Kouluvuoden aikana jokaisella lapsella on mahdollisuus
olla viikon ajan luokkansa superstara. Tällä viikolla on M:n vuoro, ja tokalla
luokalla siihen liittyy lounastaminen vanhemman kanssa koulupäivän aikana.
Aamulla pakkasin lasten eväitten rinnalla eväät myös
itselleni ennen kuin lähdin aamupäiväksi vapaaehtoiseksi M:n luokkaan. Niin
kauan kun en ole töissä olen luvannut auttaa neidin luokassa kerran viikossa
lukuryhmien pyörittämisessä. Lukuryhmä on aina tiistaiaamuisin ja kahden tokan
luokan oppilaat jaetaan kahdeksaan ryhmään lukemaan ja keskustelemaan
lukemastaan, oman lukutasonsa mukaisesti.
Ennen kuin kävelin M:n luokkahuoneen oven taakse pysähdyin juttelemaan erityisopen kanssa meidän kullannuppujen koulunkäynnistä. K käy pienryhmässä jokaisena koulupäivänä, päivästä riippuen kerran tai kahdesti. Pienryhmässä opetellaan lukemista, kirjoittamista ja sosiaalisisa taitoja. Erityisopettaja oli tässä vaiheessa sitä mieltä että K on ns. kokosanalukija. Täällä lukemaan opetellaan periaatteessa foneettisesti eli muodostamalla äänteitä. K:n kohdalla tää menee täysin hukkaan jannun tuijottaessa opettajaa silmät pyöreinä. Kaikenkaikkiaan pojan koulunkäynti on lähtenyt vauhtiin loistavasti.
M on kasvanut kesällä valtavasti. Se on tehnyt huiman loikan kyvyssä ratkaista ongelmia hätääntymättä ja käyttämään sosiaalisia taitoja omien tarpeittensa esilletuomiseen. Se on huomattu niin kotona kuin koulussakin.
Lukeminen ja tavaaminen on luokassa jaettu lapsen
taitojen mukaan tasoryhmiin. Tavaamisessa on A ja B taso, A tason sanat ovat
perussanastoa kun taas B-listalla on vaativampaa tavattavaa. Esimerkkejä A-listan sanoista; bag,
cap, bake, made, rake, your, done... ja B-lista; excited, wandered, clapping,
allowed, safety, flames, scuttering… Omaan silmään näitten kahden
listan välinen tasoero näyttää suurelta. Monissa kouluissa järjestetään
tavauskilpailuja – spellinbg bees – ja telkkarista tai elokuvista on varmaan
tuttu niissä käytetty lause; Can you use it in a sentence? Myös M pyytää multa
tätä silloin kun on mahdollista että sanalla on kaksi merkitystä ja
kirjoitusasua. Hyvänä esimerkkinä tän viikon listalta ”roam” tai ”their” (roam
vai Rome, tai their vai there)
ohjeet ryhmän vetäjälle |
Lukijat jaetaan kolmeen ryhmään. Oranssi teksti on
isokokoisempaa, selkeämpää ja sanastoltaan helpointa. Keskitason sininen teksti
on vähän monimuotoisempaa ja sanastoltaan vaativampaa ja ylin, vihreän tason
teksti poikkeaa jo huimasti alimman lukutason tekstistä. Tavoitteena on että
vuoden aikana kaikki oppilaat pääsisivät sille ylimmälle tasolle ja
ponnistaisivat siewltä sitten kolmannelle luokalle.
oranssia tekstiä |
sinistä tekstiä |
vihreää tekstiä |
Lukuryhmien jälkeen liityin lounaskulkueeseen ja istahdin
M:aa vastapäätä niitten luokan lounaspöytään. Mietin mielessäni tilassa
työskenteleviä aikuisia, että miten ne kestää siellä päivästä toiseen metelin
ollessa niin korviahuumaava että keskusteleminen oli käytännössä mahdotonta.
Välillä peli puhallettiin poikki ja ruokalassa oli kahden minuutin hiljaisuus. Kahden
minuutin hiljaisuus auttoi tasan sen kaksi minuuttia.
salaattipöydässä oli säilykehedelmiä, omenasosette, appelsiinilohkoja, porkkanoita, papuja, herneitä, tuoretta pinaattia ja salaattia |
Kun lounas oli melkein
syöty käveli lounaspöydän ohitse lounasvalvoja ja laittoi m.n viereen keltaisen
paperiliuskan. Kysyin M:lta että onko tää nyt se sen mainitsema ”Golden Ticket”,
ja kyllä sellainenhan se. Golden Ticketin saaneet saavat erityisen hyvän
käytöksen ja huutamatta olemisen vuoksi luvan lähteä lounasvälitunnille
etuajassa, ja lippunen on nimensä mukaisesti painonsa arvoinen kultaa. Koulun
lounastunti kestää tunnin. Puolet siitä on varattu ruokailuun ja toinen
puolikas ulkoiluun. Koulussa ulkoillaan välitunnilla satoi tai paistoi.
Golden Ticket |
etuoikeutetut |
Illalla M aloitti partion. Mä en itse ole eläissäni ollut
partiossa, enkä tosiaankaan ymmärrä koko touhusta yhtään mitään. Fredde on ollut
partiossa kerran ja kun sen käskettiin esittää kirahvia se lähti kotiin. M:n
ilmoittaessa että se haluaa partioon me oltiin vähän hämillämme, mutta mikäs
siinä.
Partiokokoukset pidetään koululla kahdesti kuukaudessa.
Kun me tultiin koululle ymmärsin miksi M halus partioon, olihan siellä Brianna, Sophia, Addison, Shelley, Twisha ja kaikki muut koulusta tutut kasvot. Mä näin heti
mahdollisuuden kehittää partiotoiminnan kautta M:n sosiaalista osaamista taitoa
solmia ja ylläpitää ystävyyssuhteita. Pienessä ryhmässä kun nämä asiat ovat
helpompia.
Mulla oli oikein mukava puolitoistatuntinen jutellessani
tuttujen äitien kanssa lasten tehdessä partionvetäjän johdolla hommia.
partiossa |
Miten lapset suhtautuvat tasoryhmiin? Kokevatko "huonoimmassa" ryhmässä olevat lapset itsensä huonoiksi?
VastaaPoistaKun katsoin tuota vihreää tekstiä, niin sen sanasto näytti hyvin vaativalta. Toisaalta teksti oli vielä aika isokokoista. Täällä Suomessa on aika tavallista, että edistyneet toisluokkalaiset lukevat Harry Potter -tyylisiä kirjoja, joissa teksti on ihan normaalia romaanikokoa. Miten siellä?
Kepa
Lapset eivät itse tiedä missä tasoryhmässä ovat. Ryhmiä on kahdeksan eri väriä vaikka tasoja on kolme ja ryhmiä sekoitetaan jokainen viikko. Itsellä löytyy lapsia kummastakin päästä. M:n lukuminuutit syyskuussa olivat sen 400 minuutin minimin sijasta 797 minuuttia ja tyttö lukee miltei satasivuisen romskun illassa tai kahdessa.
PoistaToisaalta mulla on kaksi poikaa, jotka ovat kuukauden koulunkäynnin jälkeen aloittaneet lukiopetuksessa. Kummallakin kun on lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen vaikeus. Kummankin jannun mielestä lukiryhmässä on kivaa. O käy omassa ryhmässään neljänä päivänä viikossa muitten ns. tavislasten kanssa joille lukeminen on hankalaa, ja K taas käy erityisopetuksenpuolella yksilötason opetuksessa päivittäin.
Väittäisin ettei lapset koe itseään huonommaksi, etenkin kun täällä jaksetaan korostaa niitä taitoja jotka ovat jo olemassa. K:lla matematiikka ja O:lla sosiaaliset taidot.