. Tästä tulee maailman paras vuosi. Mä oon paniikissa odottanut sitä sunnuntaista painia läksyjen kanssa, ja nyt yhtäkkiä mulle on selvinnyt että läksyt on korkeintaan satunnaisia lukemista lukuunottamatta. Tättiksen lukemisessa suurimmat paineet tulee sen kirjaamisesta, ja pakkojan noitten jannujen on joskus oppia lukemaan.


Tervetuloa uusi kouluvuosi!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän