Siirry pääsisältöön

kaksi sankaria ja keijukaisninja



Kai jokaisen vanhemman toive on että lapsi pärjää. Että se pärjää koulussa, ystävien kanssa ja noin elämässä yleensä. Mitä se pärjääminen sitten kunkin vanhemman silmissä on, se vaihtelee. Jollekin se on jotensakin kunnialla suoritettu koulu, työpaikka ja perhe, kun toisen silmissä siintää haave lapsen korkeakoulututkinnosta, urheiluammattilaisuudesta, tai menestyksestä ylipäätään jollakin saralla. Ympäristön paineet on kovia oli sitten kyse paineesta alisuoriutua tai ylisuoriutua.

Kun koulu-ura alkaa täällä meidän nurkilla, paikassa jossa gaussinkäyrän vasempaan reunaan sijoittuva lapsi olisi kansallisessa vertailussa keskitasoa, on tilanne jotenkin kummallinen. Täällä tilanteeseen puututaan tukitoimin kun jossakin muualla lapsi olis ihan sellaista tavallista keskitasoa.

Meidän keijukaisninja on aina ollut siellä kellokäyrän oikealla laidalla. Akateemista osaamista ei ole tarvinnut katsoa, haasteet ovat löytyneet toisenlaisista asioista. Tokan luokan kääntyessä kohti loppuaan me ollaan tilanteessa, jossa neidon koulunkäynnin on voinut siirtää rauhallisin mielin sinne haudutuslevylle. Se pärjää kyllä ja pienet rypyt koulutiellä on vaan hyväksi. Opettaja ja erityisopettaja ihan varmasti osaa ohjata sen seuraavaksi vuodeksi sille sopivalle opettajalle, ja vaikka opettajan kanssa ei kemiat ehkä pelaiskaan on tytöllä tukenaan tämän vuoden aikana solmitut ystävyyssuhteet ja vankka akateeminen osaaminen.

Mutta noi kaksi sankaria. Meillä on tää kevät ihan tosissaan mietetty jannujen jättämistä luokalleen. Nyt ollaan viimein päädytty siihen että ne siirtyy ekalle, mutta miltä se sitten käytännössä näyttää on ihan toisenlainen stoori. Tänään me palaveerattiin kummankin jannun opettajan kanssa.

Ollipollin palaverissa – se oli ihan virallinen miitinki – istui sen opettaja ja lukiope. Me mietittiin kesäkuulla edessä olevia psykologisia testejä, sitä että jannun oma rima tuntuu usein olevan turhan korkeella, että se vaatii itseltään ihan valtavasti, ja että sen vaativa persoona häiritsee sen oppimista koska se ei halua tehdä mitään jos sei ei tiedä osaavansa sitä täydellisesti. Me puhuttiin siitä että jannu katselee ulos ikkunasta ja hukkuu omiin haaveisiinsa, ettei sillä ole aavistustakaan siitä mitä muut tekee ja mikä oli tehtävänanto. Lukiopettaja peesaa ja toteaa että se hukkuu omaan maailmaansa myös pienryhmäopetuksessa. Kotona mä katselen sen matikantehtäviä; 8-6=2, 5-2=3, 4-1=3, 6-5=1, 8-1=0,8-2=0, 5-2=1… Keskittyminen  riittää alkupään tehtäviin, mutta puolivälin jälkeen vastauksia jaetaan satunnaiskertoimella. Kundi kirjoittaa sivun mittaisen aineen Minecraftistä, annetusta asia-aiheesta ei irtoa sanaakaan. Kyllä. Mä ymmärrän että se on viisi. Mä ymmärrän että suomalainen lapsi suomessa ei ole vielä edes eskarissa, että lapset on erilaisia, että pitää antaa aikaa... Mutta me ollaan täällä. Meillä viisivuotiaat lukee ja kirjoittaa ja laskee. Viisivuotiailta edellytetään paljon, eikä se vaatimustaso siitä ainakaan laske ensi syksynä. Jannulla on edessään ilmeisesti ehdot ja kesäkoulua.

Kallepallen opettaja naurahtaa että meillä on maailman makein poika. Sit se huokaa että sillä on ollut melkoinen vuosi – siis opettajalla – luokalla kun on 22 samanlaista säätäjää ja sähköjänistä. Se sanoo että poikien luokkahuonetouhut menee välillä käsirysyksi ja että se on koko vuoden keskittynyt lukemista ja kirjoittamista enemmän siihen että ne nyt jotenkin pysyy nahoissaan ja oppii toimimaan luokkahuoneessa. Se puhuu meidän lapsesta kauniisti, mutta huokaa perään... että kun sillä on aina niin kiire, ja kun se on sellainen sluiba. – Niinhän se on, myötäilen mukana. Opettaja kertoo että se on ruvennut tiputtamaan suoraan roskikseen huonosti tehdyn työn, ja ojentamaan pojalle uuden paperin. Kuulostaa monen korviin ihan kamalalta, mutta tuntien oman poikani, olisin epäilemättä tehnyt ihan samoin; osaat kyllä, tee uudestaan ja näytä että osaat... Jannun mielessä kun siintää se että tehtävän tehtyään pääsee piirtämään tai lukemaan, ja kun tehtävän tekee mahdollisimman nopeasti pääsee seuraavaan hommaan. Kantapään kautta sen päähän yritetään takoa, että se tehtävä pitää ensin tehdä parhaan mahdollisen kykynsä mukaan. Loppukaneetiksi se toteaa ettei pidä säikähtää että siellä kevättodistuksessa on kolmosten seurana kakkosia – ei siksi ettei se osais, mut siksi et sillä on niin kiire.


Kun esikoinen on ollut sellainen vähän vajaa nelosen oppilas koko koulutiensä (asteikolla 1-4) on kasvattavaa saada nyt tää kaksikko, josta voi olla tyytyväinen jos ne ylipäätään siirretään seuraavalle luokalle – tukitoimin. 


Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän