Siirry pääsisältöön

"autisti" asiakaspalvelijana

Taannoin sain kirjoitukseeni muutamankin kommentin muhun itseeni liittyen. Oon jäänyt niitä hauduttelemaan taustalle ja miettinyt mitä kautta aihetta olis hyvä koskettaa, miten siitä kirjoittaa ja kuinka tavoittaisin sen mitä lukija kysyy. Mietin jopa että pyytäisin muutamaa omaa läheistä ystävää kirjoittamaan minusta ja toisaalta ajattelin että moisen rehellisyyden pyytäminen saattaisi olla liikaa vaadittu ihan keneltä tahansa, ja näin luovuin ajatuksesta.

Lukijalla, oli se sitten tuttu tai tuntematon on oma mielikuvansa minusta, mun lapsista ja meidän perheestä. Tuttavalla yhdenlainen, ystävällä toisenlainen ja ventovieraalle blogin kautta välittyvä kuva taas ihan omanlaisensa. Miten itse hahmotan itseni? Hahmottaako kukaan muu minua siten kuin minä itse, vai näkeekö jokainen mut ehkä kuitenkin omalla tavallaan, omista lähtökohdistaan peilaten ja samalla riippuen siitä kuinka läheinen on. Kuinka paljon oikeasti tuntee ja tietää, näkee ja kuulee.

On mulla mielipiteitä, enkä niitä pelkää sanoa ääneen. On niitäkin hetkiä kun omasta näkökulmasta on vaikeaa nähdä jonkun toisen näkökulman olevan omalla tavallaa ihan yhtä oikea. Moni varmasti on diplomaattisempi ja rauhaa rakastavampi, soisi että pitäisin suuni supussa, ja toinen taas saattaa nähdä rohkeutena sen jota itse myöhemmin kadun ja toivon että olisin ollut hiljaa.

Kun olin kahdeksantoista sain ensimmäisen työpaikkani kirjakaupasta. Musta tuli kertaheitolla paperiosaston hoitaja. Pidin asiakkaista ja asiakaspalvelutyöstä. Lähdin opiskelemaan ja jatkoin kirjakauppamaailmassa opintojen ohella. Palasin kirjakauppaan, koska se tuntui omalta ja sitten musta tuli myymäläpäällikön äitiyslomasijainen. Ei ison myymälän, muttei nyt ihan pienenkään myymälän myymäläpäällikkö. Pärjäsin hyvin niin asiakkaiden kuin tiiminkin kanssa. Kun äitiyslomasijaisuus päättyi tarjottiin mulle uuttaa paikkaa Porvoosta, en halunnut muuttaa Porvooseen sillä se olis kuulunut mukaan pakettiin. Nyt jälkikäteen sanoisin että nuorena ihminen on ehdoton, eihän se Porvoo nyt niin kaukana Stadista ole, ei ainakaan täältä katsottuna. Olis ehkä kannattanut lähteä, katsoa kauemmas ja avarakatseisemmin.

Vaihdoin työpaikkaa ja päädyin alalle joka ei sopinut mulle lainkaan. Musta ei ollut myyntitykiksi. Pidin asiakkaista ja ihmisistä, olin ihan liian kiltti ja väsähdin. Tulokset oli surkeita koska inhosin työtäni.

Sitten me muutettiin tänne. Palasin vapaaehtoistyön kautta asiakaspalveluun. Rakastin taas työtäni ja etenin tiimin vetäjäksi, siitä seuraavaan positioon ja sen kautta niin asiakaspalvelukouluttajaksi kuin tutkimustyöhönkin. Siltä tieltä irtisanouduin M:n syntyessä.

Niin että miten autisti pärjää asiakaspalvelutyössä? No ihan hyvin, tai oikeastaan ihan tosi hyvin. Tällä hetkellä olen kolmatta kuukautta uudessa työssäni ja kuulun jos siihen tiimiin jossa asiakaspalvelua kehitetään, luodaan uutta ja keksitään toimivampia ratkaisuja. Mun sydän kun sattuu olemaan siellä – asiakaspalvelussa. Miksi mä sitten pärjään siinä niin hyvin? Miksi se tuntuu omalta? Miksi olen ollut asiakaspalvelutyössä käytännössä koko elämäni, 18-vuotiaasta 44-vuotiaaksi. 

Ehkä siksi etten ota asioita henkilökohtaisesti. Ei niin ettei mun asiakkaat koskettaisi mua, tottakai koskettaa, mutta samalla ymmärrän ettei mulla ihan oikeasti ole niitten kanssa minkäänlaista suhdetta. Jos ottaisin jokaisen potilaan emotiot kannettavakseni uupuisin hetkessä. Voin kulkea niin surussa kuin ilossakin hetken rinnalla, mutta mun tilalla voisi olla kuka tahansa muu ja se että asiakas purkaa muhun pahan olonsa ei liity muhun vaan siihen että mä olen siinä, kuuntelen ja autan – jos pystyn. Ystävällisyydellä on helppoa rakentaa ystävällisyyttä, sillä pääsee pitkälle silloinkin kun vastapuoli on vähemmän ystävällinen. Työ on eri asia kuin sosiaaliset suhteet, eikä loistavaan asiakaspalveluun tarvita kykyä navigoida sosiaalisten suhteitten viidakossa. Siinä olen edelleen ihan tolkuttoman huono. Haluan myös muistuttaa ettei mulla itselläni ole autisminkirjon diagnoosia, ei vaikka autistisia piirteitä multa epäilemättä löytyy. 


Näen tyttäressäni paljon itseäni ja paljon Freddeä. Tunnistan ne samat vaikeudet kuin mulla itselläni oli lapsena ja yritän vahempana auttaa ja tasoittaa tietä. Musta tuntui aina etten kuulunut joukkoon eikä omilla vanhemmilla ollut kykyä auttaa. M:n kohdalla yritän löytää sille niitä joukkoja joihin olis helppoa kuulua ja partiosta on nyt syntynyt sellainen. Partiosta se on löytänyt itselleen kaksi ihan oikeeta ystävää ja me vanhemmat ollaan yhtä mieltä sitä että meidän tehtävä on vaalia syntynyttä ystävyyttä ja huolehtia siitä ettei ketään jätetä kolmanneksi pyöräksi.  

M menossa kylään ystävän luokse


Kommentit

  1. Kiitti tästä tosi kiinnostavasta kirjoituksestasi! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän