ei täällä kylmä ole... |
Täällä me ollaan,
ja täällä on just tasan yhtä ihanaa kuin aina ennenkin. Ulkona sataa, tuulee ja
myrskyää. Edellisen kerran me osuttiin myrskyyn täällä ollessamme Tättiksen
ollessa nelikuinen, silloin oli elokuu. Kunhan päivä valkenee me lähdetään
Martan kanssa katsomaan aaltoja. Illalla sängyssä lehteä selatessani törmäsin
Oregonin matkailumainokseen, siinä sanottiin jotenkin näin; ”Jos saavuit
rannalle bikineissä, joku kyllä varmasti lainaa sinulle villapaidan. Me
ollaan ystävällisiä.”
edellisessä myrskyssä turvassa sadetakin sisällä |
Lauman syksyn
kehityskeskustelut oli hellyyttäviä. Ensinnäkin tän ekan vetää lapset itse.
Ollipollia ujostutti. Se tuijotti sormiaan ja varpaitaan, samalla kun mumisten
veti miitinkiä. No, mun tavoitteet olis tota opetella lukemaan kokonaisia
sanoja, ja mä tykkään matematiikasta – jätkä virkoaa ja virnistää – itseasiassa
mä oon luokan paras matikassa... Opettaja naurahtaa ja myöntää että niin kyllä
oletkin. Pojan toinen tavoite oli harjoitella pitämään pulpettinsa sellaisessa
järjestyksessä etä sieltä ehkä löytääkin jotakin. Mukavinta koulussa oli
matematiikka.
Seuraavana aamuna
istuttiin Kentsun keskustelussa. Sanavalmis elohiiri istui. Keinuvalla ja
pyörivällä tuolillaan ja keinui ja pyöri menemään. Se veti tilaisuutta niin
kuin ois koko elämänsä pitänyt palavereja. Muistiinpanoja oli tosin vähän
hankalaa lukea kun ne oli kohtalaisessa epäjärjestyksessä, mutta se ei menoa,
saati iloa haitannut. Kentsun tavoitteet liittyi järjestelmällisyyteen –
yllätys, yllätys – työn jälkeen ja matematiikkaan. Kielen- ja kirjallisuuden
puolella oli tavoitteena opetella käyttämään isoja alkukirjaimia ja
välimerkkejä. Niin, ja sit sen tavoite oli oppia lukemaan niin kuin sisko. Tilaisuuden
jälkeen opettaja laittoi mulle perään sähköpostia ja pyysi kotona vähän
harjoittelemaan vähennyslaskua, Kentsun mielestä kun on yhdentekevää onko se 1-6
vai 6-1. Tai siis ope lähinnä kysyi että onko meillä vanhemmilla jotain ideoita
siihen millä sen sais hahmottamaan mitä eroa näillä kahdella on.
Ja sitten Tättis.
Tättiksen tilaisuudessa oli mukana opettajan lisäksi myös erityisope. Lapselta
edellytettiin selkeästi jo vähän enemmän tässä palaverin pitämisessä.
Tättiksellä oli edessään runko jonka mukaan edettiin kun se kertoi
tavoitteistaan ja haasteistaan ja esitteli koulutyötään. Post-it -lappusin se
oli merkkaillut vihkoihin mitä se haluaa näyttää mulle. Prinsessaa hermostutti
ihan valtavasti ja me kolme aikuista kehuttiin ja kannustettiin, puhuttiin
siitä miten palaverin pitäminen on monelle aikuisellekin haastavaa ja siksi
sitä on hyvä harjoitella.
Me ratkottiin sekin ongelma ettei tättis voi syödä
koulussa koska sitä ällöttää ne ruokalan likaiset pöydät ekaluokkalaisten
jäljiltä, ja maanantaina pakkaan sille mukaan kosteuspyyhkeitä jotta se voi
ensi siivota ennen kuin istuu alas syömään. Sit me puhuttiin lukemisesta. Mä
pyysin apua siihen mistä ja miten löytää sopivia kirjoja meidän rinsessalle.
Opettaja katsoo mua ja kysyy että tiedänhän mä että se lukee hyvin? Vastaan et
joo. Se hakee testitulokset ja mä meinaan pudota tuolilta kun ymmärrän että
lapsen lukemisen ja luetunymmärtämisen tason on suunnilleen samalla tasolla
kuin opettajalla ja mulla. Opettaja sanoo että se voi lukea ihan mitä vaan,
minkä vanhemmat katsoo sopivaksi luettavaksi kahdeksanvuotiaalle. Se kehottaa
haastamaan sitä asiakirjallisuudella, elämänkerroilla ja historialla. Istun
hiljaa. Olen yhtäaikaa ihan hillttömän ylpeä ja vähän kauhuissani. Oikolukijana
olen käytänyt Tättistä jo useamman vuoden, mutta että sen lukutaito ja
luetunymmärtäminenkin on aikuisen tasolla...
luettavaa lapselle? |
Seuraava kierros
on keväällä välitodistusten jälkeen. Nyt katsotaan kun sade piiskaa ikkunoita
ja tuuli heiluttaa pihan pensaita.
Kommentit
Lähetä kommentti