viimeperjantaina klinikka oli edelleen rakennusvaiheessa |
Mulla on ollut
niitäkin työpaikkoja jossa perehdytys on ollut tyylin; ”Tossa on sun työpöytä,
tuu kysyyn jos on jotain epäselvää... kyl sä tiedät!” Useimmiten perehdytys on kuitenkin
ollut ihan asiallista ja työnkuvaan sopivaa. Sairaalatyössä oli ihan
järkeenkäypää, että mun piti ensin osoittaa että osaan työni lähihoitajana ennen
kuin pääsin työskentelemään itsenäisesti. Tällä kertaa olen saattanut löytää
työn jossa perehdytys on toteutettu sellaisella tasolla josta useimmissa
työyhteisöissä voi vain haaveilla.
Nykyisellä
työnantajalla on varaa perehdyttää. On mahdollista pitää tuottamatonta
työntekijää useampi viikko. Ai miten? No kun kysymyksessä on yksityissairaala.
Tai siis kaikkihan täällä periaatteessa on yksityisiä, enemmän tai vähemmän. Ne
vähemmän yksityiset kerää tukia joko liittovaltion ja/tai osavaltion kassasta.
Siinä missä edellinen työnantaja avasi ovensa hyväntekeväisyysvaroin ja näiden
edellämainittujen tukien voimin. On nykyinen työnantaja vastaavasti sieltä
toisesta ääripäästä. Toki meilläkin hoidetaan varattomia, mutta ei
vakuutuksetta. Ne joilla ei ole sossun maksusitoumusta, ne lähetetään jonnekin
muualle. Sairaalan oman laskutuksen ja vakuutusyhtiökorvausten lisäksi sairaala
elää lahjoitusvaroin. Osaamaton työntekijä aiheuttaa nopeasti ison laskun asiakkaiden
äänestäessä jaloillaan, eikä siihen ole varaa. Huonosti hoidettu
asiakaskontakti saattaa johtaa siihen että se sairaalan saama puolenmiljoonantaalan
vuosilahjoitus menee sivusuun.
tää on meidän lounasterassi |
Ensimmäisen
työviikkoni istuin talon koulutuksissa. Toisen viikon opiskelin oman klinikan
toimintaa seuraamalla yhden työpäivän kerrallaan kunkin osaston toimintaa.
Opin ihan valtavasti. Opin myös asioita rivien välistä, niin kuin sen että meidän
lääkärit on oman alansa superstaroja ja superstarat käyttäytyvät aina välistä
niin kuin tähdet nyt vaan osaa. Yksi heittelee tavaroita suuttuessaan. Toinen
on sitä mieltä että koko klinikan henkilökunta on vajaaälyistä ja kolmas
saattaa unohtaa että sillä on potilaitakin ja lähteä kesken kaiken lounaalle.
Yhteensä lääkäreitä meidän klinikalla on kuusi. Jokainen heistä on hengityselinsairauksien
erikoislääkäri ja jokainen heistä työskentelee myös vähintään viikon kuukaudesta
teho-osastolla (ICU) tai sydänvalvontaosastolla (CCU). Muun henkilökunnan tehtävä on tehdä lääkäreitten elämästä helppoa.
Maanantain istuin
tarkkailemassa meidän omaa vastaanottoa. Päivän aikana klinikalla oli yhdeksän
potilasta ja paikalla kaksi lääkäriä. Lisäksi meillä työskentelee kaksi
lääkärin assistenttia, kaksi sairaanhoitajaa, kaksi ”Respiratory Therapist”,
klinkan johtaja, ajanvaraaja, klinikkakoordinaattori, vastaanotto,
laskutuskoordinaattori ja mä – puhelin. Puhelimen pitää käytännössä tietää
kaikki kaikesta, tai siis osata päättää kuinka tärkeetä on se että klinikalle
soittavalla ihmisellä on yskä ja nuha ja kuumetta kolmatta päivää versus
tietokonetomografian aiheuttamaa turvotusta kaulassa. Eka esimerkki on
nuhakuume, toinen puolestaan allerginen reaktio väriaineelle. Eka esimerkki ei
ole kiirellinen, toinen on. Sen lisäksi mä olen se joka päättää siitä
tarvitseeko klinikalle soittava potilas varatessaan aikaa 40 minuutin vai 120
minuutin ajan. Ajanvaraaja varaa ajan ”jatkokäsittelyyn” eli testeihin. Mä
huolehdin myös siitä että me ollaan siihen ekaan lääkäriaikaan mennessä
onnistuttu haalimaan kasaan kaikki tarvittava edellisiltä lääkäreiltä.
Tiistaina seurasin meidän kanssa saman odotustilan jakavaa yleislääkäriasemaa.
Yleislääkärin puolen tiloissa työskentelee seitsemän lääkäriä, ja siellä
potilaita käy yhden päivän aikana kuutisenkymmentä potilasta. Siellä niitä
vastaaoton ihmisiä on neljä, puhelintyyppejä kolme, koordinaattoreita yksi
koska homma on selkeempää, lääkärinassareita kuusi ja sairaanhoitajia kaksi. Niillä
oli kiireempi, mutta työ myös suoraviivaista. Yskä on vartin aika. Vuositarkastus
40 minuuttia.
me jaetaan odotustilat yleislääkäreitten kanssa |
Keskiviikkona
tein töitä sen ajanvaraajan kanssa. Me järkkäiltiin pika-aikoja
tietokonetomografiaan, rasitustestiin, uudestaan lääkäriin ja samalla purettiin
erilaisia muualta tulleita dokumentteja. Torstaina istuin kuuntelemassa kun
meidän laskutuskoordinaattori neuvotteli puhelimessa erilaisten
vakuutusyhtiöitten kanssa laskutusluvista. Lääkkeitä vaihdettiin toisiin,
pyydettiin poikkeuslupia ja vakuutettiin miksi potilaalle pitää tehdä viides
tietokonetomografia kahden vuoden sisään. Jokaista voittoa tuuletettiin.
Ikkunalaudalla oli sievässä pinossa ne isoimmat keissit, ne joissa riideltiin
vakuutusyhtiöitten kanssa kokeellisista toimenpiteistä. Jokaisessa
paperinivaskassa oli satoja sivuja dokumentteja ja päällä tarralappunen
kertomassa missä minkäkin jutun kanssa mennään.
Perjantaina
vietin aamupäivän lääkärinassareitten ja sairaanhoitajien kanssa. Seurasin sitä
miten vastaanottohuoneita valmistellaan, mitä tapahtuu ennen kuin potilas
kohtaa lääkärin ja miten potilasta neuvotaan lääkärin tapaamisen jälkeen esimerkiksi
uuden lääkkeen käytössä. Sairaanhoitajan kanssa juteltiin siitä mikä on
kiireellistä ja mikä ei, ja miten sairaanhoitajat toivovat mun toimivan
erilaisissa tilanteissa. Iltapäivällä seurailin Respiratory Therapistejä
työssään.
Töitä en vielä
ole ehtinyt tehdä lainkaan.
mä jaan oman työhuoneeni laskutuskoordinaattorin kanssa |
Ensi viikon ajan
mua koulutetaan vastaaotossa, siis vastaanottamaan potilaita. Sitä seuraavan
viikon teen töitä klinikkakoordinaattorin kanssa. Klinikkakoordinaattori vastaa
muun muassa lääkäreitten aikatauluista tai työvuoroista. Ei niillä mitään
työvuoroja ole, ne tulee ja menee oman tahtonsa mukaan, mutta klinikkakoordinaattori
suunnittelee klinikan toimintaa sen mukaan mitä superstarat haluaa.
Klinikkakoordinaattori pyydetään apuun siinä vaiheessa kun Bill Gatesin paras
kaveri haluaa puhua kumminkaimansa astmasta tänään.
Mun koulutus siihen
varsinaiseen hommaan, puheluliikenteen hoitamiseen alkaa siis aikaisintaan
kahden viikon päästä.
tässä mun työpiste |
Kommentit
Lähetä kommentti