Ekan luokan
vanhempainiltaan onnistuin kunniakkaasti tekemään entreen tunnin myöhässä, siis
silloin kun muut pakkailivat monistenippuja kasseihinsa ja tekivät lähtöä.
Ratkespa siinä sekin dilemma että kumman opettajaa istuis kuuntelemaan, kun ei
tarvinnut kuunnella kumpaakaan. Kävin hakemassa monisteet, tervehdin kummankin
opettajaa vielä toistamiseen.
Kentsun opettaja
opetti meidän Tättistä kaksi vuotta niin etten ole kauheen huolissani, tiedän
miten sen systeemit toimii, ja itseasiassa pyysin tätä opettajaa Kentsulle. Samalla
kun jonotin siinä kysymään et onko vielä jotain kaavakkeita jotka mahdollisesti
missasin kuuntelin edellä olevaa isää joka haastatteli opettajaa:
Isä: Meidän
Annikki on kyllä jo viidesluokkalaisen tasolla. Oletko varma ettei Annikke
tylsisty luokassa ja kykenet haastamaan Annikin älyllisesti?
Ope: Lapset on
tässä iässä monella eri tasolla ja olen kyllä valmistautunut ohjaamaan jokaista
lasta tämän omien tarpeitten mukaan.
Isä: Mutta
Annikkihan on siis poikkeuksellisen älykäs, ja tarvitsee vaativia tehtäviä.
Ope: Opetin
ennen lahjakkaiden lasten luokkaa ja kokemukseni mukaan ne lapset jotka ovat
kovasti omaa ikätasoaan edellä tarvitsevat monesti harjoitusta toisenlaisissa
asioissa, kuten ryhmässä toimimisessa, itseohjautuvuudessa tai sosiaalisisssa
taisoissa. Katsotaan miten Annikin kouluvuosi lähtee käyntiin.
Isä: Hmph...
Siirryn
juttelemaan Opelle ja tokaisen kuuluvasti että meidän lapsi on harvinaisen
tavallinen ekaluokkalainen ja akateemisilta taidoiltaan ehkä vähän ikätasoaan
jäljessä. Ope nieleskelee nauruaan.
Kurvaan
Ollipollin luokkaan hakemaan monisteläjän, vaihdan muutaman sanan opettajan
kanssa. Ms Nelson näyttää neljätoistavuotiaalta, mutta tiedän et se oli jäbän
kinderopen ykkösvalinta ja uskon että se osaa asiansa. Puhun muutaman sanan
pojasta kyyneleet silmissä. Jostain syystä mun on vaikeeta puhua nuorimmaiseni
oppimisvaikeuksista tirauttamatta pientä itkua. Mulla ei ole mitään ongelmaa
ruotia niitten kahden muun asioita, mutta tää kolmas...
Kotona luen läpi
ne monisteet ja yllätyn iloisesti. Läksyt on peruutettu. Tai siis lukea pitää
päivittäin vartin verran. Lienee tarpeen tarkentaa miten lapsi joka ei vielä
lue, lukee vartin. Luenko minä, luetaanko me yhdessä. Valitseeko opettaja
kirjan, vai lapsi vai minä? Mut siis se mun pelkäämä läksymaratoni on
peruutettu. Muutenkin kummankin opettajan prujuissa luki, et jos tehtäviä
joskus tuleekin kotiin, niin niitten tekemiseen ei saa mennä 20 minuuttia
kauempaa. 20 minsan kohdalla lopetetaan ja opelle voi laittaa lapun tai
sähköpostia ettei päästy pidemmälle.
Kumpikin ekan
luokan opettajista käyttää Haikua. Haiku on meidän Wilma. Mä oon aina ollut
surkea käyttämään sitä, musta sähköposti nyt vaan on kätevämpi.
Ekaluokkalainen
on käynyt koulua vuoden. Meillä koulupäivä alkaa kaikilla alakoululaisilla
(K-5) 8:55 ja päättyy keskiviikkoa lukuunottamatta 15:30. Keskiviikkoisin
koulupäivä päättyy kello 14. Ekaluokkalaisten koulupäivä menee näin:
8:55 eka kello
9:00 opetus alkaa
Englantia
10:25-10:45
välitunti
Matematiikkaa,
Yhteiskuntatieteet, Luonnontieteet
12:30-13 lounas
13-13:30
välitunti
Aineopetusta
(liikunta, kirjasto, musiikki)
14:25-14:14
välitunti
Matikkapelejä,
kuvaamataitoa, luontoretkiä tai jotakin muuta vähän kevyempää, kuten
synttäreitä.
15:30 koulupäivä
päättyy
Liikuntaa ja
musiikkia on kahdesti viikossa. Englantia ja matikkaa opiskellaan jokaisena
aamuna, ja koulupäivä kevenee loppua kohden. Perjantaisin niillä on ”Fun Friday”
iltapäivällä.
Kolmasluokkalaisen
koulupäivän rakenne on suunnilleen sama. Välituntien ja ruokiksen paikat
vaihtelee, mutta pituudet on edelleen samat – välituntia 65 minuuttia ja 30
minuutin lounas. Koulutyöskentely on kuitenkin kolmasluokkalaisella jo huisin
paljon vakavampaa.
Kolmasluokkalaisten
vanhempainilta tekee muhun vaikutuksen. Siinä missä vuosi sitten järkytyin
siitä miten iso hyppäys ekalta luokalta oli tokalle luokalle, tuntui kolmas
luokka mukavalta paikalta. Tottahan niitten opetussuunnitelma oli laaja ja osin
aika vaativakin, mutta viime vuoden jälkeen se ei enää pelota ja se miten sitä
lähestytään kuulosti niin hauskalta, että voisin vaikka itsekin palata
kolmannelle luokalle.
Olen yllättynyt
kun meidät ohjataan luokkahuoneen sijasta koulun kirjastoon. Vastassa on kaksi
opettajaa, Tättiksen opettaja Mrs Rouse ja sit viereisessä luokassa asustava
Mrs Sigel. Vieressä istuja kuiskaa mulle et ne opettaa yhdessä. Niin tänä
vuonna tättiksellä on kaksi opettajaa. Sen ”oma” opettaja opettaja opettaa
kummallekin luokalle englantia, mikä pitää sisällään fonetiikkaa, lukemista,
luetun ymmärtämistä, kirjallisuutta, kirjoittamista. Vuoden loppuun mennessä
niitten pitäis kuulemma pystyä kirjoittamaan puolisen tuntia keskeytyksettä.
Mrs Sigel puolestaan opettaa matemaattisia aineita sillä aikaa kun Mrs Rouse
hoitaa tätä englanninkielen sarkaa ja sit ne vaihtaa luokkia päikseen. Matikassa on vuorossa kerto ja jakolasku. Yhteen ja vähennyslasku tuhansilla. Murtoluvut ja kai niillä oli vielä jotakin muutakin.
vasemmalla Mrs Sigel ja oikealla Mrs Rouse, Melora vaan |
Yhdessä ne
matkustaa. Kouluvuoden aikana ne kiertää Yhdysvallat. Ne tutustuu eri
osavaltioihin, niitten kulttuurieroihin, ilmastoeroihin, ekonomiseen tilanteeseen,
ruokakulttuuriin, teollisuuteen. Vuoden lopussa jokaisen pitäis osata sijoittaa
osavaltiot kartalle karkeasti, tyyliin Florida sijaitsee etelässä,
itärannikolla.
Yhteiskuntatieteitä
ne opettelee kahden luokan omalla yhteiskuntajärjestelmällä. Niillä on poliisi,
pankki, verovirasto, työnantaja, kauppa jne. Koulutyöstä maksetaan palkkaa,
mutta palkasta maksetaan ensi veroja, jotta luokkahuoneeseen saadaan valot. Sen
jälkeen jokainen oppilas maksaa palkastaan pulpettivuokran. Uuden lyijykynän,
kumin, vihkon,paperia... voi käydä ostamassa kaupasta. Jättämällä tehtävät
temättä tai rötväilemällä saa sakot, tekemällä erityisen hyvää työtä saattaa
saada bonuksen. Ylitsejäävällä rahalla voi halutessaan ostaa huvituksia joko
itselleen tai kavereilleen.
Myöskään Mrs
Rouse ja Mrs Sigel eivät usko läksyihin. Tästä tulee maailman paras vuosi. Mä
oon paniikissa odottanut sitä sunnuntaista painia läksyjen kanssa, ja nyt
yhtäkkiä mulle on selvinnyt että läksyt on korkeintaan satunnaisia lukemista
lukuunottamatta. Tättiksen lukemisessa suurimmat paineet tulee sen
kirjaamisesta, ja pakkojan noitten jannujen on joskus oppia lukemaan.
Tervetuloa uusi
kouluvuosi!
Kommentit
Lähetä kommentti