Koulun katoksessa on kylmä. Katsoin kuinka koulubussi
toisensa jälkeen pysäköi bussirivistöön ja koulubusseista purkautui tasaisena
vanana pieniä koululaisia liian isot reput selässään. Kindereillä oli isot
keltaiset laput kaulassaan, ne joissa luki lapsen nimi, opettaja ja kotiosoite,
ja äidin ja isän puhelinnumero. Ihan vaan sen takia jos se viisivuotias eksyy
matkalla eikä ihan itsekään tiedä mihin se on menossa.
Rehtori ja erityisopettaja tulee astuu yhdessä ulos
ovesta ja tervehtii. Ne tietää miksi mä olen siellä ja ne on siellä ihan
samasta syystä, M:n bussia vastassa. Bussi pysäköi omalle paikalleen koulubussien
keltaiseen rivistöön. M tulee poikien kanssa ensimmäisenä ulos bussista.
Tarjoilen K:lle huulirasvaa ja kaikki kolme jatkaa matkaa omien luokkiensa
eteen, siinä isoreppusten loputtomalta tuntuvassa virrassa. Seuraan katoksesta kuinka
rehtori nousee erityisopettajan kanssa M:n bussiin.
Kun rehtori tulee pois koulubussista erityisopettaja jää.
Reksi kävlee mun luokse ja me jutellaan. Reksi kertoo että bussitäti oli
halunnut poistaa M:n bussista pysyvästi ja rehtori oli vastaavasti todennut
ettei se ole mahdollista. M on matkustanut koulubussilla jo neljä vuotta. Tämä
syksy on ollut ensimmäinen kerta kun bussimatkustamisen kanssa on ollut
ongelmia - kerran. Reksi oli soittanut koulukuljetuksiin ja varmistanut tämän. M
ei myöskään ole kertaakaan joutunut konfliktiin koulun henkilökunnan kanssa. M
ei nyt vaan ole lapsi joka aiheuttaa ongelmatilanteita.
Kerron reksille oman näkemykseni. Kun bussitäti on selittämättä
tuupannut tytön takaisin bussinpenkille eikä päästänyt tätä ulos M on saanut
paniikkikohtauksen. M ei muista tilanteesta yhtään mitään. Ei siitä mitä
tapahtui ennen eikä siitä mitä tapahtui sen jälkeen. Reksi nyökkää ja on samaa
mieltä. Reksi sanoo ettei se koskaan ole nähnyt meidän päivänsädettä
vastaavassa tilassa, sanoo että taisi ensimmäistä kertaa nähdä sen lapsen joka
me aina säännöllisesti kohdataan kotona. Virnistän ja kiitän avusta.
Jään odottelemaan erityisopettajaa. Se juttelee
bussitädin kanssa kauan. Musta tuntuu että odottelen siinä koulunpihalla
ikuisuuden. Koulun kello on soinut kerran ja toisen ja mä odotan. Kun
erityisope vihdoin kävelee mun luokse se kiittää että olin tänään paikalla. Me todettiin
että tänään aamumatka oli mennyt hyvin ja että tästä on hyvä jatkaa. Erityisope
kertoo että se oli puhunut bussitädin kanssa lapsen kohtaamisesta positiivisin
keinoin ongelmatilanteissa. Hymyilen sisäänpäin ja kiitän erityisopea. Bussitäti
taisi saada sosiaalisten taitojen oppitunnin.
Istun autoon ja huomaan että mun kädet tärisee. Kuinka
kiitollinen olenkaan tästä koulusta. Siitä että meillä on Reksi ja Erityisope. Kaikki
koulut ei ole samanlaisia. Kaikki rehtorit ei pidä lastensa puolia. Kaikki rehtorit
ei usko hyvään. Meidän Reksi uskoo positiiviseen lähestymistapaan, neuvotteluun
ja uusiin mahdollisuuksiin. Reksi on tehnyt vuosia töitä erityislasten kanssa.
Käynnistän auton ja lähden ajamaan. Mietin ajaessani
miten erilaista mun elämän on Aylanin vanhempien elämään nähden. Ajatellessani
pientä poikaa rantahiekalla ja kaikkia niitä pieniä tyttöjä ja poikia jotka
eivät koskaan päädy lehtien sivuille mun sydän särkyy, olenhan äiti. Miten kiitollinen olenkaan siitä ettei mun omilla lapsilla ole aavistustakaan siitä inhimillisestä hädästä jonka niin moni joutuu kohtaamaan.
On valtavan tärkeää kokea, että oma lapsi tulee ymmärretyksi, nähdyksi ja kuulluksi. Ihana koulu teillä!
VastaaPoistaMeillä on tosissaan aivan mahtava koulu :)
PoistaKylläpä siitä tuli iso asia. Tai lähinnä ihmettelen tota bussitätiä, muiden osuus on just paikallaan. Jos työkseen kuljettaa lapsia, niin luulis nähneen monenlaista ennenkin.
VastaaPoistaDraama bussitädin kanssa jatkuu, mä alla vakuuttunut että bussitäti on elämäänsä kyllästynyt byrokraatti.
Poista