Meidän lapsilla
on koulussa kehityskeskustelu kahdesti lukuvuodessa. Ensimmäinen kierros on alkusyksystä ja silloin puhutaan kouluvuoden alkamisesta aika yleisellä tasolla. Samalla lapsi asettaa itselleen tavoitteet. Toinen tavoitteista on
akateeminen ja toinen liittyy muuhun kouluelämässä tai noin muuten yleisesti tarpeelliseen elämäntaitoon. Seuraava kehityskeskustelukierros on formaalimpi, sillä siinä käydään läpi tammikuussa jaettua välitodistusta, ja
tämä tapaaminen on tammikuun lopussa tai helmikuun alussa. Aikaisemmalla kokemuksella
oma näkemykseni tän ekan kierroksen kanssa oli että vaikka se ihan varmasti on
lapsen tulevaa elämää ajatellen ihan tarpeellista oppia asettamaan tavoitteita, nii se että niitä tavoitteita ruoditaan koululla yhdessä opettajan ja vanhemman
kanssa, on ajanhukkaa kaikille.
Maanantaina tämä kaksikko aloitti taas kiipeilyn. |
Muistan ikuisesti
M:n ekan kehityskeskustelun neidon aloitettua koulun. M:n silloinen opettaja ei
ollut mitenkään erityisen aktiivinen juttelemaan lasten koulunkäynnistä vanhempien
kanssa, ja kysymyksiin sain vastaukseksi että sillä menee hyvin, koulu on
alkanut mukavasti jne. Mä halusin tietää miten sillä ihan OIKEASTI menee.
Ajattelinsilloin että mä tapaan siellä kehityskeskustelussa opettajan ja
erityisopettajan, ja mä kuulen miten mä voin auttaa lastani sille uudessa
maailmassa. Kakan marjat, sanon minä. Siellä me oltiin. M, sen opettaja ja
mä. Erityisopettaja ei kuulemma osallistu tähän ekaan kierrokseen. Kaksikymmentä
minuuttia me käytettiin siihen että käytiin läpi M:n omat tavoitteet; 1. oppii
lukemaan – hyvä tavoite, ja 2. oppii itse vetämään takin vetoketjun – ihan hyvä
taito sinällään, mutta kun se oli jo hallussa. Kehityskeskustelun aikana
opettaja ei halunnut puhua mistään muusta ja lähdin tilaisuudesta aivan yhtä
kuutamolla tytön koulunkäynnistä kuin olin sinne mennytkin. Siihen aikaan kun
tytöstä itsestään ei irronut koulunkäyntiin liittyen muuta kuin: En muista. En
tiedä. Ihan kivaa.
En siis odottanut
kovin kummoisia mennessäni tänä aamuna poikien keskusteluihin, etenkin kun
virallinen aika hoitaa näitä on vasta ensiviikolla ja me siirrettiin nää
keskustelut tälle aamulle mun työn takia. M:n kehityskeskustelu hoidettiin jo maanantaina M:n
ja sen opettajan kanssa. Koska mulla on alusta asti ollut toimiva keskustelyhteys
niin opettajan kuin oppilaankin kanssa, oli keskustelu lyhyt ja ytimekäs. Opettaja
tosin oppi että M:n lempiaine on mantsa ja että Fredden pääaine yliopistolla
oli aikanaan maantiede.
K tekee näitä koulunjälkeen kotona. Se harjoittelee numeroita ja kirjaimia itsekseen eikä kukaan saa auttaa. |
Olin siis aika
hämmästynyt kun ekassa luokassa mua oli vastassa niin erityisope kuin opekin.
Ensin me juteltiin K:n koulunkäyntitaidoista yhdessä. Opettaja kehui miten
iloinen, avulias ja ahkera K on. Miten se on aina valmis oppimaan uutta ja
selkeästi viihtyy koulussa. Opettaja johdatteli poikaa valitsemaan
tavoitteekseen sen että se opettelee kontrolloimaan omaa volyymiään, ja sen
ettei se enää vastais tarkoituksella väärin. Allekirjoitin mielessäni kummatkin
tavoitteet ja totesin että me ollaan näitä kotona työstetykkin jo useamman
vuoden ajan. Volyyminappula kun tolta pojalta on puuttunut aina. Se puhuu kovaa
ja nopeasti.
K:n lähestyminen
taitoihin jotka on sille hankalia kun on joko se että se vastaa kysyjälle ettei
se joko tiedä tai muista, tai sitten se antaa vastauksen joka on niin selkeesti
metsään että kysyjäkin tietää jannun vastaavan tahallaan väärin. Esimerkkinä
jälkimmäisestä;”What sound does a ssssssssssnake begin with?” Ja jannu vastaa täysin pokkana: “A sssssssnake
begins with a W sound.” Kun sille näyttää S-kirjaimen se osaa kyllä kertoa
miltä S kuulostaa ja jos sitä pyytää kirjoittamaan sen saman ässän, se
kirjoittaa sen. Jos sitä pyytää tekemään saman sille tuplaveelle, se osaa
senkin. Meidän aikuisten yhteinen tulkinta tilanteeseen on se että se pelkää
virheen tekemistä niin paljon että se yrittää tehdä niin massiivisen virheen
ettei kukaan edes erehdy luulemaan että se olis tosissaan. K:n tavoitteena on
siis opetella hyväksymään myös virheet.
Seuraavaksi K
siirtyi huoneen ulkopuolelle piirtämään sisarustensa kanssa ja me aikuiset
palaveerattiin siitä miten sen vuosi on lähtenyt käyntiin. Tässä maassa oppii
arvostamaan rehellistä keskustelua. Usein kun terapeuteilta ja koulusta saa
vastaukseksi ylipuhetta ja ylistyslauseita eikä kukaan kerro missä mättää jos mättää.
Vanhempana kuitenkin tiedän myös lapseni puutteet. Tiedän että se on iloinen,
avulias ja innostunut. Tiedän että se ihailee opettajaansa, että se nauttii
säännöistä ja haluua huolehtia siitä että muutkin noudattavat niitä asetettuja
sääntöjä. Samalla tiedän että joskus mopo karkaa käsistä ja valvoessaan muita K
käyttää keinoja joita sen ei pitäisi. Tiedän että sen on vaikeeta istua hiljaa,
olla keskeyttämättä ja että se tekee virheitä tahallaan. On siis hienoa päästä
puhumaan näistä asioista ihan oikeasti. Minä kun pystyn vanhempana auttamaan
lastani vain jos tiedän missä se sitä apua tarvitsee.
Erityisopettaja
sanoi että Reksi työstää bussitätiasiaa edelleen koulukuljetusten kanssa, ja
että koko tiimi – Reksi, opettaja, erityisopettaja, psykologi ja
toimintaterapeutti – on täysin vakuuttuneita siitä ettei K kykene olemaan
tahallaan ilkeä, satuttamaan toista tai kiusaamaan yhtään ketään. Olen niitten
kanssa samaa mieltä. K:n ainoat väkivallanteot ovat aina liittyneet sen omiin
sisaruksiin, muuten se ei ole ikinä missään edes tönäissyt yhtään ketään.
O:n taideteos. Me ollaan yhdessä puistossa; mä istun penkikllä ja jannut liukuu liukumäessä. |
O:n luokassa mua
oli vastassa lukiopettaja ja opettaja. Rakenteeltaan tilaisuus vastasi
edellistä tilaisuutta. O:n tavoitteena oli oppia olemaan luovuttamatta ja oppia
lukemaan. Kumpikin hyvä ja tarpeellisia tavoitteita. O:n opettaja esitteli O:n
töitä, jutteli siitä miten mukava nuorimies meillä on ja siitä miten O:n suurin
haaste on luovuttaminen ennen kuin se edes yrittää.
O on sosiaalinen,
sillä on paljon ystäviä. Se on kohtelias ja huumorintajuinen. Lukiopettaja
lupasi pitää mua ajantasalla edistyksestä ja kertoa mulle mitä ne milloinkin
työstää niin että me voidaan treenata samoja asioita myös kotona.
Me puhuttiin pojasta
joka on koko elämänsä omalla tavallaan kasvanut kahden häslän varjossa. Siitä
miten sen on kotona vaikeeta saada tilaa ja suunvuoroa ja miten siitä kumpuaa sen
tapa antaa periksi. Mä puhuin siitä miten me ollaan tavoitteellisesti ja
tarkoituksella alettu järjestämään O:lle kahdenkeskeistä aikaa aikuisen kanssa,
niin että se kokee tulevansa kuulluksi ja nähdyksi. Tämä alkoi sen jälkeen kun
O tokaisi autossa ettei se koskaan saa suunvuoroa ja ettei kukaan koskaan
kuuntele mitä sillä on sanottavana. O on hiljaisempi ja hitaampi ja niitten
kahden muun kanssa pitää muistaa vahtia ettei se jää jalkoihin.
Lähtiessäni
kouluta soitin Freddelle ja kehuin onnistuneita tapaamisia. Lukiopettajan
kehoituksesta kävin ostamassa meille uuden sanapelin ja ohimennessäni poimin
M:lle samasta matikkaversion. Tästä on hyvä jatkaa.
Kommentit
Lähetä kommentti