Siirry pääsisältöön

maailman vaikein suhde

 



Meetkö puhumaan sille... mä en osaa? Fredde koputtaa oveen, menee sisälle ja siellä ne juttelee hyvän tovin ennen kuin lapsen itkusta turvoksissa olevat silmät pistävät päänsä ulos ovesta ja on meidän vuoro jutella. Fredde muistuttaa mua tunteitten laimennuttua että se on samanlainen kuin minä, sellainen nopeasti kiihtyvä, räjähtävä ja ehdoton. Mä tiedän, se on mun tytär, se on samanlainen niin hyvässä kuin pahassa. Näen lapsessa omat kasvoni, näen siinä saman intohimoisuuden ja myös ne virheet joista itse olen kaikki nämä vuosikymmenet yrittänyt irroittautua - heikoin tuloksin. Voi kuinka toivoisin että se olisi saanut paremmat eväät, vähemmän ahdistusta ja pelkoa.



Äidin ja tyttären välinen suhde lienee aina vaikea ja kipeä. Hyväkin suhde repii ja raastaa ja sitten välillä se on täynnä kaikkea hyvää ja ihanaa. Se on autoajelu syksyisenä päivänä, se jolla puhutaan salaisuuksia ja jutellaan suurista asioista, sellaisista joista ei puhuta isän kanssa. Se on yhteinen kahvihetki, ja se kun me pelataan samaa peliä vierekkäin sängyssä. Minä rakastan sitä hetkeä kun se istahtaa syliin, halaa ja kuiskaa korvaan rakastavana, se tuoksuu samalta kuin vauvana. Minun sylissäni on tilaa myös nyt, kun se on aikuisen kokoinen, kaksi senttiä äitiään lyhyempi. Minun sydämeni pakahtuu kun rakastan niin paljon.



Minä yritän. Yritän ihan tosissani ja välillä epäonnistun ihan kamalasti. Pyydän anteeksi, muistan aina pyytää anteeksi, sillä se kantanee kauas. Nielaisen ja olen sanomatta. Mieleni tekee kysyä kuten oma äitini aikanaan kysyi minulta; oletko ihan varma tuosta asusta? Tiedän että tyttäreni on ihan varma, vaikken minä olekaan. Ei ole enää minun asiani päättää mitä sillä on päällä. Minun rakkain unelmani on se että minulla on tytär vielä sitten joskus, kun se on aikuinen, että se silloinkin tietää voivansa tulla kotiin, että se silloinkin tietää että saa epäonnistua ja myös onnistua. Että se haluaa jakaa kanssani onnen, ilon ja surun hetket. Se on minun suurin toiveeni.



Sivusin edellisessä kirjoituksessa omaa suhdetta äitiini. Ennen kuin palaan siihen kerron toisenlaisesta äitisuhteesta, siitä joka on raskas ja ahdas omalla tavallaan, mutta samalla antoisa, avoin ja täynnä rakkautta.

 

”Se soittaa mulle joka päivä! Mä en kestä. Sen jälkeen kun isä kuoli se on AINA soittanut mulle. Just nyt mä olen postissa lähettämässä sille osoitelappuja joulukortteihin... miksi Peter ei koskaan tee mitään... se vois hyvin tehdä tän, ne asuu ihan naapurissa... mutta jostakin syystä tää on mutsin mielestä mun homma! Mä en jaksa aina huolehtia sille kaikesta... sen pitäis taas mennä lääkäriinkin... Olisinpa vähän lähempänä niin tää olis helpompaa”

 

Kuuntelen ystävän vuodatusta hiljaa ja vähän kateellisena. Ystävän äiti on omille lapsilleni enemmän isoäiti kuin kukaan lasten oikeista isoäideistä. Hän lähettää syntymäpäivä- ja joulukortit ja kun Nana on käymässä, mekin saamme osamme ilosta.



Kun elämää on pian puolivuosisataa takana olen vähitellen alkanut ymmärtämään myös omaa äitiäni, sitä tempoilua ja niitä haasteita. Eihän sillä jumalauta ollut helppoa. Olen alkanut ymmärtämään selviytyjää joka rakensi itsensä ja maailmansa tyhjästä ja kasvoi kahden tehdastyöläisen lapsesta tunnetuksi yrittäjäksi, naiseksi jonka valokuvia ja haastatteluja julkaistiin lehdissä. Sillä matkalla ei ollut tilaa kaikelle ja kaikille. Tunnistan saman palon itsessäni ja kuulen sen lasteni äänessä kun he pyytävät kiitospäivän aamuna, että ethän äiti tee tänään töitä? - Lupaan olla tekemättä ja pidän lupaukseni. Lupaan olla tekemättä töitä myös jouluna. Olen äitini tytär. Minulla on yrittäjän sielu ja yrittäjän lasten tie on karu omalla tavallaan.

 

Olen äitinä pehmeämpi, ehkä enemmän sellainen kuin minun veljeni äiti. Ehkä se johtui siitä että pojat saivat silloin kasvaa toisin, ei ollut vielä tasa-arvoa, oli miesten maailma ja naisten maailma. Miesten hommat ja naisten hommat, tai oikeastaan meidän perheessä oli vain naisten hommia. Miehet makasi sammuneina sohvalla tai olivat jollakin ryyppyreissulla.




Minun vanhemmuuteni on toisessa ajassa, omanlaisessa murroksessaan. Poikien ja tyttöjen väliset roolit ja odotukset ovat haalistuneet ja sekoittuneet. Tarjoan itsekin vahvan naisen mallia, mutta annan tilaa myös muulle. Joskus tokaisen lapsilleni etten ikinä olisi voinut sanoa noin omalle äidilleni ja nauran perään. Meillä saa sanoa, ilkeä ei saa olla ja joskus on hyvä osata olla korrekti, mutta saa sanoa. Saa sanoa että äidin tilaama peruukki on ihan sairaan ruma - voitko palauttaa. Voi sanoa että et tosiaan osta samanlaista paitaa kuin mulla, se on noloo. Saa sanoa... Sano vaan.



Minulla on ikävä äitiä. Sellaista äitiä mitä ei oikeasti ole olemassakaan. Sellaista joka tukee ja kuuntelee tarvittaessa, sellaista jolle voi soittaa ja jutella kuulumisia, sellaista joka tulee kylään ja puuhaa lasten kanssa. Minä haluan tv-sarjojen äidin. Ei sellaisia oikeasti ole edes olemassa. Oikeat äidit on rosoisia ja niitten kanssa tulee riitaa aina välillä. Äidin ja tyttären välinen suhde on vaikea - aina.


Minun äitisuhteeni meni rikki kauan aikaa sitten. Sitä on yritetty muutaman kerran korjata, ihan terapiassakin, siinä onnistumatta. Lopulta tuli aika todeta että tämä on meidän tiemme, että meidän suhteemme on tällainen. Meillä ei ole yhteistä kieltä, on vain väärinymmärryksiä ja ristiin puhuttuja sanoja. Ei ole kapinaa. Ei ole kapinaa edes sitä kohtaan missä minä kasvoin. Kapina on aikaa sitten vaihtunut ymmärrykseksi ja kyvyksi nähdä miksi oli niin kuin oli. Minä olen antanut anteeksi - kauan aikaa sitten.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lauran viinikiireet

Kirjoitan tällä kertaa aiheesta josta en itse juuri tule puhuneeksi, en puhu siitä koska kaikkien näiden vuosien jälkeenkin muisto on yhä arka, se on arka kuin huonosti parantunut haava ja sen haavan suola on häpeä. Se on se häpeä, jota kannoin mukanani lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni. Häpeä jonka kanssa elin ennen kuin opin erottamaan itseni yksilönä perheestäni, sairauden ihmisestä ja kuoliaaksi vaietun hiljaisuuden kulissien takana totuudesta. Minun lapsuuteni oli totta vaikkei kukaan tiennyt mitä suljettujen ovien takana tapahtui. Miksi tänään? Miksi kaikkien näiden vuosien jälkeen? Miksi ei anna menneiden vaan olla menneitä? Siksi että tänä aamuna höräisin aamukahvini väärään kurkkuun ja sen sumpin mukana ilmeisesti pussillisen herneitä nenään lukiessani Helsingin Sanomien kolumnia jossa Laura Friman kertoo meille että hänellä on alkoholiongelma – Laura on siis alkoholisti.  Aina meille tulee tää viinikiire, sanoo lapseni – Minulla on alkoholiongelma, ja aion tehdä a

satunnaisia asioita

Etsiessäni tilastotietoja ihan toiseen asiaan, tuli mieleen että voisin kirjoittaa satunnaisia, enemmän tai vähemmän kiinnostavia asioita täältä Yhdysvaltain länsirannikon pohjolasta, Washingtonin osavaltiosta joka, ehkä Pearl Jamia, Nirvanaa ja Starbucksia lukuunottamatta, on kohtalaisen tuntematon maailmalla.  Aloitetaan maantiedosta ja historiasta. Washingtonin osavaltio sijaitsee Yhdysvaltain länsirannikolla ja ei ole sama asia kuin Washington, DC. Washingtonin osavaltio liittyi unioniin marraskuun 11, 1889 ja on Yhdysvaltain #42 osavaltio. Washington on myös ainoa osavaltio, joka on nimetty presidentin mukaan. Washingtonissa on viisi aktiivista tulivuorta. Niistä korkein on Mount Rainier (kuvassa) jonka huippu kurottaa 4392 metrin korkeuteen. Viimeisin tulivuorenpurkaus tapahtui 2004–2008 Mount Saint Helensin purkautuessa. Noiden vuosien aikana tulivuoresta purkautui arviolta 100 miljoonaa kuutiota laavaa. Vuorta pidetään Yhdysvaltain toiseksi vaarallisimpana tulivuorena.  Kaskadi

2.000

On ehkä osuvaa, tai sitten ei, että kahdestuhannes kirjoitus keskittyy suomen kieleen ja vähän suomalaisuuteenkin. Siihen kauniiseen ja rakkaaseen, kieleen jota minun omat lapseni eivät puhu. Kieleen, joka minun lasteni mielestä on lähinnä aika sekava, sillä miten kukaan voi tietää onko kuusi tulessa vai kakussa kuusi siivua. Näiden vuosien aikana olen todennut että on aiheita jotka kiinnostavat lukijaa vuosi toisensa jälkeen. Sellaisia ovat koulujärjestelmä, ihan tavallinen arki ja sitten juuri tämä, kysymys lasten kielitaidosta ja meidän kotikielestä.  Ylläoleva keskustelu käytiin meidän ystävien teinin kanssa. Nämä lapset ovat syntyneet Suomessa, molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja lapset ovat käyneet suomikoulua vuosia. Silti englanti on heilläkin se vahvempi kieli.  Tämä ja monia samankaltaisia keskusteluita käydään niissä perheissä, joissa lapset kasvavat kaksi, tai useampikielisessä kodissa, maassa, jossa valtakieli ei ole suomi. Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän