Istun koulun ruokalassa muutaman kymmenen muun vanhemman kanssa. Kuuntelen
luentoa lukemaan oppimisesta ja vanhemman roolista tässä prosessissa. Se on
hyvä luento. Puhumassa on lukiopettaja, O:n ope ja toinen Kindereitten
opettaja, nainen joka on opettanut 22 vuotta. Ne vertaa lukemaan oppimista
puhumaan- tai kävelemään oppimiseen, ja vanhempi opettaja Anna kysyy kuinka
moni meistä vanhemmista sanoi lapselle kun se kaatui, että ei noin, kävele
paremmin... kävele tasaisemmin tai kävele hitaampaa, kovempaa, suorempaa? Ei
kukaan, ja silti lapsen opetellessa lukemaan on kiusaus korjata lapsen
suoritusta valtava. Sanoma on selkeä; ”älä korjaa, vaan anna lapsen olla
tutkimusmatkailijana lukemisen maailmassa...”
Se on hyvä luento. Se erottelee vanhemman ja opettajan tehtävän. Opettaja
opettaa, vanhempi kannustaa. Se on hyvä luento. Se etenee lukemista tukeviin
peleihin ja eri tasoisiin kirjoihin. Se ruotii kustantajien kirjaluokitukset ja
saa meidät vanhemmat nauramaan niille, se kertoo minkälainen kirja on oikeasti
hyvä lukemaanopettelevalle, miten sellaisen tunnistaa ja mistä sen löytää.
Se on hyvä luento. Se kertoo että meidän alakoulussa lukijat erotellaan
lukemisen tason mukaan, tasoja on 22. Se kertoo että vaikka lapsi keskimäärin
oppii lukemaan 5 vuotiaana on se keskimääräinen ihan yhtä keskimääräistä kuin
mikä tahansa muukin keskiarvo... harva meistä on keskiverto; ”normaali”. Ne
etenee niihin 22:een lukemisen tasoon. K on A tai B, se lukee jo kirjoja
kuvista ja ulkomuistista ja ymmärtää että sanoilla ja kuvalla on yhteys, ne
kertoo saman asian. K varmasti lukee vuoden loppuun mennessä.
Jossakin vaiheessa illan luentoa mä huomaan että mua itkettää. Muut kysyy
kysymyksiä ja hörähtelee nauramaan. Mä yritän kätkeytyä takin kauluksen taakse
kyyneleitten valuessa pitkin poskia. Esitän etten itke. O:n opettaja huomaa ja
hymyilee rohkaisevasti. Vastaan hymyyn kyynelten lävitse ja yritän olla
itkemättä ääneen. Oikeastaan en edes tiedä miksi mua itkettää, miksi tää on
niin iso asia vaikka järjellä tiedän että se oppii kyllä. Se oppii kyllä
aikanaan. Oppihan se puhumaankin, ja kävelemään, ja syömään ja... oppi se,
vaikka niihin tarvittiin puheterapeuttia, fysioterapeuttia ja
toimintaterapeuttia. Kyllä se oppii, ihan varmasti oppii ja silti mua itkettää.
Olenko kateellinen?
Lukiopettaja puhuu kuinka lukiryhmäläisiä testataan seitsemän päivän
välein. Niitä testataan seitsemän päivän välein, jotta lukiopetusta
kohdistetaan varmasti jokaiselle lapselle juuri siihen tarpeeseen mikä lapsella
on. Lukiopettaja sanoo että se pystyy kertomaan jokaisesta lukiryhmäläisestä
ihan tarkkaan minkä kirjaimen, äänteen, äänneyhdistelmän tai sanan osan kanssa
sen oppilailla on vaikeuksia. Onko se sanan ensimmäinen vai viimeinen kirjain?
Onko se sanan keskellä oleva kirjain tai kirjaimet? Onko se joku tai jotkut
tietyt kirjaimet.
Kun luento päättyy O:n opettaja kävelee mun luokse ja halaa tiukasti. Mä
tyrskähdän uuteen kyynelten virtaan. Se lupaa että asiat järjestyy kyllä. Mä
tiedän että monet sen oppilaista kirjoittaa jo ja se kertoo mulle ylpeänä että
mun lapsi on viimeinkin alkanut käyttämään ihan oikeita kirjaimia, vaikka
satunnaisessa järjestyksessäkin kertoakseen kuvaan liittyvän tarinan. Me ollaan
yhdessä ylpeitä. Se kertoo että se on nyt oppinut tunnistamaan numerot yhdestä
kolmeen ja me ollaan ylpeitä. Se muistuttaa mulle että vaikka pojan edistys on
niin hidasta että se tuskin on huomattavaa. Vaikka se ei lukutasolla yllä vielä
edes A:han on se kuitenkin edistynyt tänä syksynä ja edistyminen on tärkeintä,
ei tehty matka.
Helena kirjoittaa blogissaan siitä miten tärkeäksi hän kokee sen että
lapsista kasvaa myös suomalaisia. Huokaan hiljaa ja salaa... Ehkä säälinkin
vähän itseäni. Mun tavoite on se että näistä kasvaa edes lukevia ja kirjoittavia
ja puhuvia, sama se millä kielellä, kunhan edes jollakin. Kyllä ne suomalaisia
on ilman kieltäkin tai kielipuolina. Kyllä niissä silti virtaa suomalainen
veri. Kyllä ne silti syö pullaa ja pannaria. Ne rakastaa pinaattilettuja yhtä
rajusti kuin inhoavat makaronilaatikkoa. Ne pukee ylpeydellä päälleen
suomalaisia vaatteita, syö muumiastoista ja esittelee suomalaiset muumit muillekin.
Kieltä niillä ei ole. Tuskin tuleekaan. Alan päästä sen surun ylitse. Ajattelen
ettei niistä voiskaan kasvaa sellaisia suomalisia kuin Suomessa kasvaa. Niistä
kasvaa eritavalla suomalaisia. Amerikansuomalaisia.
Katsotaan sitä suomalaisuutta tässä rinnalla. Yksi kerrallaan ja lomittain.
Se on ihan hyvä näin. Opetellaan ensin tätä yhtä kieltä, sen verran että
saadaan eväät enemmälle. Oli se sitten tänä vuonna, ensi vuonna tai myöhemmin.
O:n ope lupaa mulle palaverin lukiopen kanssa vielä ennen koulun päättymistä.
Mun pienin poika, se joka ei ole vielä koskaan tainnut olla missään
ensimmäinen. Se joka on vielkä tosi pieni viisivuotiaaksi.
Hieno, avoin ja koskettava kirjoitus! Kiitos tästä ja tsemppiä haasteiden keskelle!
VastaaPoistaPs. Jäin miettimään voisitko linkata mainitsemasi Helenan blogiin. Kiinnostaisi tutustua.
T: Miiamariia
Kiitos! Piti jo eilen linkata... nyt on linkki myös tekstissä; http://chezhelena.com/2015/12/03/kasvaako-meilla-ulkomaisia-lapsia/
PoistaJäin miettimään tätä pitkäksi aikaa. Mun lapsi on ekaluokkalainen nyt ja juuri oppinut lukemaan. En yhtään tiedä, mikä taso on menossa (ei se kai ole noin tarkkaa täällä), mutta ihan "aikataulussa" mennään. Veikkaan, että poika on aika tarkkaan keskivertotapaus luokallaan, koska porukasta vain kaksi luki sujuvasti koulun alkaessa syksyllä. Ja mun poika on siis 7,5-vuotias. Mietin sitä, että jos olisimme siellä, olisinko stressannut itseni jo hengiltä, kun kaveri on "jäljessä" - vai olisko tuo oppinut aiemmin, kun opetusta olis ollut koko ajan? Tää on mun keskimmäinen, liikunnallinen ja touhukas poika, kirjat ja kynät eivät ole koskaan valtavasti kiinnostaneet, joten emme ole painostaneet lukemaan. Esikoinen osasi kirjaimet kaksivuotiaana ja luki neljävuotiaana, mutta pidin häntä poikkeuksena (vaikka ei sitä tietysti ole, ihan tavalliset aivot silläkin on :)
VastaaPoistaMun pointti? En oikein tiedä. Ehkä se, että ympäristö sanelee hurjan paljon sitä, mitä pidämme normaalina, vaikka miten sanottaisiin, että kaikki saavat olla yksilöitä. Välillä tuntuu, et olis armollisempaa lapsille, jos ikä unohdettaisiin kokonaan. Kasvaisivat aidosti omaan tahtiinsa!
Voimia ja tsemppiä!