Palaan mielessäni
takaisin tiistaiaamuun ja lapsen mukautetun opetuksen suunnittelupalaveriin,
ihania sanoja – eikö? Tai oikeastaan se oli se palaveri jossa asiana oli pohtia
tarvitseeko lapsi mukeutettua opetusta, se palaveri jonka tiesin haastavaksi jo etukäteen.
Nämä tilaisuudet muistuttavat
vähän teatteriesitystä jossa jokainen esiintyy oman roolinsa mukaisesti. Ne
seuraavat valmiiksi asetettua kaavaa jota noudatetaan. Jokainen huoneessa
istujista tuntee toisensa, olenhan koulun vanhempainyhdistyksessä ja teen töitä
noin muutenkin oppilaanohjaajan ja apulaisrehtorin kanssa. Lapsen opettajan
kanssa meillä on sellainen haparoiva aselepo, todeten että hän on opetuksen
suhteen traditionalisti siinä missä minä olen modernisti. Koulupsykologin
kanssa ollaan hoidettu niitten kahden muun asioita ja me puhutaan koulun
käytävällä koirista ja leivontaohjeista. Silti tapaaminen alkaa
esittelykierroksella, jonka aikana jokainen huoneessaolija kertoo oman roolinsa
ja syyn osallistua tiimin kokoukseen. Sitä jäin vähän miettimään että miksi
lukiopettaja oli kutsuttu mukaan, lapsi kuitenkin lukee ja kirjoittaa reilusti ylitse
ikätason, olisivat mieluummin ottaneet mukaan puheterapeutin niin oltais voitu
puhua änkyttämisestä. Ajatelkaa nyt vähän, oikeesti, jos teilläkin työpaikan
viikkopalavereissa jokainen esittäytyisi ja kertoisi itsestään viikosta
toiseen.
Siellä me sitten
ollaan, aamunsarastaessa, neuvottelupöydän ääressä. Vanhempainyhdistyksen rooli on
asetettu sivupöydälle ja olen siinä äitinä, lapseni edustajana. Psykologin
tehtävä ei ole puhua koirista, eikä oikeastaan lapsen edustakaan vaan vahtia
ettei kukaan varmasti saa sellaista mitä ei ole ihan pakko antaa. Lukiopettaja
ei sano sanaakaan. Oppilaanohjaaja vastaa mukautetun opetuksen toteutumisesta
ja osallistuu satunnaisesti keskusteluun. Apulaisrehtori vie keskustelua
eteenpäin.
Ensin puhutaan
lapsen hyvistä puolista. Opettaja kertoo vuolaasti siitä miten hyväkäytöksinen
poika minulla on, miten hän ei koskaan häiritse työskentelyä luokassa, tekee
tehtävänsä itsenäisesti ja miten hänellä on matematiikankirjakin pulpetilla jo
siinä vaiheessa kun opettaja avaa suunsa kertoakseen että ne on aika ottaa
esiin. Kuuntelen ja kuulen sen mitä ajattelinkin kuulevani. Tämä lapsi pärjää
ihan hyvin, eihän se häiritse tai aiheuta häiriötä. Hymyilen maireaa tekohymyä
ja kerron miten mukava poika meillä on kotonakin, sellainen huumorintajuinen, ei
koskaan joudu konfliktiin kenenkään kanssa ja auttakin aina pyydettäessä.
Meidän ihana lapsi – on se ihana, ihan oikeastikin.
Keskustelu jatkuu
ohjatusti haasteisiin. Psykologi esittää kysymyksen vähän haastaen, no onko
luokassa nyt sitten jotakin sellaista mihin opettaja toivoisi lapselle apua?
Entä koulumenestys? Koulumenestys on mukavaa keskitasoa, sellainen kasin oppilas.
Vähän hiljainen ja vetäytyvähän se on, mutta on viimeisen viikon aikana alkanut
tulla ulos kuorestaan. Keskeytän ja sanon että lapsi on aloittanut lääkityksen
ja sen avulla hän viimeinkin uskaltaa puhua. Opettaja kuittaa että voihan se
olla sitäkin, hän oli ajatellut että lapsi alkaa sopeutua uuteen
luokkayhteisöön.
Tulee taas mun
vuoro, sanon että lapsi stressaantuu kohtuuttomasti opettajan akateemisen
vaatimustason edessä, menee lukkoon kahden minuutin pistareissa, keskittyy
ajattelemaan poisliukuvia sekunteja, eikä pysty vastaamaan yhtään mitään keskitason
koulumenestys ei taas vastaa lapsen työpanosta eikä myöskään kognitiivisten
testien tulostasoa.
Psykologi katsoo
minua lempeästi ja sanoo siirappisella äänellään että vaikka lapsen haasteet
diagnoosiensa puolesta toki antavat lapselle oikeuden mukautettuun kouluopetukseen
ei hän kuule mitään sellaista mikä edellyttäisi koululta erityistoimia. Hänen
mielestään olisi päinvastoin tärkeää olla tukematta lapsen ahdistuneisuutta
antamalla hänelle tarpeettomia helpotuksia koulunkäyntiin. Lapsihan pärjää ihan
hyvin.
Olen vihainen
mutta hillitsen itseni. Vastaan yhtä lempeällä äänellä että lain mukaan lapsella
on oikeus mukautettuun opetukseen. Kysyn myös psykologilta mitä muuta voin
vanhempana tehdä tilanteessa missä minulle on kolme mielenterveysammattilaista
sanonut viimeisten viikkojen aikana että on äärimmäisen tärkeää saada tämä
lapsi mukautettuun opetukseen? Eikö se jo yksinään riitä? Meillä on nyt siinä
pöydällä kuitenkin lausunnot niin neuropsykologilta, psykiatrilta ja psykologilta.
Heistä jokainen painottaa mukautetun opetuksen tärkeyttä.
Psykologi tuijottaa
papereitaan ja pyörittää kynää. Huoneessa on hiljaista. Apulaisrehtori rikkoo
hiljaisuuden sanoen että ehkä heidän nyt kuitenkin pitäisi mukautua vanhemman
toiveeseen ja aloittaa mukautetun opetuksen suunnittelu, jos ei muuten niin
jotta lapsella on tarvittavat tukitoimet siinävaiheessa kun hän siirtyy
yläasteelle reilun vuoden kuluttua.
Minä olen
selviytynyt teatteriesityksestä voittajana. Kiitän rehtoria. Psykologi lupaa
lähettää kotiin tarvittavat paperit allekirjoitettavaksi. Iltapäivällä poika
ojentaa minulle kirjekuoren, allekirjoitan paperin ja lähetän sen lapsen mukana
kouluun.
Kommentit
Lähetä kommentti